صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۷ - ۲۷ دی ۱۳۹۳
امیری در گفت‌وگو با آنا خبر داد

تحقق ۲۲ درصدی درآمد غیرشهریه در واحد نجف‌آباد/پیش‌بینی ۵۰ درصدی درآمد در سال ۹۴

خبرگزاری آنا: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد از تحقق ۲۲ درصدی درآمدهای غیرشهریه این واحد دانشگاهی در سال جاری خبر داد.
کد خبر : 350

دکتر سیدمحمد امیری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با توجه به موضوع جدی کاهش 12 درصدی وابستگی به شهریه دانشجویان و تامین این مقدار بودجه از درآمدهای غیرشهریه در سال جاری اظهار کرد: از فروردین 93 و با ابلاغ بخشنامه سازمان مرکزی، جلساتی با حوزه‌های مختلف دانشگاه برگزار شد و درخصوص برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت دانشگاه برای تحقق این مهم برنامه‌ریزی صورت گرفت.


برنامه‌های کوتاه‌مدت درآمدزا در حوزه‌های اداری مالی، آموزشی، دانشجویی و...


وی با بیان اینکه برنامه‌های کوتاه‌مدت دانشگاه فعالیت‌هایی بود که در حوزه‌های مختلف امکان انجام داشت، افزود: در حوزه اداری مالی برون‌سپاری کار‌ها در دستور کار قرار گرفت و در این راستا بخش نقلیه دانشگاه به صورت کامل تعطیل شد؛ بصورت دقیق برآورد کردیم که هر وسیله نقلیه بدون حقوق راننده ماهیانه یک میلیون و 600 هزار تومان هزینه دارد، بنابراین این خودروها با مجوز کمیسیون معاملات استان فروخته شد؛ اکنون از آژانس استفاده می‌شود که هزینه‌های آن یک چهارم هزینه قبلی هم نیست.


امیری با توجه به کاهش و اضافه نکردن نیروی انسانی در حوزه اداری مالی و حصول رقم قابل توجه در این راستا ادامه داد: در حوزه آموزشی نیز قرارداد ارائه خدمات آموزشی به نظام مهندسی استان اصفهان امضا شد مبنی بر اینکه همه مهندسان تحت پوشش این سازمان دوره‌های ارتقا را در واحد نجف‌آباد طی کنند و برای آنان گواهی صادر شود و همین قرارداد را با منطقه سه کشوری شرکت ایران‌خودرو در حال انعقاد داریم تا تمامی نیروهای این شرکت در واحد نجف‌آباد آموزش بینند که خود این موضوع، منبع درآمد خوبی برای دانشگاه خواهد بود.


تحقق درآمد 22 درصدی، ماحصل برنامه‌های کوتاه‌مدت


رئیس واحد نجف‌آباد، برنامه‌های کوتاه‌مدت این واحد در حوزه معاونت دانشجویی را یادآور شد و به آنا گفت: دانشگاه برای غذای هر دانشجو در سلف باید 4 تا 5 هزار تومان یارانه غذا بدهد؛ اگر ما بتوانیم روزانه 1000 نفر از سلف کم کنیم، ماهیانه حدود 100 میلیون تومان به نفع دانشگاه است که تصمیم گرفتیم این کار با آوردن شرکت‌های مواد غذایی، رستوران‌ها و توسعه رستوران آزاد صورت دهیم؛ درآمدزایی از خوابگاه‌ها و سالن‌های ورزشی نیز در حوزه معاونت دانشجویی واحد نجف‌آباد رقم قابل توجهی بوده است.


وی با بیان اینکه تمامی معاونت‌های دانشگاه سهم خود را در راستای درآمدهای غیرشهریه با طرح‌های کوتاه‌مدت مشخص کرده که چه مقدار می‌توانند در سال 93 درآمدزایی کنند، خاطرنشان کرد: از آنجایی که صرفه‌جویی خود نوعی درآمد است، بخشی از درآمدزایی ما در سال جاری از راه صرفه‌جویی بوده و در مجموع می‌توان گفت که ماحصل برنامه‌های کوتاه‌مدت واحد نجف‌آباد چیزی حدود 22 درصد در سال جاری بوده است.


درآمد 50 درصدی از محل شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 94


امیری در پاسخ به این سوال خبرنگار آنا که چه مقدار از این 22 درصد درآمد مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان است، گفت: این درآمد حاصل برنامه‌های کوتاه‌مدت بوده و درآمد اصلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان را برای سال 94 در نظر گرفته‌ایم که در این راستا در حال انعقاد قراردادهای تجاری‌سازی محصولات علمی دانشگاه هستیم و بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته، درآمد 50 درصدی از این محل در سال 94 حاصل خواهد شد.



این مسئول با توجه به اینکه روزانه حدود 4 هزار خودرو وارد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد می‌شود، اظهار کرد: این خودروها در بازه‌های زمانی متفاوت در دانشگاه می‌مانند؛ برنامه‌ریزی و بررسی کرده‌ایم که سرویس‌های مختلفی نظیر تعمیرگاه، نمایندگی ایران خودرو و... را برای دانشجویان و استادان در دانشگاه ایجاد کنیم و این طرح مورد استقبال خوب آنان شده است چراکه علاوه بر صرفه‌جویی در وقت و هزینه استادان و دانشجویان، درآمدزایی خوبی برای دانشگاه خواهد داشت.


