برای تربیت کارگزاران و حکمرانان نیازمند آموزش حکمرانی هستیم
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسیهای آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مهدی غضنفری در نشست ضرورت و اهمیت آموزش حکمرانی در حاشیه دومین کنفرانس ملی حکمرانی و سیاستگذاری عمومی که ظهر امروز در تالار همایشهای سازمان صدا و سیما برگزار شد، گفت: با بررسی جهش ارزی در سالهای 91 و 97 میبینیم که برخی از مشکلات تکرار شدند و این نشاندهنده آن است که دانش و تجربه گذشته را بهکار نگرفتیم.
وی افزود: دولتهای مختلف و گروههای سیاسی این امکان را ندارند که حکمرانی را به یکدیگر آموزش دهند یا منتقل کنند پس نیاز به یک مرکز یا مدرسه آموزش حکمرانی داریم.
رئیس مدرسه حکمرانی دانشگاه عالی دفاع ملی خاطرنشان کرد: برای تربیت کارگزاران فعلی و آتی نظام و بهمنظور جلوگیری از تکرار اشتباهات نیاز به آموزش و حتی ایجاد مرکز آموزشی حکمرانی در کشور هستیم.
غضنفری تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی و سازمان امور استخدامی کشور باید آموزشهای کافی حکمرانی را پیششرط انتخاب مسئولان قرار دهند.
در ادامه این نشست، علیاصغر پورعزت عضو هیئتعلمی دانشگاه تهران بیان کرد: تاریخ به ما نشان داده که حکمرانان از تاریخ درس نمیگیرند بلکه حکمرانان اسیر داستان خود هستند.
وی در تشریح سخنان خود عنوان کرد: حکمرانان در هنگام وقوع بحران عمق فاجعه را حس نمیکنند و در مرحله احساس مشکل یا درک فاجعه به بحران میخورند و برای عبور از این مشکل میتوانیم از تئوری داستان استفاده کنیم.
این استاد دانشگاه تشریح کرد: با استفاده از تئوری داستان به بیان آثار خط مشی حکمرانی و پیشبینی تبعات و آثار این خط مشیها اقدام میکنیم و میتوانیم از آزمایشگاه خط مشی نیز بهره بگیریم.
پورعزت در پایان سخنان خود گفت: میتوان با بهرهگیری از تئوری داستان برای آموزش و آنچه باید حکمرانان انجام دهند استفاده کرد.
گفتنی است پنل علمی ضرورت و اهمیت آموزش حکمرانی با طرح این سؤال که آیا حکمرانی آموختنی است؟ با حضور تعدادی از اساتید دانشگاه از جمله علیرضا حمزهای مدیر پروژه مدرسه حکمرانی پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف، مهدی عبدالحمید عضو هیئتعلمی دانشگاه علم و صنعت، غلامرضا شافعی دبیر مجمع وزرای ادوار جمهوری اسلامی ایران، در حاشیه دومین کنفرانس ملی حکمرانی و سیاستگذاری عمومی برگزار شد.
انتهای پیام/4107/4115/پ
انتهای پیام/