صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۸ - ۲۸ دی ۱۳۹۷
خلبان دوران دفاع مقدس:

علت سقوط بوئینگ 707 ارتش می‌تواند خطای خلبان نباشد

یکی از خلبانان بازنشسته نیروی‌هوایی ارتش با تأکید بر جنبه‌های گوناگون و مؤثر در پرواز، خطای خلبان را فقط یکی از احتمالات بروز حادثه سقوط بوئینگ 707 ارتش دانست.
کد خبر : 353252

امیر سرتیپ‌دوم خلبان بازنشسته مسعود مافی در گفتگو با  خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، با تأکید بر جنبه‌های گوناگون مؤثر بر پرواز، خطای خلبان را تنها یکی از احتمالات قابل بررسی در سانحه سقوط بوئینگ 707 نیروی‌هوایی ارتش دانست.


وی با تأکید بر اینکه همه هواپیماها باید هنگام اپروچ با فرودگاه مهرآباد تماس داشته باشند، اظهار کرد: در برخی از مصاحبه‌های انجام شده بر تماس خلبان با فرودگاه مهرآباد تأکید شده است و اینکه چرا این هواپیما  بعد از تماس در فرودگاه دیگری قصد فرود داشته است  را عجیب دانسته‌اند اما واقعیت امر آن است که همه هواپیماها ابتدا در هنگام اپروچ با مهرآباد هماهنگ می‌شوند و بعد به سمت فرودگاه  دوم ادامه مسیر می‌دهند و از این بابت ایرادی به خلبان وارد نیست.


مافی با  تأکید بر شرایط ابری روز حادثه خاطرنشان کرد: تا زمانی که جعبه سیاه هواپیما بررسی نشود قضاوت در مورد علت اصلی سانحه درست نیست و اینکه خطای خلبان را دلیل حتمی آن دانست نیز غیرحرفه‌ای و غیرمنصفانه است.


وی با اشاره به عملکرد سیستم ناوبری فرودگاه پیام به‌عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار افزود: سیستم ناوبری فرودگاه پیام به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر در این سانحه، باید مورد توجه قرار گیرد زیرا ممکن است سامانه‌های الکترونیکی فرودگاه پیام عملیاتی نبوده و تأخیر در انتقال اطلاعات مناسب از سوی برج مراقبت به خلبان، در بروز این حادثه به‌صورت جدی دخیل باشد.


وی با اشاره به نزدیکی دو فرودگاه پیام و فتح اظهار کرد: یک سناریو شاید این باشد که به دلیل اشکال تجهیزات ناوبری فرودگاه  پیام و نزدیکی دو فرودگاه فتح و پیام که به موازات هم هستند موجب شده خلبان فتح را برای فرود انتخاب کند که در این صورت می‌توان عدم اعلام اطلاعات لازم از سوی برج‌های مراقبت دو فرودگاه اصلی در زمان سانحه، یعنی پیام و مهرآباد، که علی‌القاعده باید برای فرود در محل مناسب به کمک هواپیما می‌آمدند را بررسی کرد.


مافی با توجه به آموزش‌های خاص خلبانان نیروی هوایی ارتش ادامه داد: پرواز در شرایط بحرانی مانند زلزله، سیل و سوخت‌رسانی به سایر هواپیماهای شکاری در آسمان کاری است که خلبانان ما به خوبی آموزش دیده‌اند و  بارها در عمل اجرا کرده‌اند و حتی این بار نیز تعدادی از اساتید و خلبانان باسابقه کشورمان در راه تأمین نیاز‌های ضروری کشور جان باختند و پیش از هر چیز، تلاش خالصانه آن‌ها برای کمک به رفع حاجات عمومی قابل ارج نهادن است.


به گزارش آنا، در ساعات اولیه، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با شبکه خبر اعلام کرد که هواپیما بوئینگ  ۷۰۷ متعلق به قرقیزستان بوده؛ موضوعی که بعداً توسط سایر مسئولان تکذیب و اعلام شد هواپیما متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران و در حال انجام مأموریت طرح مردم‌یاری بوده است و یا با اشاره به صحبت خلبان با برج مراقبت فرودگاه مهرآباد، خطای خلبان را محتمل‌ترین فرض دانسته بودند این نحوه اطلاع‌رسانی غیرحرفه‌ای سازمان هواپیمایی که باید اطلاعات دقیق و سریع را در اختیار رسانه‌ها و افکار عمومی قرار دهد، چیزی است که نباید از نظر دور بماند.


انتهای پیام/4083/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر