صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۲:۲۵ - ۱۹ دی ۱۳۹۷
چهل سالگی انقلاب/8

واردات از آمریکا در دوران شاه تا قدرت موشکی جهان بعد از انقلاب

ایران قبل از انقلاب اسلامی واردکننده تجهیزات نظامی از آمریکا بود، ولی هم‌اکنون تولید‌کننده انواع موشک و سلاح نظامی است.
کد خبر : 350757

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب گروه سیاسی خبرگزاری آنا، ایران در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار دارد که باید تمام دستاوردهای که در این مدت توسط مردم و نظام اسلامی محقق شده است، برای مردم ایران بازگو شود. به همین علت با توجه به بلوغ بیان برخی از نکات در تاریخ انقلاب اسلامی و مقایسه سال‌های قبل دوران حکومت پهلوی با جمهوری اسلامی بسیار مهم است.


پیشرفت‌های نظامی قبل و بعد از انقلاب اسلامی یکی از مواردی است که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. یکی از مواردی که ایران در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی و در اوج تحریم‌های کشورهای غربی و حتی شرقی با آن مواجه بود، تحریم تسلیحاتی علیه کشورمان بود.


قبل از انقلاب اسلامی نزدیک به 40 درصد بودجه کشور به موضوع نظامی و خرید تجهیزات نظامی از کشورهای غربی، به‌ویژه آمریکا اختصاص داشت. در زمان حکومت پهلوی و محمدرضا پهلوی نزدیک به سالی 10 میلیارد دلار از آمریکا تسلیحات خریداری شد و تمام این تجهیزات در اختیار دولت این کشور قرار داشت و هیچ فناوری بومی برای ایران متصور نمی‌شد و بعد از انقلاب نیز به صورت سیستمی تمام امکانات خود را از ایران خارج می‌کنند.


بعد از انقلاب اسلامی و با ایجاد فناوری‌های بومی  ایران توانست انواع موشک، زیردریایی، ناو، هواپیما و سلاح‌های سبک و سنگین را تولید کند. بر طبق آمار  ایران امروزه هفتمین تولیدکننده موشک و ششمین تولید‌کننده زیردریایی در جهان شناخته می‌شود.


انتهای پیام/4082/ 4122/


انتهای پیام/

ارسال نظر