صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۴۷ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۷
صالحی عمران خبر داد:

بازنگری سرفصل‌های درسی فنی وحرفه‌ای با رویکرد شایسته محوری

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای از آغاز اجرای طرح بازنگری سرفصل‌های درسی و به‌روزرسانی منابع درسی این دانشگاه با رویکرد شایستگی محوری از مهر 98 خبر داد.
کد خبر : 356245

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه‌ای، ابراهیم صالحی عمران عنوان کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای دارای بیش از 170 هزار دانشجو، هزار کادر آموزشی و 20 هزار مدعو و نیز دربرگیرنده پراکندگی جغرافیایی و تعدد مراکز است که این شرایط ضرورت یکسان‌سازی و استانداردسازی منابع درسی و ارزشیابی را دوچندان می‌کند.


رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با تأکید بر اینکه منابع درسی این دانشگاه باید بومی نظام آموزشی و در ارتباط مستقیم با نیازهای صنعت و بنگاه‌های اقتصادی باشد، افزود: یکی از برنامه‌های دانشگاه که به واحدهای زیرمجموعه ابلاغ‌شده نیز تدوین منابع درسی بومی در کنار بازنگری سرفصل‌های تمام رشته‌هاست.


وی ادامه داد: متأسفانه برخی از منابع درسی دانشگاه فنی و حرفه‌ای نظری است و با نیاز دانشجویان مهندس حرفه‌ای و تکنسین تطابق ندارد. به‌عبارت‌دیگر دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای منابع دانشگاه‌های دیگر کشور را مطالعه می‌کنند و دروس فعلی با رسالت‌های خاص این دانشگاه منافات دارد.


صالحی عمران با بیان اینکه از ابتدای سال 97 مطالعات جامع برای بازنگری منابع درسی دانشگاه فنی و حرفه‌ای آغاز شده است، گفت: این موضوع یکی از خواسته‌های اصلی اعضای هیئت‌علمی و نیز صاحبان بنگاه‌های اقتصادی بوده و با مشارکت صاحب‌نظران و متخصصان صنعت و اقتصاد در این زمینه مطالعه و نقشه راه نیز ترسیم شده است.


رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه از مهر 98 نخستین کتاب‌های درسی و آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای با رویکرد شایستگی محوری و اولویت 25 کتاب پرمخاطب ارائه و سپس در بازه زمانی سه‌ساله تمام منابع بهینه‌سازی می‌شود، افزود: دانشجوی فنی و حرفه‌ای باید در منابع درسی خود به کاربرد ملموسی از مطلب در صنعت برسد و نمونه‌ها و آزمایش‌ها برایش ملموس و کاربردی باشد.


وی افزود: در کتاب‌های به‌روزرسانی شده، مثال‌ها کاربردی هستند و حتی طراحی آزمایش‌ها با رویکرد بومی و استفاده عملی است.


صالحی عمران با بیان اینکه برای به‌روزرسانی کتاب‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای از استادان این دانشگاه که در زمره مؤلفان برتر کشور هستند و نیز ظرفیت‌های برون دانشگاهی و به‌ویژه از صنعت استفاده می‌شود، گفت: در این راستا شورای انتشارات دانشگاه شکل‌گرفته و در این طرح معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه، مدیران ارتباط با صنعت، واحد برنامه‌ریزی درسی، اعضای هیئت‌علمی و صاحب‌نظران حوزه تألیف و ترجمه مشارکت دارند.


رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: کتاب‌ها فرایند داوری جامع را طی می‌کنند و از ظرفیت صاحبان صنایع و بنگاه‌های اقتصادی، خیران و چاپخانه‌های دولتی و دانشگاهی نیز برای کاهش هزینه نشر کتاب و پایین آمدن قیمت کتاب برای دانشجو استفاده می‌شود.


وی همچنین از رویکرد دانشگاه فنی و حرفه‌ای به‌سوی تولید نرم‌افزارهای آموزشی تحت وب خبر داد و افزود: اکنون تعدادی از آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای در حال تهیه شبیه‌سازهای سیستم‌های صنعتی هستند که گامی مؤثر در آموزش اثربخش به دانشجویان به‌حساب می‌آید.


انتهای پیام/4107/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر