صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۵۶ - ۱۹ دی ۱۳۹۷
شریعتی نیاسر:

امکان حذف کنکور به‌صورت متمرکز در همه سطوح وجود دارد

نشست شورای معاونان آموزشی دانشگاه‌های منطقه ۶ کشور با حضور معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.
کد خبر : 351108

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مجتبی شریعتی نیاسر در نشست شورای معاونان آموزشی دانشگاه‌های منطقه ۶ کشور با بیان اینکه وضعیت غیرقابل‌قبول رشد کمی در حوزه آموزش عالی توجه همه مسئولان و دست‌اندرکاران را به خود معطوف داشته است، گفت: از سال ۱۳۹۳ مهار رشد کمی مراکز آموزش عالی به‌عنوان یک پروژه در دستور کار وزارت علوم قرار گرفت که به‌رغم فشارهای بسیار زیاد، از توسعه بی‌رویه و رشد کمی غیرمنطقی مراکز آموزش عالی جلوگیری شد.


وی کیفی‌سازی را گام بعدی در راستای ارتقای آموزش عالی کشور عنوان کرد و افزود: سه شعار محوری کنترل کمی، ارتقای کیفی و اقتدار و هماهنگی از جمله برنامه‌های این وزارتخانه از ابتدا بوده که موضوع رشد کمی تا حد بسیار زیادی مهار شد؛ اما در ارتقای کیفی نیاز به فعالیت‌های فراوان داریم.


معاون آموزشی وزیر علوم، مدیریت منطقه‌ای را از جمله کلیدواژه‌های اصلی آمایش آموزش عالی کشور دانست و تصریح کرد: بر این اساس لازم است نظام تصمیم‌سازی آموزش عالی در مناطق مختلف کشور متمرکزشده و دانشگاه‌های مطرح و بزرگ منطقه‌ای با محوریت در این تصمیم‌سازی، خرد جمعی و همفکری دیگر مراکز را به سمت تصمیم‌گیری در ستاد هدایت کنند.


وی با اشاره به مأموریت‌گرایی به‌عنوان دیگر کلیدواژه اصلی آمایش آموزش عالی کشور تصریح کرد: برنامه‌محوری از رموز موفقیت فردی و اجتماعی همه انسان‌هاست؛ با توجه به کثرت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در کشور، ضروری است که اهداف و زمینه مأموریت دانشگاه‌ها مشخص و مراکز آموزش عالی در راستای اهداف تعریف‌شده به فعالیت بپردازند.


معاون آموزشی وزیر علوم، افزود: ضروری است تا در راستای این مأموریت‌گرایی رشته‌های دانشگاهی بازتعریف و رشته‌هایی که در راستای برنامه‌های دانشگاه‌ها نیستند حذف شوند.


وی ساماندهی و متمرکز کردن ظرفیت‌های آموزش عالی را دیگر کلیدواژه مهم آمایش آموزش عالی کشور دانست و گفت: ضروری است تا با یک برنامه منسجم نظام‌های متفرقه و پراکنده دانشگاهی یکپارچه شده و از ظرفیت‌های آنها به نحو مطلوب استفاده شود.


دکتر شریعتی نیاسر ادامه داد: امکان حذف کنکور به‌صورت متمرکز در همه سطوح وجود دارد؛ اما این موضوع به‌صورت زودهنگام قابل تحقق نیست و شاید تا سه سال آینده طول بکشد.


وی با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد داوطلبان بر مبنای سوابق تحصیلی به دانشگاه می‌روند، افزود: ۲۵ اسفندماه سال جاری رشته‌محل‌هایی که کنکور آنها حذف می‌شود معرفی و در سال ۱۳۹۸ صرفاً درصد کمی از رشته‌محل‌های پرمتقاضی از طریق کنکور دانشجو خواهند گرفت.


معاون آموزشی وزیر علوم تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود با این تدبیر، ضمن کاهش درصد قابل قبولی از داوطلبان کنکور در سال آینده، فشار و بار روانی خانواده‌ها نیز کاهش پیدا کرده و زمینه لازم برای حذف کنکور از دیگر رشته‌ها در سال‌های بعد فراهم شود.


انتهای پیام/4021/پ
 


انتهای پیام/

ارسال نظر