رفع چالشهای جامعه باید از موارد جدی در سیاستگذاری باشد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه کمیسیون علمی و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه بیان کرد: خوشبختانه در این کمیسیون ظرفیتهای چند رشتهای حضور دارد و میتوان از این ظرفیت برای حوزههای تصمیمسازی استفاده کرد.
عاملی در ادامه گفت: ما در حوزه علم و فناوری باید با نگاه حسابشدهتری فعالیت کنیم و برای ارائه راهبردهای تصمیمساز رویکرد دقیقی را داشته باشیم.
وی افزود: روندهای موجود کشور با سرعت زیادی در حال تحول است و بهنوعی با رویکرد تجدد مواجه هستیم که نیاز داریم جایگاه خودمان را در مواجهه با تجدد یا جهان پساتجدد بازشناسی کنیم و هویت دینی و ملیمان را در این عرصه بهخوبی بشناسیم.
عاملی در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه علم و فناوری باید توجه کرد که چه مسئلهای به درد جامعه متکی به ارزشهای ایرانی - اسلامی میخورد.
وی افزود: یکی از این هدفگذاریها میتواند آن مواردی باشد که دین مطرح کرده است و بزرگترین ثواب را رفع کرب و گرفتاری از مردم دانسته است، لذا ما باید به دنبال سیاستهایی باشیم که تسهیلکننده امر زندگی مردم است، مزاحمتهای اداری و بروکراسی را برای مردم کم یا ریشهکن میکند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: رفع چالشهای موجود در جامعه باید از موارد جدی برای سیاستگذاری در عرصه علم و فناوری ما باشد و در این زمینه نیز قاعده لا ضرر در اسلام بهخوبی میتواند به دانش ما جهت دهد.
وی ادامه داد: باید به این سؤال پاسخ دهیم که اولویتهای ما چه میزان با مشکلات و دغدغههای مردم ارتباط دارد.
عاملی گفت: در مقوله فرهنگ نیز با مسائل جدی مواجهیم و در این زمینه توجه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به مسائلی در جهت تأمین عدالت اجتماعی و کاهش هزینههای دستگاهها شاید بتواند مؤثر باشد.
وی افزود: نظام برنامهریزی جدید بر یافتن چالشها و رفع آنها تأکید میکند که ضرورت دارد به این مسئله توجه شود.
ارائه گزارشهای شورا در بستر اینترنت، رابطه شورای عالی انقلاب فرهنگی با کمیسیون فرهنگی دولت، استفاده از ظرفیت اعضای شورا در تدوین اسناد در حال تدوین در کمیسیونهای کارشناسی شورا، استفاده از پتانسیل مشورتی دانشگاههای کشور، نیاز به زبان علمی جامع، شناسایی موانع پیشرفت و تدوین الزامات پیشرفت، توجه بر نقاط قوت و الزامات مغفول، بازآفرینی دغدغههای دینی و انقلابی، حضور در بدنه اجتماع، چابک سازی فعالیتهای شورا، بهروزآوری روش سهمیهبندی دانشگاهها، استقلال اختیارات دانشگاهها، پرهیز از ورود شورا به مسائل خرد و اجرایی، ممانعت از یکسانسازی مأموریتهای دانشگاه، حفظ سرمایه اجتماعی کشور از منظر مصوبات شورا، احیای بایسته علوم انسانی، ساماندهی تصمیمات متناظر در دستگاههای دارای قدرت قانونگذاری و همچنین بازطراحی نظام تدبیر و تصمیم کشور از جمله مواردی بود که توسط اعضا موردتوجه قرار گرفت.
در پایان جلسه عاملی خاطرنشان کرد: درصدد هستیم تا مسیر فعالیت دبیرخانه را با بررسی پیشنهاد سایر دستگاهها اصلاح کنیم و به همین منظور با حدود 40 دستگاه نامهنگاری کردهایم تا آنها مسائل خود را مطرح کنند و دبیرخانه به پالایش و بررسی تخصصی این موارد اقدام کند.
وی ادامه داد: برخی از مصوبات شورا به دلیل تعارضات حقوقی و یا نبود امکانات لازم فاقد قابلیت اجرایی هستند و مناسب است که پیش از تصویب، الزامات کارشناسی آن آمادهسازی شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما از دستگاهها خواستهایم تا پیشنهادهای خود را جهت تدوین سندهای ملی ارائه دهند و در نظر داریم ازاینپس پیشنهادهای دستگاهها پس از بررسی کارشناسی در دبیرخانه بهعنوان لایحه در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط نهادهای ذینفع ارائه شود ضمن آنکه طرحهای شوراهای تخصصی و همچنین کمیسیونهای دبیرخانه نیز در قالب طرح قابلیت ارائه خواهند داشت.
وی افزود: هدف اصلی از تدوین این برنامه یکپارچهسازی روند تدوین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و چابک کردن روندها همراه با احراز کیفیت و تأمین استانداردهای مرتبط با حوزه سیاستگذاری کلان کشور است.
در ابتدای این جلسه بکایی رئیس کمیسیون علمی و فناوری به ارائه گزارشی از فعالیتهای این کمیسیون پرداخت و گفت: این کمیسیون در سال 89 با ادغام دو کمیته تخصصی آموزش عالی و کمیته تخصصی نخبگان تشکیل شد و مهمترین مأموریتهای آن عبارت است از: مشارکت و زمینهسازی برای اجرایی سازی نقشه جامع علمی، تبیین رویکردها و الزامات تحول نظام آموزش عالی کشور، کمک به ارتقای جایگاه فناوری بهویژه فناوریهای نوین، ایجاد راههای گفتمان پیشرفت، کارآفرینی و نواندیشی در حوزه علم و فناوری و نیز تقویت روحیه خودباوری و اعتمادبهنفس ملی در عرصه علم و فناوری، تدوین اصول، سیاستها و راهبردهای احراز مرجعیت علمی در جهان از جمله فعالیتهای این کمیسیون است.
وی افزود: تدوین طرحهای پژوهشی در موضوعاتی چون اخلاق علم و فناوری، اقتصاد علم و فناوری، بررسی ارتباطات متقابل فناوری با سبک زندگی اسلامی ایرانی و بررسی و تدوین برنامههای عملیاتی برای اجرای مطلوب تحول نظام آموزش عالی کشور از دیگر مواردی است که توسط این کمیسیون مورد بررسی و تبیین قرارگرفته است.
انتهای پیام/4107/4118/
انتهای پیام/