صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۰ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۷
هاشمی فشارکی:

لایروبی کارون یک پروژه ملی است/ لایروبی اروندرود در انتظار عراق

کارشناس ارشد حمل‌ونقل، لایروبی کارون را موجب رونق اقتصادی کشور دانست و گفت: دستگاه‌های دولتی آماده لایروبی نیستند و شاید به دلیل عدم تأمین بودجه آن باشد.
کد خبر : 359829

به گزارش خبرنگار حوزه حمل‌و‌نقل گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، لایروبی کارون می‌تواند موجب پهلوگیری کشتی‌های پهن پیکر در این رودخانه بزرگ در جنوب کشور شود و زمینه  احیای دوباره اسکله‌ها و باراندازهای قدیمی شهر اهواز بشود، در‌این‌باره با دکتر امیر حسن هاشمی فشارکی کارشناس ارشد حوزه حمل و نقل گفتگویی انجام شده است که در ادامه آن را می‌خوانید.


آنا: هر چند وقت بحث لایروبی کارون مد نظر مسئولان و مردم خوزستان می‌شود ولی بدون نتیجه رها می‌شود، دلیل آن چیست؟


امیر حسن هاشمی فشارکی: بحث لایروبی کارون الان چند سالی است که مطرح است ولی متأسفانه هنوز تصمیم جدی برای انجام این کار گرفته نشده است، لایروبی در کارون سخت و پیچیده است ولی از طرفی  مزایای منحصربه‌فردی هم دارد، لایروبی کارون جدا از آنکه موجب می‌شود  از سیل و طغیان رودخانه جلوگیری شود اما بسترش، خاک آب شیرین است و این برای کشاورزی فوق‌العاده است، حتی کشورهای هم‌جوار در خلیج فارس همه خواستار خرید این خاک غنی هستند، اما دستگاه‌های دولتی هنوز آماده  لایروبی نیستند و شاید به دلیل  عدم تأمین بودجه آن، جزء اولویت‌های وزارت نیرو نیست.


آنا: آیا در‌حال‌حاضر لایروبی در کارون انجام می شود؟


هاشمی فشارکی: یکی دو دستگاه کاترساکشن خیلی ضعیف در رودخانه وجود دارد ولی کار نمی‌کنند، الان من سال‌هاست از آنجا بازدید می‌کنم می‌بینم آن دو لایروب آنجا هست ولی آنها توان لایروبی کارون را ندارند.


درخصوص شناورهای مغروقه‌اش که به ‌سمت خرمشهر و آبادان است نیز یکی دو شرکت و ما اعلام آمادگی کرده‌ایم که این شناورهای مغروقه خارج‌ شوند در‌حال‌حاضر دوشرکت مشغول این کار شده‌اند و تعدادی شناور را بیرون آورده‌اند، ولی تعداد شناورها مغروقه خیلی زیاد است.


آنا: لایروبی کارون را باید از کجا شروع کرد؟


هاشمی فشارکی: یکی از کارهای لایروبی خوبی که باید انجام داد ولی در قدم اول باید برنامه سیاسی‌ آن حل و فصل شود،  خودِ اروندرود است. اروندرود نیاز مبرم و واجب به لایروبی دارد که  ظاهراً قرار است تصمیم‌گیری نهایی در‌این‌خصوص با کشور عراق گرفته شود، که در آن نیز ما اعلام آمادگی کرده‌ایم که می‌توانیم لایروبی‌اش را انجام دهیم و در خارج‌سازی شناورهایش نیز اقدام کنیم.


آنا: آیا لایروبی به‌عنوان یک کسب وکار می تواند برای کشور ارز‌آور باشد؟


هاشمی فشارکی: ما در بحث لایروبی رشد کردیم و واقعاً کار بسیار خوبی در این صنعت انجام شده است، در لایروبی هر شرکتی که وارد شود، اگر زمان اجرای پروژه را در نظر بگیرد، حدوداً 50 درصد سود کرده است.


ارز‌آوری خیلی بالایی در کار لایروبی است، البته باید حتماً پروژه‌ها طولانی نشوند، و  زمان را رعایت کنند تا بتواند سود خوبی ببرند و یکی از کارهایی است که تمام کشورهایی که به دریا راه دارند و بندر دارند، نیازمند کار لایروبی هستند.


زیرا همیشه بنادر نیاز به لایروبی دارند و این کار باید انجام شود. دو سال و نیم یک‌بار، سه سال و نیم یک بار، یعنی همیشه رونق در این شغل وجود دارد. با توجه به تعداد بنادری که ما در ایران داریم و با توجه به شرکت‌های خیلی کمی که داریم، این‌طور حساب کنید که همه شرکت‌های لایروبی همیشه فعال هستند. الان لایروبی در کشور وضعیت مناسبی دارد.


به گزارش آنا، برخی از طرح‌هایی که در کارون انجام می‌شود با استفاده از اعتبارات داخلی استان است. اجرای این طرح به منابع استان و تخصیص‌هایی که در این زمینه انجام می‌گیرد، وابسته است که با توجه به اثرات زیست محیطي آن برای کشور و همچنین توسعه تجارت کشور می بایست در حوزه ملی به آن توجه مضاعف شود.


انتهای پیام/4083/خ


 


انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت نیرو
ارسال نظر