بعد از عملیات 14 ساله، فاز اول خط یک قطار شهری تبریز افتتاح شد
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در آیین راهاندازی فاز نخست خط اول قطار شهری تبریز اعلام شد که عملیات اجرایی این طرح از 14 سال قبل آغاز شده است که طی 12 سال اولیه اعتباری معادل دو هزار و 180 میلیارد ریال برای آن هزینه شده، اما از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و طی دو سال اخیر چهار هزار و 870 میلیارد ریال برای این پروژه مهم ملی اعتبار تزریق شده است.
مراسم راه اندازی فاز اول خط یک قطار شهری تبریز با حضور محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان نماینده دولت و همچنین سایر مقامات کشوری و استانی و جمعی از شهروندان تبریزی صورت گرفت و طی آن نخستین رام قطار شهری در مسیر ائل گلی تا دانشگاه تبریز به راه افتاد.
خط یک قطار شهری تبریز به طول 17 کیلومتر با 18 ایستگاه از میدان ائل گلی آغاز و از طریق بلوار شهید باکری و 29 بهمن، خیابان امام خمینی ، چهارراه محققی و باغ گلستان و خیابان خیام به کی لاله ختم میشود که حدود هشت کیلومتر آن به صورت تونل عمیق طراحی شده و در حال حاضر با دو دستگاه حفاری تی بی ام در اعماق 14 تا 25 متری در حال حفاری است.
با راه اندازی فاز اول این خط به طول شش کیلومتر از میدان ائل گلی تا بلوار 29 بهمن، شهروندان تبریزی میتوانند به مدت سه ماه به صورت رایگان از این وسیله پاک نقلیه استفاده کنند.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری تبریز در مراسم افتتاح این پروژه با اشاره به حمایت دولت از اجرای سریع این طرح، اظهار کرد: اگر روند حمایتها و تزریق اعتبارات دولتی به روال کنونی تداوم یابد در کمترین زمان ممکن سایر فازهای خط اول راهاندازی و به شهروندان تبریزی اهدا میشود.
صادق پشمینه آذر، طول فاز اول خط یک قطار شهری تبریز را شش کیلومتر با شش ایستگاه اعلام کرد که برای ساخت آن تاکنون 132 پیمانکار و 38 مشاور در حوزههای مختلف به کار گرفته شدهاند.
وی با اشاره به اینکه تاکنون برای اجرای قطار شهری تبریز افزون بر 12 هزار میلیارد ریال هزینه شده است، یادآور شد: برای اتمام خط یک این پروژه به همین میزان اعتبار نیاز داریم که اگر در موعد مقرر و بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته تخصیص یابد، با همت و تلاش شبانهروزی مهندسان ایرانی میتوانیم در کوتاهترین زمان خط یک را به بهرهبرداری برسانیم.
پشمینه آذر ادامه داد: برای اجرای خط دوم قطار شهری تبریز نیز اعتباری حدود 24 هزار میلیارد ریال نیاز است.
وی، مجموع هزینههای صورت گرفته برای فاز اول خط یک قطار شهری تبریز را هفت هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با بهرهبرداری از این فاز و مسافرگیری رسمی در عرض هر 15 دقیقه هر یک از ایستگاهها شاهد ورود یک رام قطار خواهد بود که با اضافه شدن شش رام دیگر به مجموعه میتوانیم این زمان را به هفت دقیقه کاهش دهیم.
پروژه قطار شهری تبریز در چهار خط طراحی شده که خط اول 17 کیلومتر، خط دوم بیش از 22 کیلومتر، خط سوم 15 کیلومتر و خط چهارم بیش از 15 کیلومتر طول دارد.
ناوگان پیشبینی شده برای خط یک قطار شهری پنج واگن به طول 100 متر است که هر واگن دارای هشت درب با سرعت متوسط 32 کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت 80 کیلومتر میباشد که طول هر واگن 20 متر است.
انتهای پیام/