صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۸ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
نايب رئيس كميته ملی المپیک:

وضعیت ورزش بانوان نسبت به قبل از انقلاب بهتر شده است

نايب رئیس كميته ملی المپیک گفت: وضعیت ورزشکاران خانم ما نسبت به قبل از انقلاب بهتر شده است.
کد خبر : 355328

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، طاهره طاهریان در نشست خبری بازخوانی 40 سال ورزش پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت:‌ سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به همه و جامعه ورزش تبریک می‌گویم. اگر اینجا مطلبی می‌گویم به‌عنوان نماینده ورزش بانوان است. یکی از دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی، ورزش بانوان است که بدون اغراق باید بگویم هیچ بخشی به اندازه ورزش بانوان به این شکل فعال نبوده و این فعالیت هم در بُعد قهرمانی و هم در بُعد حرفه‌ای بوده است.


نایب‌رئیس اول کمیته ملی المپیک در ادامه صحبت‌هایش گفت: در سال 65 مسئولیتی در بخش ورزش زنان داشتم که تحت عنوان مدیریت در امور ورزش بانوان بود و بعد از آن این مدیریت به اداره کل تبدیل شد و در سال 67 هم اداره کل ورزش بانوان ارتقا پیدا کرد و به‌عنوان معاونت ورزش بانوان مشغول به فعالیت شد. این معاونت امروز هم ادامه دارد و می‌توانم به‌جرئت بگویم در هیچ وزارتخانه‌ای برنامه‌ای برای ارتقای بانوان در آن زمان فراهم نشده بود اما پیروزی انقلاب اسلامی فرصت خوبی در اختیار زنان قرار داد که خودشان مسئولیت خودشان را برعهده بگیرند.


وی گفت: امروز کمیته بین‌المللی المپیک بر مسئولیت ورزش بانوان بر عهده خودشان تأکید ویژه‌ای دارد اما ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی این جداسازی را انجام دادیم و زنان مسئولیت خودشان را برعهده گرفتند. این ساختار کم‌کم توسعه پیدا کرد و در دیگر وزارتخانه‌ها هم کمیته ورزش بانوان فعال شد. این کمیته در وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، معاونت تربیت‌بدنی مشغول به‌کار شد. درواقع بنا در سازمان تربیت‌بدنی ایجاد شد اما کم‌کم در تمامی وزارتخانه‌ها، ورزش بانوان توسعه پیدا کرد. پس از اینکه بانوان مسئولیت خودشان را در امر ورزش برعهده گرفتند، کم‌کم رشد و پیشرفت کردند، به‌طوری‌که در ردیف اعتبار قرار گرفتند و بودجه مستقل برای آنها درنظر گرفته شد.


طاهریان تصریح کرد: زنان در ساختار تشکیلات، اعتبارات و همچنین فعالیت در بخش همگانی و قهرمانی اداره‌کننده بودند و تربیت نیروی انسانی یکی از اقدامات مهم پیروزی انقلاب اسلامی بود. درحال‌حاضر کمیته بین‌المللی المپیک تأکید ویژه‌ای بر تربیت داوران و مربیان در بخش بانوان دارد که این موضوع پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران آغاز شد. البته این فعالیت‌ها محدود به ورزش در سازمان تربیت‌بدنی نبود بلکه در کل جامعه گسترش پیدا کرد و به‌مرور زنان مطالبات خود را مطرح کردند. ما اولین بار وقتی در بخش رسانه‌ای می‌خواستیم موضوعی را در ورزش زنان مطرح کنیم، یک یا دو خبرنگار خانم حضور پیدا می‌کرد اما امروز تعداد زیادی از خانم‌ها در بخش رسانه فعال هستند. درواقع کسانی که مرتبط با ورزش هستند به‌مرور نیروهای خود را هم تربیت کردند.


وی گفت: ما عکاس خانم در بخش ورزشی نداشتیم اما فعالیت زنان در زمینه‌های مختلف باعث شد هم‌اکنون بانوان عکاس در ورزش مشغول به‌کار باشند. وقتی نماینده کمیته بین‌المللی المپیک به ایران آمد و ورزش بانوان را از نزدیک دید، نگاه خود را به ورزش بانوان در جوامع اسلامی تغییر داد. درواقع یکی از دستاوردهای مهم پیروزی انقلاب اسلامی همین تغییر نگاه‌ها بود. اینکه زنان با پوشش اسلامی می‌توانند در عرصه‌های مختلف ورزشی پا به میدان بگذارند.


