صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۹ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۴
در پیامی به دهمین همایش بین‌المللی ترویج زبان و ادب فارسی

رئیس‌جمهوری: فارسی زبان خردورزی، اخلاق، گفت‌و‌گو و اعتدال است

رئیس جمهوری در پیامی به دهمین همایش بین‌المللی ترویج زبان و ادب فارسی، زبان فارسی را زبان خردورزری، مهربانی، گفت‌و‌گو، اعتدال، اخلاق، ادب و صلح، زبان پیراستگی و درست‌گویی دانست.
کد خبر : 35360

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، متن کامل پیام حجت‌الاسلام حسن روحانی که توسط استاندار اردبیل در این همایش بین المللی قرائت شد، به این شرح است:


بسم الله الرحمن الرحیم


برگزاری دهمین همایش بین المللی ترویج زبان و ادب فارسی را که نشانه انگیزه مندی، سختکوشی و ژرف‌اندیشی استادان و پژوهشگران گرانسنگ ایرانی و غیرایرانی است، به همه دست‌اندرکاران و شرکت‌کنندگان صمیمانه تبریک می‌گویم.


زبان فارسی اگر دلبردگان و دلدادگان فراوان در سراسر جهان دارد، به خاطر زایندگی‌ها و توانمندی‌های تاریخی آن است. ظرفیت‌هایی که درگستره جغرافیای جهانی و در عرصه‌های مختلف فرهنگ، دانش و ادب انسانی انعکاس یافته است. زبان فارسی تنها حلقه وصل ما ساکنان ایران زمین نبوده و نیست، زبان تمدنیِ حوزه بزرگی از جهان ایرانی و اسلامی است و بر میراثی کهن و در عین حال زنده و بالنده تکیه دارد. این وظیفه شما اندیشمندان و فرهیختگان است که چیستی و چگونگی دوام این بنای بلند زبانی و فرهنگی و تمدنی را در برابر تندبادهای حوادث گوناگون تاریخ، واکاوید و به دغدغه‌های کنجکاوانه دنیای معاصر پاسخی در خور دهید. زبان محل نشو و نمای تفکر است و اگر زبانی ماندنی و زایاست، در ورای آن تفکری زنده و گسترش یابنده ریشه دارد. فارسی زبان خردورزری، مهربانی، گفت و گو، اعتدال، اخلاق، ادب و صلح، زبان پیراستگی و درست گویی است. گواهان صادق این سخن متون ماندگار بی شماری هستند که به نظم و یا نثر هنوز برای انسان امروز پیام‌های جدید دینی، سیاسی، فلسفی، عرفانی، اخلاقی و ادبی دارند.


زبان فارسی که آیینه تمام نمای اندیشه و فرهنگ ایرانی است؛ تاریخ شهادت می‌دهد که هرگز در دنیای بسته محبوس نمانده و همیشه آماده گفت‌وگو و داد و ستد با زبان‌ها و فرهنگ‌های دیگر بوده است. زبان فارسی با برخورداری از جوهره‌ای اصیل همراه قدرت جذب و هضم و ترکیب زبان‌های دیگر – از زبان‌هایی کهن تا زبان‌های عربی، هندی، ترکی و حتی زبان‌های جدید را – داشته و دارد و همین توانایی زبانی است که حکایت از توانایی اندیشه و فرهنگ زنده ایرانی و اسلامی دارد.


وظیفه خود می‌دانم که به نام دولت جمهوری اسلامی ایران از تلاش ارجمند و فروتنانه شما استادان و محققان گرانقدر که در این غوغای چیرگی صدای مرگ و خشونت و جنگ در جهان به شناخت ترویج زبانی پرداخته‌اید، که حاصل آن توجه به زیبایی‌های زندگی، مدارا و گفت‌وگوست، تقدیر کنم.


کار شما بزرگان پاسخ به یک نیاز واقعی جهان، منطقه و جامعه یعنی نیاز به خرد، نیاز به مهربانی و نیاز به ادب است و همه اینها آموزه‌هایی است که از زبان فارسی و توان آن برمی‌آید. دوام کار و ثبات قدم شما در راه برآوردن این نیاز، ستودنی است. همچنان پرتلاش و پایدار باشید.


انتهای پیام/

ارسال نظر