گردهمایی رویش محفل مباحث فرهنگی، هنری، سیاسی، علمی است
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، آیین آغازین چهارمین گردهمایی فعالان فرهنگی اجتماعی برادران دانشگاه فرهنگیان (رویش) صبح امروز چهارشنبه 10 بهمن97 در تالار ابنهیثم پردیس شهید بهشتی مشهد برگزار شد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به این سخن تامس نیکلز که «کار معلم، کاری تماموقت و شبانهروزی است» گفت: ماهیت برخی مشاغل اینگونه است که ارتباط کارکنان با کارشان، پس از پایان ساعات کاری تمام میشود، اما ذهن معلم پس از فراغت از تدریس نیز درگیر کلاس درس باقی میماند تا وقتیکه دوباره به کلاس برگردد.
حسین خنیفر با اشاره به برگزاری گردهمایی رویش پس از دو سال، گفت: وقتی شوق و عشق، فرمان انجام کاری را صادر میکند حتی محال نیز در برابر آن سر تعظیم فرومیآورد.
وی با بیان اینکه شعار اصلی جمله «ما میتوانیم» است، از دانشجو-معلمان خواست: همواره این جمله کلیدی را در ذهن داشته باشند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: در گردهمایی رویش بحثهای فرهنگی، هنری، سیاسی، علمی و کانونها مطرح میشود که امیدواریم نتایج خوبی از آن حاصلشده و این رویداد سالبهسال با ارائه آثار خلاقانهتر و نوآورانهتری ادامه پیدا کند.
خنیفر با اشاره به اینکه ما در عصر چهارم آموزش قرار داریم، گفت: این عصر، جهان شگفتیها و دنیای انتظارات پیچیده دانشآموزان پرسشگر و سرشار از سؤال است و اگر معلم بهروز نباشد دانشآموز از او گذر خواهد کرد.
وی با برشمردن 25 ویژگی یک معلم خوب در هزاره سوم، بهرهمندی از فنون ارتباطی را ازجمله این ویژگیها دانست و گفت: اگر معلم امروز، فنون ارتباطی جدید را فرانگیرد در نقش مبصر و سرپرست باقی خواهند ماند و هیچگاه معلم و مدیر کلاس نخواهد شد. شناخت ایستگاه رشد از دیگر ویژگیهای یک معلم خوب در هزاره سوم است و همچنین زبان، دامنه لغات و خزانه واژگان دانشآموز در سنین و دورههای مختلف متفاوت است. بنابراین معلم باید تعامل مناسبی با ایستگاههای رشد داشته باشد.
وی تأکید کرد: امروز با کم شدن فاصله نسلها معلم باید زبان مخاطب را شناخته و با این زبان غبار کهنگی را بزداید. با افزایش مهارتها در نظام آموزشی بسیاری از دانشآموختگان دبیرستان نیازی به دانشگاه نخواهند داشت.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه پس از سال 2025 ملتها به دو دسته بازیگر و تماشاگر تقسیم خواهند شد، گفت: اگر توسعه با حفظ فرهنگی دینی و بومی انجام شود، بسیار ارزشمند است و همچنین تسلط به چند هنر، داشتن آمادگی در هنگام تدریس، استفاده از تکنولوژیهای روز در آموزش و مطالعه مستمر از دیگر ویژگیهای یک معلم خوب هزاره سوم دانست.
وی با بیان اینکه معلم خوب باید طراح سؤال حرفهای باشد، گفت: دانشآموز باید با سؤال به کلاس درس برود، با سؤال مواجه شود و با سؤال برگردد. توجه به تفاوتهای فردی، داشتن خلاقیت و نوآوری، تدریس کوتاه و مشارکتی، بهرهمندی از تجارب بینالمللی، پاسخگویی، برگزاری آزمونهای مکرر و معرفی منابع و کتابهای خوب را بهعنوان دیگر ویژگیهای یک معلم خوب برشمرد.
خنیفر با تأکید بر لزوم استفاده از افعال مثبت توسط معلمان، گفت: ما بهعنوان معلم حق نداریم در کلاس درس بذر ناامیدی بکاریم. معلمان بهتر است خاطرات دوران معلمی خود را بنویسند و خواندن برخی کتابها مانند کتاب مدیر مدرسه، نوشته جلال آل احمد و کتاب مهارتهای معلمی و تمثیلات نوشته حجتالاسلام والمسلمین قرائتی را نیز در برنامه مطالعات خود قرار دهند.
وی با گرامی داشت یاد و خاطره شهدا، بهویژه شهدای معلم، دانشآموز و دانشجو معلم، گفت: بزرگترین هنر و جشنواره رویش در دوره دفاع مقدس اتفاق افتاد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان در پایان با اشاره به اینکه برخی از دانشجو معلمان و معلمان نو ورود از رفتن به شهرهای دیگر اکراه دارند، گفت: هجرت یکی از توفیقات الهی است زیرا دیدن فرهنگهای متفاوت دید انسان را باز میکند.
انتهای پیام/4108/ 4122/پ
انتهای پیام/