صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۰۵ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۷

تکمیلی ربیعی//////////

///////////
کد خبر : 357863

یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی این بود که یک موی کوخ‌نشینان با هزار کاخ‌نشین عوض نشود اما جایگاهی که اکنون در آن قرار داریم با جایگاه آرمانی ما تفاوت بسیاری دارد. اگر حکمرانی را شیوه استفاده از قدرت در مدیریت منابع اقتصادی و اجتماعی از طریق سنت‌ها و نهادهای رسمی و عمومی بدانیم، باید قبول کنیم که دانش حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی در کشور وجود ندارد. بعد از 40 سال هنوز در فرودگاه‌های ما توسط دو نهاد بازرسی صورت می‌گیرد و این یکی از مشکلات اساسی حکمرانی و سیاست‌گذاری است. به‌جای تدوین سیاست در کشور، آرمان‌شهر ترسیم می‌شود و تنها دلیل این معضل نداشتن دانش سیاست‌گذاری در کشور است. یکی دیگر از معضلات نظام جمهوری اسلامی ایران، بسط بروکراسی زائد و نظام اجرایی نامناسب است که سبب می‌شود نبگان از سیستم اداری کشور حذف شوند.


دانش تجربی من نشان می‌دهد که در حوزه فقرزدایی، دانش لازم را نداشتیم و دولت‌ها به‌دنبال گرفتن نتایج کوتاه‌مدت از اقدامات خود هستند. شاید پول زیادی در قالب یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیم پرداخت کنیم اما همچنان در کشور فقرزدایی نشده است. جرئت ورود به اصلاح سیاست‌گذاری در کشور را نداریم. برای بهبود و اصلاح حکمرانی و سیاست‌گذاری در کشور اصلاح نظام سیاسی و تقویت اهداف، رشد و پرورش نخبگان سیاسی لازم است و این امر با تأسیس مدرسه حکمرانی برای آموزش سیاست‌گذاری و حکمرانی محقق می‌شود.


به‌جای تدوین سیاست کلان و ترسیم آرمان‌شهر می‌توانیم به‌دنبال حل مشکلات کوچک و موفقیت‌های کوچک برویم. تصمیم‌گیری در کشور ما براساس تصمیم‌های سیاسی صورت می‌گیرد و این موضوع باید اصلاح شده و تصمیم‌گیری براساس اثرگذاری هر سیاست و برنامه شکل گیرد. ساختارهای نامناسب در کشور سبب شده زمانی که در دوران تصدی وزارت بودم برای انتخاب هر مدیری در استان و یا انتخاب مدیران مؤسسات و شرکت‌ها به‌دنبال کسب رضایت عده‌ای که ذی‌حق نبودند باشم و این سبب می‌شد که به‌جای گرفتن بهترین تصمیم به‌دنبال اتخاذ تصمیم رضایت‌بخش باشیم که این امر ناشی از تضاد منافع افراد غیرمحق شکل می‌گرفت. به‌عنوان مثال در برنامه ششم توسعه که باید برنامه‌ای کلی و بلندمدت داشته باشد، اضافه شدن گروهی به‌عنوان مشغال سخت و زیان‌آور در برنامه آورده شده است و این بند براساس تحمیل یک خانم در برنامه ششم گنجانده شد که می‌توانستیم با یک تصمیم اداری آن را اجرا کنیم.


در پایان می‌توان گفت که دلیل نرسیدن به آرمان‌های انقلاب، نداشتن دانش حکمرانی و سیاست‌گذاری است و این نداشتن دانش را قبول نمی‌کنیم که اگر این فقر دانش را می‌پذیرفتیم باید شاهد برگزاری کنفرانس‌هایی با موضوع آموختن دانش تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در کشور بودیم.


دومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی که با همت پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف آغاز شده بود، با برگزاری 40 نشست تخصصی و دریافت 173 مقاله به کار خود پایان داد.


انتهای پیام/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر