صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۳۲ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۴
در طرح ضیافت اندیشه واحد همدان

عضو هیات علمی دانشگاه جامعه‌المصطفی: در تربیت اسلامی، ترس و ارعاب جایگاهی ندارد

عضو هیات علمی دانشگاه جامعه‌المصطفی قم گفت: در تربیت عقلانی باید قوه استنباط و جهاد را در بین طالبان علم تقویت کرد تا بتوانند قدرت نقد سازنده و منصفانه را در موضوعات مختلف در جامعه باور کنند.
کد خبر : 35817

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام حمیدرضا رضانیا در طرح ضیافت اندیشه اساتید در دانشگاه آزاد اسلامی همدان اظهار کرد: در تربیت اسلامی همیشه سفارش شده تا در سه بعد عقلانی، نفسانی و جسمانی برای افراد و آحاد مردم مطالبی عنوان شود.


وی افزود: در اسلام بیش از هر چیز، تربیت عقلانی مورد سفارش قرار گرفته تا بتوانیم با پرورش درست افراد در سنین پایین و علم‌آموزی نظاره‌گر تربیت نسل آینده با دید باز و روشن شویم.


عضو هیات علمی جامعةالمصطفی قم با بیان اینکه معلمان، استادان و مدرسان در تحقق این موضوع نقش مهمی را بر عهده دارند، خاطرنشان کرد: در تربیت اسلامی، ترس و ارعاب جایگاهی ندارد.


رضانیا تصریح کرد: در تربیت اسلامی باید افراد را از عادات ناپسند اجتماعی و رسوم نادرست و موهوم دور و با ارائه اطلاعات درست راه درک و فهم درست مطالب را به آنها گوشزد کرد.


وی با بیان اینکه در تربیت اسلامی افراد نباید تحت تأثیر جو غالب قرار گرفت، گفت: در افراد باید شجاعت گفتن «نمی‌دانم» و آموختن آنچه را نمی‌دانند را تقویت کنیم.


عضو هیات علمی جامعةالمصطفی قم با توجه به حدیث امام صادق(ع) که فرمودند هر کس مالک غضبش نباشد مالک عقلش نیست، افزود: میانه‌روی و اعتدال یکی از عوامل موفقیت در اصول تربیتی است که باید بدون غصب و عصبانیت مطالب را مطرح کرد.


وی یادآور شد: یکی از نکات مهمی که باید در تربیت اسلامی مد نظر گرفته شود، این است که قدر اوقات زندگی را به خوبی دانست و از لحظه لحظه عمر برای ارتقای سطح علمی، عقلی و حتی سلامت جسم و روح استفاده کرد.


رضانیا اضافه کرد: در دین اسلام حرص بر هر چیزی نهی شده اما توصیه بزرگان بر این بوده که بر علم‌آموزی حرص داشت و این خود یکی از عوامل موفقیت در تربیت اسلامی است.


وی با بیان اینکه مردم عادی برای تفریح و تفرج به کوه و صحرا و بوستان می‌روند و در آنجا آرامش را پیدا می‌کنند، افزود: کسانی که در زندگی دنیوی به دنبال طلب علم بودند و تربیت اسلامی به آن داده شده، کتاب و کتابخانه را بوستان‌های آرامش‌بخش خود می‌دانند.


عضو هیات علمی جامعةالمصطفی قم گفت: در تربیت اسلامی باید برای تأثیرگذاری بیشتر و بهتر از جدال و ستیز پرهیز کرد تا بتوان خروجی مناسبی از آن گرفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر