صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فرهنگ حکیمی‌نژاد در گفت‌وگو با آنا:

برخی از آهنگ‌سازان ایرانی تمایلی به اجرای آثارشان به وسیله نوازندگان ایرانی ندارند

فرهنگ حکیمی‌نژاد نوازنده پیانو قرار است امروز بیست و ششم بهمن ماه ساعت 21/3 درتالار رودکی به اجرای رسیتال پیانو بپردازد.
کد خبر : 3529

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، فرهنگ حکیمی‌نژاد یکی از هنرمندانی است که در سی‌امین دوره از جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه می‌پردازد. حکیمی‌نژاد در سن چهارده سالگی نیز در جشنواره موسیقی فجر حضور یافت و توانست مقام اول را در این دوره از جشنواره به دست بیاورد. با او درباره تازه‌ترین اجرایش در تالار رودکی به گفت‌وگو نشسته‌ایم.


اگر ممکن است درباره قطعاتی که قرار است در این جشنواره اجرا کنید توضیح دهید؟


دو قطعه از موتزارت و سوییت برگماسک اثر کلود دبوسی آهنگساز فرانسوی را در این دوره از جشنواره اجرا می‌کنم. در کنار این قطعات به اجرای فانتزی و سونات در دو مینور خواهم پرداخت. علاوه براین، یک قطعه از شاهین فرهت آهنگ‌ساز پیشکسوت را با عنوان «سوئیت ایرانی» اجرا می‌کنم.


به نظر شما چرا نوازندگان ایرانی ترجیح می‌دهند تا به جای بهره‌گیری از قطعات آهنگ‌سازان مطرح ایرانی در قالب کنسرت‌های خود از اجرای قطعات آهنگ‌سازان مشهور دنیا استفاده کنند؟


واقعیت این است که در این زمینه نباید یک‌سونگر بود چون در برخی موارد این آهنگ‌سازان ایرانی هستند که تمایلی ندارند تا کارهایشان به وسیله نوازندگان ایرانی اجرا شود. یعنی حاضرند هزینه بیشتری پرداخت کنند و آهنگی که ساخته‌اند را یک نوازنده خارجی بنوازد تا بتوانند از این رهگذر ، اعتبار بیشتری برای خود کسب کنند. تا زمانی که طرز فکر برخی از آهنگ‌سازان ایرانی به این شکل است، نوازندگان ایرانی هم چاره‌ای ندارند جز این که برای فعالیت از کار آهنگ‌سازان برجسته دنیا استفاده کنند. در عین حال باید بپذیریم که اجرای آثار آهنگ‌سازان ایرانی مثل جاده دوطرفه است و تا زمانی که تمایل دو طرف حاصل نشود، نمی‌توان به بهبودی این مسئله امیدوار بود.


فکر می‌کنید مخاطب امروز به ویژه آن گروه از مخاطبانی که به دیدن کنسرت‌های کلاسیک جشنواره موسیقی فجر می‌آیند چقدر از دانش و بینش نسبت به موسیقی کلاسیک برخوردار باشند؟


خب! اصولا دانش و بینش مخاطبان ایرانی در مقایسه با سایر هنرها در وادی موسیقی کمتر است. ضمن این‌که در زمینه موسیقی علمی با مخاطب خاص‌تر و محدودتری مواجه هستیم و به نظر می‌رسد برای ارتقای سطح شنیداری مخاطبان نسبت به موسیقی کلاسیک و کارشناسی و علمی کمتر کار شده است.


اصولا جایگاه برنامه‌هایی چون رسیتال پیانو را در جشنواره موسیقی فجر چطور می‌بینید؟


به شخصه این حرکت‌ها را مثبت ارزیابی می‌کنم و براین باورم که همین که مخاطبان برای دیدن اجراهای بخش کلاسیک می‌آیند اتفاق خوشایندی تلقی می‌شود. ضمن این که امیدوارم مخاطب وقتی پای دیدن چنین برنامه‌هایی می‌نشیند با درک و اشراف کافی این قطعات را بشنود تا بتواند سره از ناسره را به خوبی تشخیص دهد. به طور کلی برگزاری جشنواره موسیقی فجر را فرصت خوبی تلقی می‌کنم، زیرا این جشنواره مجالی برای اجراهای کلاسیک هنرمندان مختلف را فراهم می‌کند.


گفت‌وگو: آزاده صالحی


انتهای پیام/

ارسال نظر