اقتصاد پایدار کلید رهایی از مشکلات است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از لنگرود، در آستانه چهلمین سال انقلاب اسلامی و شعار سال؛ صبح امروز همایش حمایت از کالای ایرانی با حضور مسئولان شهرستان لنگرود در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود برگزار شد.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود گفت: وقتی اقتصاد کشور یک اقتصاد پایدار باشد، میتوانیم از مشکلات رهایی یابیم و تا زمانی ما برنامهریزی مناسبی در زمینه اقتصادهای خرد و کلان نداشته باشیم، در ساختار اقتصادی کشور و فرایند عملیاتی مناسب مطمئناً موفقیت حاصل نخواهد شد و تا زمانی که اقتصاد ما بر مبنای اقتصاد دولتی و اقتصاد نفت پایهگذاری شده است، در عرصه اقتصاد با مشکل مواجه هستیم.
امیرحسین فیروزان افزود: باید بپذیریم که رشد و توسعه کشور در گرو توسعه پایدار است، توسعه پایدار یعنی توسعه عدالت و برابری و زمانی محقق خواهد شد که بتوانیم یک اقتصاد پویا داشته باشیم و برنامه مناسبی را در لایههای اقتصادی بهویژه اقتصاد خرد و کلان داشته باشیم. امروز وقتی شاهدیم که پنج کشور برتر جهان از نظر اقتصادی صاحبنظر هستند و حتی کشورهای حوزه اسکاندیناوی که در اقتصاد رتبههای اول را دارند برای برونرفت بسیاری از این مشکلات برنامه دارند.
سرپرست واحد لنگرود با بیان دغدغههای مقام معظم رهبری در بحث اشتغال و بهکارگیری جوانان گفت: یکی از مهمترین توجهات به بحث اقتصاد پایدار توجه به حمایت از کالای ملی است چراکه اعتقاد داریم مهمترین اثر استفاده از کالای ملی بحث اشتغال است. برای اینکه بتوانیم در حمایت از کالای ملی موفق باشیم باید به بحث واردات بیرویه توجه داشته باشیم. بسیاری از کالاهای داخلی را داریم ولی واردات آن هم توأمان شکل میگیرد. زمانی میتوانیم از این واردات بیرویه جلوگیری کنیم که جایگزین مناسب برای آن کالای خارجی داشته باشیم یعنی تا زمانی که به مسایل کیفی توجه نکنیم مطمئناً موفق نخواهیم شد.
فیروزان با اشاره به اینکه باید به اقتصاد و کسب و کارهای کوچک توجه کنیم، گفت: باید خصوصیسازی را گسترش دهیم و از اقتصاد دولتی خارج شویم، باید بپذیریم که اقتصاد دولتی برمبنای نفت دیگر پاسخگو نیست، باید به کارآفرینهای خود اهمیت دهیم. یک کارآفرین به کسی گفته میشود که بتواند از فرصتها استفاده کند و ریسکپذیر باشد. یکی از خصوصیات کارآفرینی بحث ریسکپذیری است.
وی با بیان اینکه فرهنگسازی استفاده از کالای ایرانی باید از طریق رسانه صورت گیرد، گفت: رسانهها و فضای مجازی میتوانند با فرهنگسازی درست مردم به سمت کالای ایرانی سوق پیدا کنند. امروز بحث الگوی مصرف یکی از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. ما در بسیاری از کالاها نظیر برنج،گاز، آب و ... مصرف بالایی داریم که با اصلاح الگوی مصرف میتوانیم از سرمایههای زیادی که در کشور در حال هدررفتن است، جلوگیری کنیم بهویژه بسیاری از کالاهایی که مجبوریم وارد کنیم، باید فرهنگ درست مصرفکردن را نهادینه کنیم و رسانهها در این زمینه نقش مهمی دارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان نیز با بیان حمایت از کالای ایرانی و ضرورتها و راهکارهای آن و نقش برندسازی در توسعه محصولات داخلی گفت: در عصر جدید اقتصاد یک اهرم قدرتمند است که کشورها از آن استفاده میکنند تا بتوانند اهداف خود را پیش ببرند و ما در بحث اقتصاد نوین هستیم و بیشتر تولیدات ما دانشمحور هستند و در کشور ما در چند سال اخیر بر اساس بیانات مقام معظم رهبری مسئله اقتصاد مقاومتی مطرح شده و سال جاری هم در راستای همین سیاستها به نام حمایت از کالای ایرانی است.
سحر حسینیخواه با بیان نقش کالا در اقتصاد گفت: باید بدانیم که کالا در اقتصاد بهعنوان وسیلهای است که ما برای برطرفشدن نیاز از آن استفاده میکنیم و کالای ایرانی به کالایی گفته میشود که شناسه آن حداقل باید به نام ایران و ایرانی ثبت شده باشد. تمام کالاهایی که دارای نشان تجاری ایرانی باشند، چه در داخل کشور تولید شوند و چه مونتاژ شود، کالای ایرانی محسوب میشود. عاملی که به ما کمک میکند که کالای ایرانی را تشخیص دهیم، جنبه ارزآوری و اقتصادی کالاست.
وی با بیان اینکه برای توسعه داخلی باید برندسازی کنیم، گفت: برای توسعه یکی از استراتژیها برندسازی است، برند یک شناسه است، شناسهای که عملیاتی را که داخل شرکت و یا سازمان انجام میشود، به محیط بیرون پیوند میدهد، اعتبار و شهرت یک برند موجب فروش بیشتر میشود، میتوانیم از طریق ابزار برندسازی برای توسعه محصولات داخلی استفاده کنیم. اگر بتوانیم برندسازی را گسترش دهیم، میتوانیم توسعه بازار داشته باشیم. وقتی توسعه بازار داشته باشیم میتوانیم توسعه محصول داشته باشیم و اگر مواد اولیه داشته باشیم، میتوانیم محصول نهایی باکیفیتتری را به مصرفکننده انتقال دهیم.
محمد رنجبر فرماندار شهرستان لنگرود نیز با تشریح حمایت از کالای ایرانی گفت: ما باید با فرهنگسازی مسئله تولید و استفاده از کالای ایرانی را در کشور نهادینه کنیم. مدیران ما باید به بطن جامعه بروند و دغدغههای کشاورزان و تولیدکنندگان را بشوند و برای برطرفکردن آنها اقدام کنند. افراد و تولیدکنندگان از ظرفیت دانشگاهها و پژوهشهای صورتگرفته برای پیشبرد اهداف و کسب درآمد بیشتر استفاده کنند و دانشگاهها و استادان هم باید به صنعت و چگونگی استفاده از ظرفیتها با توجه به اینکه استان دارای ظرفیت بسیار بالایی در عرصههای مختلف است، یاری برسانند.
انتهای پیام/4103/
انتهای پیام/