انتخاب عناوین رساله از طرح پایش توسط پذیرفتهشدگان آزمون جامع
بهگزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، علیرضا رهایی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به جزئیات برگزاری آزمون جامع دوره دکتری گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از سال 1393 با توجه به درخواست رو به تزاید داوطلبان برای ورود به دورههای تحصیلات تکمیلی، ظرفیت پذیرش در دورههای کارشناسیارشد و دکتری خود را توسعه داده است.
وی افزود: بالاترین ظرفیت پذیرش مربوط به سال 1395 بود که البته تراکم پذیرش باعث بروز اختلافاتی در سیستم آموزشی برخی از واحدها شد.
رهایی با بیان اینکه از بهار سال 1396 با هدف ارتقای کیفیت و ایجاد نظم آموزش، برنامهریزی گستردهای تدوین و به اجرا گذاشته شد، گفت: اولین قدم، تدوین شیوه نامه دوره دکتری بود که در تیرماه 96 به واحدهای دانشگاهی ابلاغ شد. همچنین با اصلاح ساختار، شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی در سطح سازمان مرکزی و واحدها راهاندازی شد که منشأ تصمیمات مهمی بود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه یکی از این اقدامات، دستورالعمل برگزاری آزمون جامع بود که از مراحل مهم دوره دکتری به عنوان بالاترین مقطع تحصیلی کشور است، اظهار کرد: در شرایط کنونی تعداد دانشجویان مقطع دکترای تخصصی 52 هزار و 600 نفر است. با توجه به اینکه این آزمون، پایان دوره آموزشی و ارزیابی جامع دروس و توانایی داوطلب برای ورود به فاز تحقیقاتی است، بنابراین برگزاری دقیق و با برنامه آن از اهمیت خاصی برخوردار است. از طرف دیگر نظر به اینکه تمام دانشجویان واحدهای مختلف دانشگاهی یک مدرک واحد از دانشگاه آزاد اسلامی دریافت میکنند، هم سطح کردن آزمون مورد توجه و نیاز است.
وی افزود: قطعا برگزاری یک آزمون هم سطح و استاندارد در جهت ارتقای ارزش مدارک تحصیلی دانشگاه و پذیرش بهتر دانشآموختگان در مجامع داخلی و خارجی و مراکز اجرایی مؤثر خواهد بود.
رهایی با اشاره به جزئیات برگزاری آزمون جامع دوره دکتری، گفت: براساس دستورالعمل مصوب آزمون جامع، در هر استان با راهاندازی کمیته برگزارکننده و کمیتههای تخصصی که با مشارکت استادان واحدهای آن استان تشکیل میشود، اقدام به تهیه سؤال با ماهیت بررسی اطلاعات و دانستههای جامع دانشجو شده و مراحل اجرای آزمونهای کتبی و شفاهی تحت نظر کمیتههای برگزاری دنبال میشود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این برنامه با همکاری صمیمانه و نزدیک رؤسای استانها روبهرو شد، گفت: در آزمون قبلی که در تیرماه برگزار شد، آزمون جامع برای 17 هزار و 658 داوطلب انجام شد. بعد از برگزاری آزمون، تیمهای نظارت و ارزیابی مؤثر آموزشی، ارزیابی دقیقی از مشکلات و چالشهای این آزمون به عمل آوردند که مهمترین چالش، عدم کنترل دقیق شرایط و مدارک دانشجویان ورود به آزمون جامع بود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در آزمون جامع دی ماه 97 که در هفتههای گذشته و جاری انجام شد، حدود 10 هزار و 580 داوطلب شرکت کردند؛ البته در هر دو آزمون تیمهای نظارت و ارزیابی سازمان با حضور در استانها یک به یک پروندههای دانشجویان و شرایط برگزاری آزمون را بررسی کرده و گزارش جامعی ارائه کردند. با توجه به تذکرات و هماهنگیهای قبلی در آزمون جاری، خوشبختانه نقایص و شرایط داوطلبان و شرایط برگزاری با کیفیت به مراتب بهتر برگزار شد که سطح نارساییها به حد 25 درصد آزمون قبلی رسید.
رهایی خاطرنشان کرد: این موضوع یکی از تحولات مهم کیفی بود که با مشارکت کلیه رؤسا و معاونان آموزشی و استادان صاحبنظر واحدهای دانشگاهی به اجرا گذاشته شد که قطعاً اثرات آن در ارتقای موقعیت دانش آموختگان دانشگاه مطرح خواهد بود.
وی در پایان تأکید کرد: در ادامه این اقدام، با توجه به ملزومات طرح پایش آزاد و نیازهای تحقیقاتی با همکاری تنگاتنگ حوزههای معاونت پژوهش و فناوری و آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، پذیرفته شدگان در آزمون جامع فعلی برای اولین بار با ورود و ثبت نام در سامانه پایش آزاد (پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکهای دانشگاه آزاد اسلامی) عناوین رسالههای خود را در زمینههای ثبت شده در سامانه که تناسب قطعی با نیازهای کشور دارد، انتخاب کرده و بدین ترتیب تحول بزرگی در اجرای طرحهای تحقیقاتی نافع و مفید برداشته خواهد شد.
انتهای پیام/4060/4116/خ
انتهای پیام/