صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۵۵ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۴
رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم:

سیاست وزارت علوم در جذب هیات علمی تغییر نکرده است/ هنوز معاون اول احمدی‌نژاد عضو هیات جذب است

نشست مطبوعاتی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا رضوان طلب، رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم با حضور دکتر حدادنیا، رئیس دانشگاه سبزوار و دکتر خلیل زاده، معاون آموزشی دانشگاه امام رضا (ع) پیش از ظهر امروز برگزار شد.
کد خبر : 34946

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا در این نشست خبری، دکتر رضوان طلب ضمن تبریک دهه کرامت و تولد امام رضا (ع) و آغاز هفته دولت اظهار داشت: «وظیفه پیامبران این است که پیام روشنگر را به وضوح بیان کنند. یکی از ملاک‌های وضوح پیام روشنگر این است که آن‌چه را می‌گوییم بدآموزی نداشته باشد تا تبلیغ منکر نشود.»


وی افزود: «تولید فضای فکری ناسالم همانند تولید سلاح کشتار جمعی است. تولید خبر ناسالم فکر انسان‌ها را تهدید می‌کند و خطر آن کمتر از سلاح کشتار جمعی نیست.»


تخریب‌ها، نظام را مخدوش می‌کند


در بخشی از این نشست خبری دکتر رضوان طلب در پاسخ به سوال خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا مبنی بر اینکه «در برابر حواشی پیش آمده اخیر، شما طی نامه‌ای به وزیر علوم اعلام کردید دلیل این حواشی و اتهامات مخدوش و تخریب کردن شماست، به چه دلیل رسانه‌های خاص شما را برای تخریب انتخاب می‌کنند»، گفت: «انتقاد و حواشی برای همه مسئولان است و من فکر می‌کنم که وزارت علوم یک جایگاه ویژه در همه فرهنگ‌ها دارد و این امتیاز را دارد که وزرای هر کابینه از وزارت علوم برخاسته‌اند. کسانی که این تخریب‌ها را انجام می‌دهند شاید نیتشان تخریب نباشد اما باید بدانند این تخریب‌ها نظام را مخدوش می‌کند.»


وی افزود: «من خودم را با خوبان مقایسه نمی‌کنم اما شما را به تاریخ مشروطه ارجاع می دهم. شیخ فضل الله نوری را یک عده انقلابی اعدام می‌کنند و فرزندش هم زیر نامه اعدام را امضا می‌کند. وقتی جنازه‌اش بر روی زمین می‌افتد به او حمله می‌کنند و به جنازه او جسارت می‌شود و کسی چیزی نمی‌گوید اما این دلیل بر مقصر بودن شیخ فضل الله نیست. ما باید بببینیم دلیل این هجمه‌ها چیست؟ یکی از دلایلی که به خود من عنوان شد این بود که چون من در جریان خاصی سکوت کرده بودم، این اخبار علیه من روی سایت‌ها قرار گرفت و خود افرادی که این حواشی را درست کرده بودند به اشتباه بودن کار خود اقرار کردند. هدف هیچ وقت وسیله را توجیه نمی‌کند.»


سیاست جذب هیات علمی تغییر نکرده است


رضوان طلب در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا که «برخی نزدیکان احمدی‌نژاد و منتقدان پرونده بورسیه‌ها معتقد بودند دولت قبلی نیروهای ارزشی را وارد دانشگاه می‌کرد اما دولت روحانی مانع ورود این افراد به دانشگاه‌ها می‌شود؛ ملاک شما برای جذب هیات علمی چیست؟» افزود: «همیشه افراد مومن و انقلابی انتخاب می‌شوند چرا که اعضای شورای انقلاب فرهنگی از گذشته تا کنون تغییر نکرده‌اند و سیاست جذب نیز عوض نشده است.»


رضوان طلب ادامه داد: «اصول فکری ما می‌گوید که فرد انتخابی باید متدین به انقلاب و اسلام باشد. من تصور نمی‌کنم فرد غیر مومنی وارد دانشگاه شده باشد. اگر کسی چنین ادعایی دارد لیست و مدرک به ما بدهد. برخی موارد را دلسوزان نظام نام برده‌اند اما آن‌ افراد در قبال حکم اخراج، نامه بازگشت از سوی دیوان عدالت اداری داشتند و ما نمی‌توانستیم کاری بکنیم.»


هیچ کدام از وزرا و مسئولان وزارت علوم به من دستور جذب نداده‌اند


وی تاکید کرد: «برای تجدید نظر در قوانین و مقررات شورای عالی انقلاب فرهنگی مراحلی پیش‌بینی شده و چیزی که شورا تهیه کرده، من به عنوان مسئول جذب اعلام می‌کنم و این را هم تاکید کنم هر کدام از وزرا و یا مسئولان وزارت علوم اعم از دکتر فرجی دانا، دکتر نجفی و دکتر فرهادی هرگز به من دستوری ندادند که کسی بیاید یا نیاید و اگر نامه رسیدگی در مورد فردی به من ارسال کرده‌اند، تاکید داشتند مطابق مقررات رسیدگی انجام شود.»


