صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۵۵ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
نقش فرهنگ‌سازی پررنگ شد؛

صدور ۱۷۷ هزار کد بورسی جدید، فرصت یا تهدید؟

صدور کدهای بورسی جدید برای معامله گران تازه‌وارد بر اساس آمارها از ابتدای امسال به ۱۷۷ هزار عدد رسید که می‌تواند تهدید یا فرصت‌ برای سرمایه‌گذاران باشد.
کد خبر : 354944

گروه اقتصادی خبرگزاری آنا - محمد پورافصحی، با توجه به سرمایه و نقدینگی عظیم در دست مردم مسئولان باید برای مقصد آن چاره اندیشی کنند.


کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که بایستی نقدینگی در کشور را مدیریت کرده و به سمت بازار سرمایه سوق داد تا از هجوم سرمایه‌ها به بازارهای دیگر ازجمله ارز و سکه جلوگیری کرد.


با توجه به افزایش نقدینگی و سرگردانی سرمایه‌گذاران در چند ماه گذشته به علت وضعیت نابسامان اقتصادی کشور شاهد هجوم نقدینگی به بازارهای مختلف ازجمله ارز و سکه گرفته و حتی خودرو بودیم؛ این در حالی بود که پس از اشباع و آرامش در این بازارها سرمایه‌گذاران به فکر سرمایه‌گذاری در بازاری جدید مانند بازار سرمایه افتادند تا به کسب سود همچنان ادامه دهند.


بیش از 177 هزار کد جدید معاملاتی در بورس تهران ایجادشده است


بر اساس اعلام مدیرعامل بورس تهران از ابتدای سال 97 بیش از 177 هزار کد جدید معاملاتی در بورس تهران ایجادشده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 62 درصدی را نشان می‌دهد.


افزایش 62 درصدی صدور کدهای جدید معاملاتی در بورس تهران حکایت از آن دارد که افراد جدیدی با سرمایه‌های خود وارد این بازار شده‌اند و به دنبال سود خود می‌گردند.


فرصت‌ها و تهدیدها


با بررسی ورود سرمایه‌گذاران تازه‌وارد این نکته قابل‌تأمل است که شاید افزایش تعداد سرمایه‌گذاران جدید قابل‌توجه و مثبت ارزیابی می‌شود اما امنیت و بازدهی این تعداد افراد تازه‌وارد به بازاری که بازارگردان‌های حرفه‌ای در آن منتظر به دست آوردن فرصت برای کسب سود بیشتر هستند و از عدم آگاهی این تازه‌واردان سوءاستفاده خواهند کرد قابل پیش‌بینی نیست.


نکته‌ای که اکثر کارشناسان بورس به آن تأکیددارند حمایت و آموزش به این افراد تازه‌وارد است؛ این سرمایه‌گذاران جدید بدون داشتن اطلاعات لازم و کافی برای معاملات بورس اقدام به دادوستد می‌کنند که درنهایت سبب می‌شود با از دست دادن سرمایه خود از این بازار دست‌خالی و یا با زیان‌های کلان خارج شوند و بی‌اعتمادی را به بورس افزایش دهد.


علی صحرایی با اشاره به ترکیب معاملات به تفکیک حقیقی و حقوقی قبلاً گفته بود: اشخاص حقیقی 52 درصد خریدها و 48 درصد فروش‌ها را پوشش داده‌اند.


مدیرعامل بورس تهران ادامه داده بود که در خالص جابجایی‌ها اتفاق افتاده در بورس تهران بیش از 35 هزار میلیارد ریال از سمت حقوقی‌ها به سمت حقیقی‌ها منتقل‌شده است.


این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که افراد حقیقی در بازار سهام نقش قابل‌توجه ای را داشته‌اند.


در این شرایط بازار اوراق بهادار تهران یکی از اقدامات مهمش باید افزایش اعتماد در سرمایه‌گذاران جدید باشد.


یکی از راه‌های مهم برای سرمایه‌گذاران تازه‌وارد بورس آموزش‌های مفید و لازم برای بالا بردن سطح آگاهی از معاملات برای این افراد است.


با توجه به حجم سرمایه‌گذار جدید موضوع اعتماد و حفظ این تازه‌واردان با سرمایه‌های جدید بایستی یکی از اولویت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار تهران باشد.


مسئولان امر این نکته را نباید فراموش کنند که بورس نیاز به‌روش‌ها و ابزارهای جدید در عرضه آگاهی‌رسانی و همچنین اطلاعات دقیق و بی‌نقص دارد تا امکان حفظ تازه‌واردان و هم سرمایه‌گذارانی که همچنان به این بازار روی می‌آورند، باشد.


انتهای پیام/4092/4083


 


انتهای پیام/

ارسال نظر