نایب‌رئیس اول کمیته ملی المپیک در ادامه خاطرنشان کرد: احیای فدراسیون اسلامی ورزش بانوان یک الگو برای تمامی جوامع اسلامی بود چرا که به آن کشورها یاد داد زنان محجبه می‌توانند به عرصه ورزش ورود پیدا کنند. در پارالمپیک لندن 13 کشور، زنان محجبه داشتند که همگی پا به این عرصه گذاشته بودند. این الگودهی به زنان مسلمان و تغییر نگاه فدراسیون‌های جهانی همه از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی بود.


وی بیان کرد: انقلاب ما شرایطی ایجاد کرد که زنان محجبه در فعالیت‌های ورزشی با پوشش اسلامی حضور پیدا کنند و این موضوع را به دیگر کشورها هم که زنان آنها نمی‌توانستند با پوشش اسلامی در میدان حاضر شوند یاد داد. درحال‌حاضر قطری‌ها، کویتی‌ها، عراقی‌ها و دیگر کشورها اعتقاد دارند که باید تشکیلات مستقل در حوزه ورزش بانوان داشته باشند و نیروهای خود را تربیت کنند. درواقع تربیت نیرو فقط منحصر به کشور ما نبود و در دیگر کشورها هم به مرور انجام شد.


طاهریان تأکید کرد: فعالیت بانوان در عرصه قهرمانی در یک شرایط نابرابر است. زنان ما نسبت به دیگر کشورها شرایط برابر ندارند ولی در همین شرایط نابرابر عنوان قهرمانی را کسب می‌کنند مانند رشته کبدی که در بازی‌های آسیایی جاکارتا به‌عنوان قهرمانی رسید. زنان ما امروزه شغل ورزش قهرمانی را برای خود انتخاب و از همین راه هم برای خود کسب درآمد می‌کنند. البته به‌نظرم هنوز در شروع راه هستیم و باید روزبه‌روز پیشرفت کنیم. تمامی این فعالیت‌ها به همت خود زنان بوده است. مسئولیت کارها بر عهده خودشان است و تربیت نیروهای انسانی هم برعهده خود آنهاست. درواقع حضور زنان در کمیته ملی المپیک و کمیسیون‌ها یک اتفاق مهم بوده. شرایط برای آنها فراهم شده و آنها هم با تلاش خودشان به‌بهترین شکل آن را اداره می‌کنند. در بیشتر کشورها، ورزش توسط مردان اداره می‌شود اما پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، زنان بخشی از ورزش ما را اداره کرده‌اند.


نایب‌رئیس اول کمیته ملی المپیک در ادامه در مورد احیای فدراسیون اسلامی ورزش زنان گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایجاد فدراسیون اسلامی ورزش زنان بود که به کشورهای دیگر الگو داد. این فدراسیون محلی برای رشد ورزش همگانی و قهرمانی زنان بود که در مسابقات مختلف مطابق استانداردهای بین‌المللی منتهی با پوشش اسلامی شرکت کنند. همچنین یکی از دستاوردهای این فدراسیون راه‌اندازی مسابقات باشگاه‌های اسلامی که مقر آن در ایران است اما محلی برای رقابت همه زنان مسلمان است. کمیته بین‌المللی المپیک امروزه پذیرفته که برای زنان مسلمان کارهای خاصی انجام شود و در مجموع رشد ورزش زنان در مدیریت همگانی، قهرمانی و حرفه‌ای به عملکرد این فدراسیون برمی‌گردد.


وی در پایان به بودجه فدراسیون اسلامی ورزش زنان هم اشاره کرد و گفت: شما نگران تأمین بودجه این فدراسیون نباشید، کسانی که این فدراسیون را اداره می‌کنند برای تأمین بودجه آن هم همکاری می‌کنند و بار آن به دوش ورزش کشور نخواهد بود.


انتهای پیام/4051/4057/


انتهای پیام/

ارسال نظر