دانشجویان دکتری نگران انتخاب عنوان رساله در سامانه «پایش» نباشند
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا، سامانه «پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکهای» با نام اختصاری «پایش آزاد» که از سوی رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان قلب تغییرات تحقیقاتی و فناوری این دانشگاه شناخته میشود، از آذر امسال رونمایی و افتتاح شد و بناست برای حل مسائل و مشکلات جامعه و راهبری اثربخش تحقیقات و پایاننامهها و مدیریت یکپارچه پژوهشهای تحصیلات تکمیلی اجرا شود.
یکی از موضوعاتی که در طرح پایش دنبال میشود، کاربردی کردن پایاننامههاست؛ موضوعی که یکی از آرزوهای دیرین نخبگان دانشگاهی است؛ بنابراین در این طرح قرار است نهتنها پایاننامهها در قفسههای کتابخانهها خاک نخورد، بلکه کاربردی شده و به دست مدیران صنایع برسد.
به همین دلیل با اعلام دانشگاه آزاد اسلامی، رسالههای دکتری باید بر اساس طرح «پایش» نوشته شود و از این پس پذیرفتهشدگان در آزمون جامع فعلی دوره دکتری باید به سامانه «پایش آزاد» دانشگاه مراجعه و عنوان رسالههای خود را از این سامانه دریافت کنند.
پایش؛ مسیر تحقیق و پژوهش دانشجویان
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا درباره این طرح اظهار کرد: از گروه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین خواستهایم که مسیر حرکتی دانشگاه را بهدلیل ظرفیت بالای علمی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری، در راستای شایستگیها ترسیم کنند تا در تحقق سیاست جدید یا همان «پایش» بتوانند تبیینکننده باشند. در حقیقت مسیر و جهت تحقیقات و پژوهشهای دانشجویان را «پایش» مشخص میکند.
مرتضی موسیخانی افزود: باید پس از «دانشگاههای آموزشمحور»، «دانشگاههای پژوهشمحور» و «دانشگاههای کارآفرین»، به سمت نسل چهارم و اثرگذار دانشگاهها حرکت کنیم؛ یعنی دانشگاهها باید چهار ویژگی و مشخصه مهم «تحولگرا بودن»، «تعالیگرا بودن»، «تقاضامحور بودن» و «توسعه منطقهای بودن» را داشته باشند.
اساس رساله و پایاننامه در دستان خود دانشجو است
رئیس کمیته ملی ربوکاپ جمهوری اسلامی ایران گفت: آن چیزی که علیرضا رهایی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی گفته، کاملاً درست است و عنوان پژوهش را باید صددرصد مبنا قرار داد و در زمینههای ثبت شده در سامانه «پایش» که تناسب قطعی با نیازهای کشور دارد، عنوان انتخاب شود؛ اما این امر نگرانی برای دانشجویان دکتری ایجاد نخواهد کرد؛ چراکه اساس یک رساله و پایاننامه، ایده و برهان بوده که در دستان خود دانشجو است.
وی توضیح داد: دانشجو تم و موضوع را انتخاب و در نهایت بر مبنای سامانه پژوهش پیادهسازی خواهد کرد؛ اما اینکه دانشجو بخواهد در میدان تحقیق خود در راستای یک عنوان با جزئیات کامل و دقیق حرکت کند، امکانپذیر نیست.
انتخاب استاد راهنما و موضوع تحقیق همچنان با دانشجو
موسیخانی ادامه داد: با توجه به نوع تجربیات استادان و دانش آنان و نیاز ما در همان صنعت، شاید نتوان به طور دقیق همان موضوع خواسته شده در سامانه را ترسیم کرد؛ اما این موضوع نباید موجب نگرانی دانشجویان دکتری باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین اضافه کرد: دانشگاهها باید بتوانند مشکلی از جامعه را برطرف کنند. دانشجو کماکان استاد راهنما را انتخاب و با مشورت استاد راهنما، موضوع تحقیق را انتخاب خواهد کرد و فقط عنوان رساله خود را بر اساس سامانه «پایش» برمیگزیند.
رئیس کمیته ملی ربوکاپ جمهوری اسلامی ایران گفت: در برخی کشورهای پیشرفته و دانشگاههای معروف دنیا نیز مواردی داریم که بهطور مثال دانشجویان رشته کامپیوتر با ذکر استاد راهنما و عنوان پایاننامه، باید تحصیل و تحقیق کنند و هیچکدام انتخاب خود دانشجو نیست؛ اما برای چند رشته تخصصی و ویژه است و در رشتههای دیگر عرف نیست که موضوع رساله را از قبل برای دانشجو مشخص کنند.
وی خاطرنشان کرد: باید به این نکته نیز توجه کرد که این موضوع بیشتر اوقات مزیتهایی نیز برای دانشجویان دارد؛ چراکه زمینههای ثبتشده در سامانه پایش تناسب قطعی با نیازهای کشور دارد و ممکن است کمکهای خوبی از سوی جامعه، شرکتها و صنعت به دانشجویان شود.
انتهای پیام/4103/4062/خ
انتهای پیام/