اهداف برنامه ششم برای توسعه شبکه ریلی محقق نشد
سید احسن علوی در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از ایستگاه راهآهن تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه راه و شهرسازی گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، با تأکید بر کمبود منابع بودجهای دولت تصریح کرد: با توجه به زمانبر بودن پروژههای ریلی، بخش خصوصی تمایلی به سرمایهگذاری در این حوزه ندارد؛ ولی باید به آن بهعنوان تنها گزینه برای جبران عقبافتادگی از برنامه ششم توسعه در سنوات گذشته نگاه کرد و امنیت سرمایهگذاری این حوزه را تسهیل و تضمین کرد.
علوی با عنوان اینکه اعتبارات این حوزه همواره کمتر از میزان لازم برای توسعه ریلی کشور بوده، اظهار کرد: در تمام سالهای گذشته هرگز نتوانستهایم اعتبارات لازم برای صنعت حمل و نقل، خاصه حمل و نقل ریلی را تأمین کنیم و نتیجه این بوده که برابر برنامه ششم توسعه بهجای ساخت سالانه 1500 کیلومتر خط ریلی فقط 150 تا 200 کیلومتر توانستهایم بسازیم و این در حالی است که تا پایان برنامه ششم توسعه، تعهد داده شده در جمهوری اسلامی خطوط ریلی ما ۳۰ درصد افزایش یابد و در افق ۱۴۰۴، تا ۶ هزار کیلومتر خط ریلی داشته باشیم.
وی با اشاره به ظرفیتهای بالقوه حمل و نقل ریلی تصریح کرد: باید به تخصیص اعتبارات لازم به بخش ریلی توجه بیشتر شود. این حوزه ظرفیتهای لازم برای انتقال بار و مسافر از جاده به ریل را دارد و از سوی دیگر نیز میتواند پشتیان مناسبی برای خطوط هوایی کشور باشد که در حال حاضر به خاطر تحریمها، تمام ظرفیت عملیاتیاش پای کار نیست.
به گزارش آنا، برای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در حوزه حمل و نقل ریلی به سرمایهگذاری سنگینی احتیاج است که این سرمایه الزاماً نباید از محل منابع عمومی کشور تأمین شود، بلکه بخشی از آن باید از محل سرمایهگذاری غیردولتی محقق شود، در این راستا ضروری است، مشوقها، تضامین و اقداماتی که زمینه را برای جذب سرمایه بخش خصوصی فراهم کند، از سوی دولت ارائه شود.
انتهای پیام/4083/ن
انتهای پیام/