رضوان طلب در ادامه گفت: «شما گرایش‌های سیاسی هیات جذب را ببینید؛ از همه طیفی وجود دارد. یکی از اعضای هیات مرکزی ما معاون اول آقای احمدی‌نژاد بوده و قبلا هم در مرکز هیات جذب بوده است. ما پایبند وظایف دینی هستیم و معتقدیم دانشجویان به عنوان امانت در اختیار ما هستند و باید مواظب باشیم تا افراد اهل را انتخاب کنیم. خود من سهم خاصی از آرا را ندارم. رای من تنها یک رای از 9 رای هیات جذب است. اصول ما تغییری نکرده است. هیات‌های جذب که وضعیت حاکمیتی دارند نباید در دست یک جناح خاص باشند و ما این مساله را مد نظر داریم.»



برنامه فراخوان جذب هیات علمی در سال 1394


رضوان طلب در ابتدای این نشست خبری با اعلام برنامه فراخوان جذب هیات علمی در سال 1394 تاکید کرد: «طی ابلاغ قبلی ما فراخوان جذب هیات علمی در تاریخ ششم شهریور 94 همزمان با برنامه رونمایی از سامانه جذب هیات علمی آغاز شده و تا 14 شهریور فرصت برای بارگذاری موسسات و دانشگاه‌ها وجود دارد تا آن‌ها نیازهای خود را برای هیات علمی اعلام کنند. سپس در یک فرصت محدود 5 روزه نیازهای ثبت شده بررسی و با مجوز وزارت علوم تطبیق داده خواهد شد. در فرصت بعدی نیازهایی که مجوزشان صادر شده معتبر اعلام می شود در21 شهریور ماه تا 4 مهر فرصت ثبت‌نام متقاضیان خواهد بود.»


رئیس مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم در ادامه افزود: «پس از این مراحل، دوره‌ای برای رسیدگی دانشگاه به این نیازها خواهد بود که به دو بخش ابتدایی و مقدماتی تقسیم می‌شود. در این مرحله پالایش عمومی نیازها توسط دانشگاه‌ها انجام شده و دانشگاه‌ها برای پالایش عمومی از پنجم مهرماه 94 به مدت 10 روز زمان خواهند داشت.»


رضوان طلب با اشاره به عدم هم‌خوانی برخی درخواست‌های ثبت‌شده با مجوزهای صادره توسط وزارت علوم، تصریح کرد: «برخی درخواست‌های ثبت شده با مجوزهای وزارت علوم هم‌خوانی ندارد. این درخواست‌ها پالایش شده و پس از آن دانشگاه‌ها سه ماه فرصت دارند تا مدارک ناقص خود را تکمیل کنند.»


وی درباره نحوه بررسی متقاضیان جذب گفت: «ابتدا در کارگروه صلاحیت علمی پرونده‌های این متقاضیان بررسی خواهد شد و آن‌ها با متقاضیان مصاحبه می‌کنند و نتایج مصاحبه خود را برای مصاحبه عمومی به کارگروه صلاحیت عمومی خواهند فرستاد و در نهایت کارگروه‌ها به هیات اجرایی جذب خواهند رفت.»


تکلیف پرونده‌ها در 3 ماه مشخص می‌شود


رضوان طلب با تاکید بر این نکته که «اعضای هیات اجرایی جذب از برترین افراد باسابقه در اعضای هیات علمی هستند و حکم آنها نیز مورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی است» افزود: «وقتی اعضای هیات، پرونده‌ها را تایید کردند و به هیات جذب وزارت علوم فرستادند ما دیگر بررسی محتوایی نخواهیم داشت و فقط پرونده ها را بررسی شکلی می‌کنیم. البته لازم به ذکر است مطابق آن‌چه در جداول هیات جذب پیش‌بینی شده، سه ماه بعد از این‌که متقاضی هیات علمی درخواست خود را در دانشگاهی ثبت کرد، دانشگاه باید تکلیف وی را روشن کند و می تواند قرارداد یکساله هیات علمی با این افراد منعقد کند. میانگین توقف پرونده در هیات جذب در سال گذشته 28 روز بود اما در حال حاضر هر پرونده یک هفته نزد ما باقی خواهد ماند.»