رئیس واحد نجف‌آباد با بیان اینکه در دانشگاه‌های آزاد تنها دانشگاهی هستیم که تصفیه‌خانه داریم، افزود: با وجود این تصفیه‌خانه، آب مصرفی دانشگاه را به آن منتقل و بعد از تصفیه در فضای سبز دانشگاه استفاده می‌کنیم که در این راستا کمک بزرگی به مصرف آب در فضای سبز دانشگاه داشته‌ایم؛ زمانی که این تصفیه‌خانه احداث نشده بود، روزانه تانکر‌های آب با مبالغ بالا خریداری می‌شد، اما راه‌اندازی تصفیه‌خانه در کنترل هزینه‌هاکمک زیادی به دانشگاه کرد.


بهره‌برداری از 110 هزار درخت زیتون در واحد نجف‌آباد


امیری ادامه داد: حدود 110 هزار درخت زیتون در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد وحود دارد که دو سالی است به بار نشسته؛ در حالی که بهترین زمان برای بهره‌برداری از زیتون 10 تا 12 سال است، آینده خوبی را برای دانشگاه متصور هستیم اما با این وجود همین یکی دو سال اخیر نیز از این درختان بهره‌برداری شده و محصولات آن به فروش رسیده است.


وی با بیان اینکه زمینه‌های کار در حوزه‌های مختلف دانشگاه برای درآمدزایی و کاهش وابستگی به شهریه وجود دارد به آنا گفت: اجازه انجام فعالیت‌های اقتصادی و تلاش در راستای عدم وابستگی به شهریه دانشجویان و کمک به آنان در پرداخت شهریه تا به حال در دانشگاه آزاد وجود نداشت و با آمدن مدیریت جدید این امر مهم صورت گرفت؛ معتقدم نقطه اساسی و درد اصلی دانشگاه که دکتر میرزاده روی آن دست گذاشته، موضوع عدم وابستگی به شهریه است؛ اگر بخواهیم به شهریه دانشجویان متکی باشیم نمی‌توانیم در آینده دوام بیاوریم، باید بتدریج وابستگی به شهریه را کم کنیم و دیگر نگران کمی دانشجو، رشته و... نباشیم، باید بتوانیم از توان دانشگاه مانند استادان، دانشجویان و فضاهای مختلف دانشگاه برای اداره خود دانشگاه استفاده کنیم.


موفقیت‌های واحد نجف‌آباد در عرصه فارغ‌التحصیلان/پذیرش در صنایع بزرگ و بوردهای تخصصی


رئیس واحد نجف‌آباد در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود بخشی از موفقیت‌های علمی این واحد دانشگاهی را برشمرد و اظهار کرد: تابستان سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام شد که 33 درصد از پذیرفته‌شدگان دوره تخصص در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (سال 91 و 92) فارغ‌التحصیل واحد نجف‌آباد هستند، این در حالی است که در دانشگاه تهران، شهید بهشتی، علوم پزشکی ایران و خیلی از دانشگاه‌های دیگر تخصص قبولی داشته‌ایم.


امیری اضافه کرد:‌ در بعضی از بوردهای تخصصی نفر اولی که پذیرفته شده به گفته خود آنان فارغ‌التحصیل واحد نجف‌آباد بوده است به عنوان نمونه دکتر پورمقدس که پزشک حضرت امام بود، اصفهانی است و دختر وی فارغ‌التحصیل واحد نجف‌آباد دارای تخصص است، پورمقدس که مسئول بورد تخصص قلب کشور است، اظهار کرد از یک نفری که در سطح کشور می‌خواستم، فارغ‌التحصیل واحد نجف‌آباد انتخاب شد.


وی با توجه به دیگر موفقیت‌ها و تاکید بر اینکه این واحد دانشگاهی از این نمونه موفقیت‌ها زیاد دارد، گفت: مدیران عامل مجتمع فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان به صورت جداگانه اعلام کردند که میان فارغ‌التحصیلان صنعتی اصفهان و نجف‌آباد در رشته‌های صنایع مواد و مکانیک، فارغ‌التحصیلان واحد نجف‌آباد در عمل موفق‌تر بوده‌اند؛ اکثر فارغ‌التحصیلان ما اکنون در ذوب آهن مشغول و یا از مدیران آنجا بوده و سه تن از معاونان ذوب آهن نیز فارغ‌التحصیل واحد نجف آباد هستند؛ در سال گذشته شهرداری اصفهان خواهان 28 فارغ‌التحصیل صنایع بود که از این تعداد حدود 25 نفر انتخاب نهایی متعلق به فارغ‌التحصیلان واحد نجف‌آباد بودند که اکنون در شهرداری مشغول هستند.


انتهای پیام/ع


گفت‌وگو: احسان عربی مفرد


انتهای پیام/

ارسال نظر