صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۷:۰۰ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۷
واعظی تصریح کرد:

لزوم تولید اندیشه بومی منطبق با مبانی انقلاب در حوزه رسانه

استادیار دانشگاه صدا و سیما، تولید فکر و نظریه بومی منطبق با ارزش‌های انقلاب اسلامی را لازمه کارکرد رسانه‌های داخلی در راستای اهداف نظام اسلامی دانست.
کد خبر : 356899

رضا واعظی در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست  گروه دانشگاه خبرگزاری آنا در حاشیه همایش ظرفیت انقلاب اسلامی، کارنامه و کارآمدی نظام جمهوری اسلامی با اشاره به نقش رسانه در پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی گفت: رسانه مسیر و گذر انتقال پیام از یک فرستنده به گیرنده‌ها است و اگر رسانه‌ها نبودند شاید پیام حضرت امام خمینی در شرایط آن زمان جامعه ایران به خوبی منتقل نمی‌شد.


دبیر محور رسانه همایش ظرفیت انقلاب اسلامی با بیان کارکردهای رسانه در حوزه تولید، گسترش و توزیع بیانات امام(ره) در سطح جامعه ادامه داد: رسانه‌ها در فراگیر شدن بیانیه‌های امام(ره) و انقلابیون نقش بسیار مؤثری ایفا کردند. باتوجه به گسترش و اهمیت رسانه‌های جمعی در جوامع امروزی، می‌توان تاثیر انعکاس یک پیام را در فضای عمومی به‌خوبی درک کرد؛ اما رسانه غالبی در بحبوحه انقلاب گستردگی رسانه به این وسعت نبوده ولی با این وجود نقش رسانه در سال 57 و در فراگیری انقلاب بسیار پر رنگ است.


واعظی با اشاره به تعبیر «انقلاب کاست‌ها» در ابتدای انقلاب، خاطرنشان کرد: در سال 57 این کاست‌های صوتی و بیانیه‌های حاوی پیام‌های امام خمینی(ره) بود که موجب نشر و فراگیری اندیشه‌های رهبر کبیر انقلاب و ادامه نهضت انقلاب اسلامی در ایران شدند. بنابراین رسانه‌ها یکی از عناصر تعیین‌کننده در پیروزی انقلاب اسلامی بودند.


استادیار دانشگاه صدا و سیما، با بیان عواملی که مانع توسعه گسترش سواد رسانه‌ای شده است، تصریح کرد: حوزه رسانه در کشور ایران با یک خلأ تئوریک و نظری مواجه است و این عامل مانع از بسترسازی‌های سواد رسانه‌ای در کشور است و اکنون تئوری‌های موجود در این حوزه نیز دچار آسیب‌های جدی شده‌اند و کسی تاکنون توجهی به نظریه‌پردازی براساس مبانی انقلاب اسلامی و ماهیت دینی انقلاب برای رسانه نکرده است.


واعظی ادامه داد: تاکنون نیز اکثر مطالعات، این‌همانی‌سازی شده و اغلب از روی مدل‌های غربی و غیرتوحیدی برای کارکرد در نظام اسلامی انجام شده است که پایه و اساس این مطالعات سکولار و عرف اجتماعی برشمرده می‌شود. بنابراین مدل‌های غربی نمی‌تواند کارکرد مطلوبی در چهارچوب رسانه‌های انقلابی کشور داشته باشد.


وی با اشاره به تولید سواد رسانه‌ای منطبق با ارزش‌ها، باورها و ماهیت انقلاب اسلامی، بیان کرد: برای تولید سواد رسانه‌ای منطبق با انقلاب باید دانشگاه و در رأس آن صاحب‌نظران دانشگاهی به حوزه تولید فکر و نظریه براساس مبانی انقلاب اسلامی ورود کنند و باید در این راستا کرسی‌ها و محافل نظریه‌پردازی فعال شوند.


استادیار دانشگاه صدا و سیما در پایان با بیان این نکته که، حوزه علوم انسانی و رسانه جولانگاه نظریه‌های غربی شده است، اظهار کرد: رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر ایجاد معاونت علوم انسانی حرکت بسیار خوبی در راستای تقویت علوم انسانی بوده و اگر در چهارچوب ماهیت دینی و انقلاب اسلامی، علوم انسانی بومی تولید شود، رسانه نیز تحت تأثیر این نظریات قرار گرفته و دیگر شاهد رفتار تخریب در رسانه‌های داخلی نخواهیم بود.


انتهای پیام/4107/4116/


انتهای پیام/

ارسال نظر