دکتر رضوان طلب در ادامه با اشاره به برگزاری مراسم رونمایی سامانه جذب اعضای هیات علمی گفت: «سامانه قبلی ما به صورت مقطعی به فرآیند جذب پاسخ می‌داد و این بزرگترین معضل و تشویش را در میان متقاضیان جذب هیات علمی پیش می‌آورد. اما سامانه جدید قابلیت‌های مختلفی دارد و هر متقاضی می‌تواند ببیند پرونده‌اش در چه مرحله‌ای است.»


زمان رونمایی از سامانه جذب هیات علمی


وی افزود: «این سامانه به شکلی طراحی شده که به محض اینکه کارشناسی برای بررسی به پرونده مراجعه کند پیامک آن برای ذی‌نفع ارسال خواهد شد. این سامانه توسط پیمانکار تدوین شد و دانشگاه سبزوار پشتیبانی مالی و فنی آن را عهده‌دار شد همچنین مراسم رونمایی این سامانه روز جمعه ششم شهریور ماه توسط دانشگاه امام رضا (ع) در تالار تشریفات آستان قدس برگزار می شود. نام این سامانه، «سامانه جذب اعضای هیات علمی نور رضوی» خواهد بود.»


در ادامه این نشست خبری، رئیس مرکز هیات جذب گزارش عملکرد یک ساله خود را ارائه داد.


وی در این رابطه بیان داشت: «به طور کلی سامانه جذب، روزانه از دانشگاه‌های مختلف 37 پرونده را ثبت می‌کند و به طور میانگین 25 رای تایید صلاحیت صادر می شود. مکاتبات مرکز جذب برابر اقرار دبیرخانه مرکزی وزارت‌خانه برابر با مکاتبات همه وزارت‌خانه است. ما به طور میانگین روزانه 301 نامه جذب می کنیم. میانگین توقف پرونده در این مرکز 28 روز است. میانگین توقف پرونده های ناقص 59 روز است.»


کاهش بودجه و کارمندان مرکز جذب در دولت یازدهم


دکتر رضوان طلب در ادامه طی آماری مقایسه‌ای میزان تغییرات مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم را با زمان پیش از استقرار دولت تدبیر و امید ارائه داد.


وی افزود: «در مدت زمان 39 ماهه از شهریور 89 تا دی ماه 92 که فعالیت دوره قبلی محسوب می‌شود تعداد نیروی شاغل در مرکز جذب ، 150 نفر بوده و در دوره 19 ماهه از دی ماه 92 تا تیر ماه 94 به 74 نفر رسیده است. بودجه آن دوره به طور میانگین 10 برابر بودجه این دوره بوده است تعداد پرونده‌های ورودی آن 39 ماه 10 هزارو 330 پرونده و این 19 ماه 12 هزارو 955 پرونده بوده است.»


رضوان طلب ادامه داد:‌«تعداد پرونده‌های فاقد اولویت در مرکز جذب در آن دوره 1219 پرونده بود و در دوره 19 ماهه ما 25 پرونده تایید نشدند. میانگین دوره توقف پرونده‌ها در آن دوره 189 و در این دوره 28 روز است. پرونده های ناقص در گذشته 50 تا 60 درصد پرونده‌های ارسالی را به دلیل فقدان سیستم نرم‌افزاری تشکیل می‌دادند اما در حال حاضر تنها 25 درصد پرونده‌ها نقص دارند. در گذشته پرونده‌ها به صورت پست عادی ارسال می‌شد و طبق تخمین 25 تا 30 روز پست آن طول می کشید اما در حال حاضر به صورت اتوماسیون اداری در لحظه ارسال خواهد شد.»


به آرای دانشگاه‌ها اعتماد داریم


وی افزود:‌ «قبلا پرونده‌ها هنگام ارسال تمامی مستندات را نیز همراه داشتند و به همراه یک پرونده چندین کارتن مقاله و کتاب صاحب اثر ارسال می‌شد اما در این دوره ما این ضمائم را نپذیرفتیم چرا که به آرای دانشگاه‌ها اعتماد داریم. ما دیگر وارد بررسی محتوایی نمی‌شویم. پیش از این کارگروه بررسی صلاحیت علمی داشتیم و حالا این کارگروه حذف شده است و صرفا برای دانشگاه‌هایی که هیات اجرایی جذب ندارند یعنی کمتر از 50 عضو هیات علمی دارند یک کارگروه کوچک در نظر گرفته شده است.»


رضوان طلب همچنین اعلام کرد: «در فراخوان‌هایی که از بهمن 92 تا اردی‌بهشت 94 داشتیم، مجموعا 45 هزارو 389 نفر در سایت ثبت نام کردند. افرادی که توانسته‌اند در این ثبت‌نام‌ها به مراحل نهایی هدایت شوند یک هزارو 771 نفر بودند. انتظار می‌رود در هر فراخوان ما حداقل 2 هزارو 500 نفر عضو هیات علمی به دانشگاه اضافه شود.»




انتهای پیام/

ارسال نظر