صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۴۲ - ۳۰ دی ۱۳۹۷
عاملی مطرح کرد:

برگزاری جلسات ستاد راهبری و شورای اسلامی شدن در دانشگاه‌ها

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از برگزاری جلسات ستاد راهبری و شورای اسلامی شدن در دانشگاه‌ها خبر داد.
کد خبر : 353843

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام سید سعیدرضا عاملی در جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی که به ریاست منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: از خدمات محمدرضا مخبر دزفولی تشکر می‌کنم، بر اساس نظر رهبر معظم انقلاب شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در پیوند گسترده با نخبگان جامعه باشد، البته در این زمینه ترویج مشارکت و فراهم آوردن فضای تعامل هم مدنظر است.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما باید ببینیم چه راه‌هایی وجود دارد تا این فضا را بازتر کنیم و حضور ما بیشتر احساس شود.


استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: در بیرون از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تلقی بعضاً مثبت نیست و گفته می‌شود این‌ها چه‌کار کرده‌اند، درصورتی‌که وقتی داخل می‌شویم می‌بینیم در این سال‌ها کارهای خیلی خوبی انجام‌شده است.


عاملی ادامه داد: لذا من به آقای کبگانیان هم این پیشنهاد را دادم که جلسات ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور را گاهی اوقات ببرید و در دانشگاه‌ها برگزار کنید.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این کار را در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها هم می‌توانیم انجام بدهیم بخش اول جلسه را به بیان نظرات دانشگاهیان اختصاص دهیم و بخش دوم را به دستور کار شورا پرداخت شود.


استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: باید اساتید دانشگاه بیایند صحبت کنند و ما هم بیشتر بشنویم، البته این کار زحمت هم دارد ولی اگر بتوانیم با فضای دانشگاه بیشتر تماس داشته باشیم و حضور بیشتری داشته باشیم قطعاً مؤثرتر خواهیم بود.


وی گفت: در همین راستا باید در حوزه فرهنگ و علم برخی دانشگاه‌ها قطب و مرکز باشند و مثلاً دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف و... وظایف را به‌عنوان نقطه کانونی برای انجام مطالعات حوزه سیاست‌گذاری علم قبول کنند.


عاملی افزود: تقسیم وظایف به انجام وظایف کمک می‌کند، الآن برخی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ نشده و برای برخی هم که ابلاغ‌شده باید دنبال ضمانت اجرایی باشیم.


استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: برای اجرای مصوبات هم بر اساس سفارش مکرر رهبر معظم انقلاب باید نخبگان وارد میدان اجرا شوند.


وی افزود: پیشنهاد می‌کنم دو نفر از رؤسای دانشگاه‌های مهم در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها عضو شوند چون این رؤسای دانشگاه‌ها در میدان اجرا هستند.


عاملی ادامه داد: باید برای تصمیم سازی و سیاست‌گذاری حتماً افرادی که با اجرا در تماس هستند حضورداشته باشند.


استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: در مورد متناسب‌سازی دروس هم باید ببینیم تغییرات بنیادین حوزه علم چیست؟


وی افزود: در بازنگری رشته‌های تحصیلی باید حداقل به پارادایم‌های علمی جدید توجه شود در غیر این صورت تغییرات شکلی خواهد بود. به‌عنوان‌مثال می‌توان سه پارادایم جدید را برجسته کرد.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: یکی از این پارادایم‌ها «دانش یکپارچه» است و دانش یکپارچه به این دلیل در علم وارد شد که متغیرهای تأثیرگذار در رشته‌ها تغییر کرد.


عاملی بیان کرد: در گذشته سیستم‌ها بر یک موضوع متمرکز می‌شدند ولی در اوایل دهه 60 میلادی یک نگاهی ایجادشده که معطوف به رقابت آزاد بازار و عرضه کالای با کیفیت بود؛ با این نگاه علم به سمت دانش یکپارچه ارتباطی رفت.


استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: موضوع بعدی «شبیه‌سازی هستی» بود و این نگاه برای ما که می‌خواهیم دانشگاه اسلامی داشته باشیم خیلی مهم است.


وی افزود: دلیل این نگاه آن بود که نگاه پوپری به علم شکست خورد چون علم پوپری «ابطال‌پذیر» است که نگاه به علم نگاهی سست است.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: با شکست نگاه پوپر این نتیجه حاصل شد که اگر قوانین هستی که مخلوق خداوند است را بشناسیم و کشف شوند، می‌توانیم برای علم جای پای محکمی پیدا کنیم.


عاملی افزود: ظهور «فضای مجازی» موضوع مهم دیگری است که دو فضایی شدن همه علوم را به دنبال آورده است. امروز مثلاً در علوم پزشکی؛ 24 حوزه جدید به وجود آمده است که مرتبط با حوزه فضای مجازی و فناوری اطلاعات است.


استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: روند پزشکی با این مسائل تغییر می‌کند؛ حوزه علم و بخش اجرایی و بخش صنعت کشور از پیشرفت‌های جدید فناوری عقب‌افتاده است.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر محتوای جدید علمی تولید نکنیم همه تغییرات صوری خواهد بود.


عاملی گفت: اگر یک تغییر رادیکال در حوزه علم صورت نگیرد؛ علم امروز در آینده نزدیک بی‌مصرف و کم‌کاربرد خواهد بود، باید برای کوتاه کردن زمانی مقاطع تحصیلی هم برنامه داشته باشیم.


دستور جلسه امروز ارائه گزارش «طرح ساماندهی مؤسسات آموزشی و پژوهشی» بود که توسط شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ارائه شد.


در این گزارش تأکید شد طرح آمایش آموزش عالی در اسفندماه 1394 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و پیاده‌سازی طرح آمایش آموزش عالی از جمله مسائل موردتوجه معاونت آموزشی وزارت علوم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.


شناسایی دانشگاه‌های محور و تلاش برای مأموریت بخشی به فعالیت‌های سایر دانشگاه‌ها بر اساس فعالیت‌های دانشگاه‌های محور، ادغام برخی دانشگاه‌ها و توجه به مشکلات پیش روی فعلی دانشگاه‌ها از جمله مواردی بود که در گزارش معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به آن اشاره شد.


در گزارش مذکور اصول 20 گانه ساماندهی مؤسسات پژوهشی ارائه و تأکید شد که در فرآیند اجرایی سازی طرح آمایش آموزش عالی اسامی دانشگاه‌های محور با نام بزرگان علمی و فرهنگی تمدن اسلام و ایران مزین خواهد شد.


در ادامه اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است: مأموریت بخشی و نظام‌مند کردن فعالیت دانشگاه‌ها پیش از فرآیند اجرا با توجه به شرایط اقلیمی و منطقه‌ای، بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان مذهبی و علمی در استان‌ها، ترسیم ضوابط و سازوکارهای اجرایی طرح، شفاف‌سازی شاخص‌های توانمندسازی واحدها در کنار رویکرد تجمیع، توجه انگیزه‌های توسعه‌ای در داخل دانشگاه‌ها و کاهش ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌ها و پرهیز از تعجیل در برنامه‌ها.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر