فراخوان ششمین ثبت ایدههای مسجدی اعلام شد
به گزارش حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از مرکز رسیدگی به امور مساجد، در نشست خبری ششمین فراخوان ایدههای مسجدی که با حضور اصحاب رسانه در مجتمع فرهنگی و آموزشی محراب برگزار شد، حجتالاسلام مجتبی صداقت معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد و حجتالاسلام حسین نظری مدیر باشگاه ایدهپردازان مسجدی و دبیر ششمین فراخوان ایدههای مسجدی حضور داشتند.
صداقت در این نشست گفت: انتشار اخبار، فرهنگسازی در حوزه مسجد از اهم واجبات است. اگر خواسته باشیم فرهنگ مسجدی و مسجد محوری در جامعه ما دوباره زنده شود و طبق سنت پیامبر و اهلبیت عصمت و طهارت (ع)، مسجد در زندگی و جامعه اسلامی محوریت داشته باشد، باید این سنت را احیا کنیم و رونق و شکوه مساجد را در تشکیل تمدن نوین اسلامی شاهد باشیم.
وی افزود: یکی از لازمهها و مهمترین کارهایی در حوزه فرهنگسازی مسجد، میشود انجام داد؛ فرهنگسازی، گفتمان سازی و کاری است که اهالی رسانه انجام میدهند. انعکاس اخبار، موفقیتها و اتفاقاتی که در موضوع مسجد رخ میدهد و میتواند مسجد را به رأس گفتمانهای مردمی درآورد. بنابراین کاری که شما رسانهها انجام میدهید، باعث میشود مطالبهگریها نسبت به مساجد بالا رود که این امر باعث عمران مساجد میشود.
تأسیس باشگاه ایدهپردازان مسجدی
معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: یکی از اتفاقات خوبی که در مرکز رسیدگی به امور مساجد در این سالها افتاده، تأسیس باشگاه ایدهپردازان مسجدی است. در سال ۹۲ این احساس پیش آمد که دست مرکز از برنامههای متنوع مسجدی خالی است. بنابراین این نیاز به وجود آمد یک بانک ایده برای مساجد تأسیس شود.
وی افزود: به همین مناسبت در اولین قدم در سال ۹۲ اولین فراخوان ایدههای مسجدی رقم خورد و این باعث شد بعد از فراخوان اول بانک ایدههای مسجدی نیز تأسیس شود که به مرور زمان این بانک تبدیل به باشگاه ایدهپردازان مسجدی شد. ما متوجه شدیم که عدهای از جوانان و ایدهپردازان ای همیشه پای کار مسجد هستند و برای مسجد فکر و ایدهپردازی کند. این باشگاه باعث شد به صورت مدام حضور ایدهپردازان در کنار مسجد وجود داشته باشد.
وی افزود: اتفاق دیگری که در این باشگاه رقم خورد این بود که؛ ارکان، شوراهای فرهنگی و تشکلات مسجدی، ایدهها و تجربیات خود را که در طول سالیان مسجد داری به دست آورده بودند، در اختیار باشگاه گذاشتند. همچنین باشگاه نیز با آنها ارتباط گرفت و ایدههایی که در مساجد اجرایی شده بودند را ثبت کرد. آشنایی باشگاه ایدهپردازان مسجدی و ارکان و تشکلهای مسجدی باعث شده تاکنون یک سایت غنی از ایدههای موفق مسجدی داشته باشیم. ایدههایی که قبلاً نیز تجربه شدهاند.
صداقت در ادامه گفت: اکنون این امکان وجود دارد تا مساجد در سراسر دنیا در زمانها و مناسبتهای گوناگون از ایدههای این باشگاه بهره ببرند و در مساجد خود به کار ببرند.
ششمین فراخوان ایدههای مسجدی
وی افزود: اکنون در سال ۹۷ شاهد ششمین فراخوان ایدههای مسجدی از سوی معاونت فرهنگی و باشگاه ایدهپردازان مسجدی هستیم. امیدواریم با همکاری ایدهپردازان در مساجد موفقی که در سراسر کشور وجود دارند، بتوانیم باشگاه ایدهپردازان مسجدی و بانک ایده را قویتر کنیم و هم مساجد موفق در سطح کشور را شناسایی و با آنها ارتباط بگیریم. یکی دیگر از اتفاقات خوبی که در حوزه ایدهپردازی در سال جاری رخ داد؛ این بود که توانستیم برای اولین بار ایدههای مسجدی را به سمت کارآفرینی سوق دهیم و «اولین رویداد کارآفرینانه ایدههای مسجدی» را در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار کنیم. در این رویداد که با همکاری دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، هشت تیم ایدهپرداز و استارتآپی شرکت کردند. برخی از این ایدههای استارتآپی توسط حامیان مالی به مرحله تحقق رسیدند. امیدواریم این اتفاق باز هم بیفتد و ایدههایی که قابلیت رشد، تجربه و کارآفرینی دارند حمایت شوند.
معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: در همین راستا ۲ سال پیش چند ایده با حمایت مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران، محقق شد. یکی از آنها سایت «مسجد کالا» است که کالاها و نیازهای مساجد در آن سایت معرفی میشوند و کاربران میتوانند با مراجعه به آن، اقلام مورد نیاز مسجد، از مصالح عمرانی گرفته تا اقلام فرهنگی برای مسجد خود تهیه کنند. این سایت با هدف حمایت از کالای ایرانی، تولیدکنندگان ایرانی با کالای باکیفیت را به مساجد معرفی میکند. ایده مسجد کالا در فراخوان دوم شرکت کرده بود و با حمایت مرکز تحقق پیدا کرد.
وی افزود: یکی دیگر از ایدههایی که تحقق پیدا کرد، ایده «مسجد تی وی» بود که در روز جهانی مسجد از آن رونمایی شد. مسجد تی وی در واقع یک سایت است که تمام ویدیوهای مرتبط با مسجد در آن بارگذاری میشود. مسجد تیوی این قابلیت را دارد که بتوان در آن ویدئو بارگذاری کرد. مساجد میتوانند ویدئوی فعالیتهای موفق خود را در این سایت بارگذاری کنند.
تأسیس باشگاه ایدهپردازان مسجدی
مدیر باشگاه ایدهپردازان مسجدی و دبیر ششمین فراخوان ایدههای مسجدی در ادامه این نشست گفت: عمر ایدهپردازی و اقدامات اینچنینی در کشور ما زیاد نیست. معمولاً و عمدتاً فضاهای مربوط به بانک ایده در کشور ما معطوف به عرصههای فنّاوری و هایتک هستند و در عرصه فرهنگ و علوم انسانی ما کمتر شاهد بانک ایده با رویکرد تخصصی هستیم. به همین میزان نسبت به حوزه مذهب و خاصه مسجد، این غلظت بسیار کمتر است. باشگاه ایدهپردازان مسجدی خودش یکی از ابتکارات و ایدههای مبارک است. جا دارد از مبدع آن حجتالاسلاموالمسلمین حاج علیاکبری ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد ذکر خیر کنیم. بانک ایده باشگاه ایدهپردازان مسجدی یکی از دغدغههای ایشان بود.
وی افزود: عمران مساجد به فیزیک آن محدود نمیشود و هر اقدام سازندهای که مسجد را به طراز اسلامی خودش نزدیک کند، قطعاً از مصادیق عمران و آبادانی مساجد است. باشگاه ایدهپردازان مسجدی خود را مرهون یک همچنین نگاهی میداند که قرار است جرقههای مبارکی را که به ذهن یک ایده پرداز، در یک لحظه رسیده و که منجر به اتفاق مبارکی میشود را ثبت کند.
نظری ادامه داد: یکی از دلایلی که بانک ایده به باشگاه ایدهپردازان مسجدی تغییر نام داد، ایجاد ارتباط دوسویه بین مساجد و ایدهپردازان بود. اکنون در فضای باشگاه ایدهپردازان مسجدی امکان ایجاد دوسویه در قالب متن و تصویر برای ایدهپرداز و مساجد وجود دارد. اکنون میتوان گفت که باشگاه ایدهپردازان مسجدی، رسانه اهالی مسجد شده است. باشگاه ایدهپردازان مسجدی این بستر را فراهم کرده تا هر مسجدی که تمایل دارد اقدامات و فعالیتهایش در فضای رسانه دیده شود را در قالب متن و تصویر اقدام پشتیبانی کند تا مساجد سراسر کشور از این فعالیتها الگو بگیرند.
بارگذاری ۴۰۰ کلیپ در حوزه مسجد در باشگاه ایدهپردازان
وی افزود: بالغ بر ۴۰۰ کلیپ در حوزه مسجد در این سایت بارگذاری شده است. بالغ بر ۲۰۰۰ مطلب در باشگاه ایدهپردازان مسجدی وجود دارد. همچنین ۱۵۰۰ ایده که عصاره بیش از ۳۰۰۰ ایدهای است که در طی ۵ فراخوان گذشته به باشگاه ایدهپردازان مسجد رسیده است.
نظری در خصوص روند ثبت ایدههای فراخوان در سایت باشگاه ایدهپردازان مسجد گفت: ایدههایی که به فراخوان ایدههای مسجدی فرستاده میشود، برای ثبت در سایت پالایش شده و چنانچه چند ایده در موضوعی با هم مشترک باشند ادغام میشوند و یا زوائد آنها حذف میشود.
وی در خصوص شرکت در فراخوان گفت: فرمهایی که برای ثبت ایده در سایت طراحی شده است از منظر تخصصی تمام آنچه را که نیاز است تا ایدهپرداز برای معرفی ایده خود در قالب یک زبان به کار بگیرد را مدنظر قرار داده است.
وی ادامه داد: اینکه ایده مناسبتی است و یا برای مکان یا زمان خاصی طراحی شده از خصوصیات در نظر گرفته شده برای ثبت ایده در این فراخوان است. همچنین شرایط مخاطب برای ایده و مجری آن از مواردی است که در فرم ثبت ایده وجود دارد.
دبیر ششمین فراخوان ایدههای مسجدی در ادامه گفت: علاوه بر این امتیاز در نظر گرفته شده که ایدهپرداز، ایده خود را به صورت اجمالی ارائه دهد و هیچ کدام از موارد موجود در فرم را پر نکند.
نظری در ادامه گفت: تاکنون ۵ فراخوان ایدههای مسجدی برگزار شده است. از بین اینها ۳ فراخوان، رسمی و کلان بوده که تحت عنوان فام یک، فام دو و فام سه نامیده میشوند. «فام» مخفف فراخوان ایدههای مسجدی است. فام ۴ و ۵ نیز خرد موضوع و ریز موضوعهایی را مد خود قرار داده بود که در قالب مناسبت عید غدیر خم و ماه مبارک رمضان فعالیتهای خود را ادامه داد. که خروجی ایدههای غدیری منتج به کتاب «شال سبز» شد. هر کسی که در حوزه غدیر خم نیاز به ایده و مطلب دارد میتواند از این کتاب استفاده کند.
نظری افزود: قصد ما از برگزاری فراخوان برای ایدههای مسجدی برگزاری یک رسم معهود که هراز گاهی اجرایی شود نیست. ماهیت باشگاه ایدهپردازان مسجدی و دبیرخانه فراخوان ایدههای مسجدی، اینگونه نیست که خود را متعهد بداند که هر از چند گاهی یک فراخوان برگزار کند، مثل برخی از جشنوارههای مرسوم. لذا برای اینکه یک نیاز از باشگاه برطرف شود به سمت برگزاری فراخوان روی میآوریم.
وی در ادامه گفت: بعد از گذشت این سالها و بلوغ نسبی ایدههای دریافتی و برخی از اجراهای موفق و متنوعی که ایدهها داشتند، اکنون زمان آن رسیده که در قالب یک فراخوان جدید ایدههای جدید دریافت شود. البته نتیجه این فراخوان منجر به خروجی مکتوب به صورت یک کتاب کار ارائه خواهد شد.
نظری در ادامه گفت: ایدههایی که به یک بلوغ نسبی میرسند به لحاظ کیفی و کمی با هم تشکیل پرونده میدهند. جشن «تکلیف و تشریح» و «یادواره شهدا» از جمله این پروندهها هستند، که در سایت نیز وجود دارند.
وی در ادامه از پخش شبانه یکی از کلیپهای ایده محور مساجد در شبکههای پیامرسان و اینستاگرام باشگاه ایدهپردازان مسجدی خبر داد.
ثبت ایده در ششمین فراخوان ایدههای مسجدی
نظری با بیان اینکه این امکان وجود دارد که ایدهپردازان از پروندهها و ایدههای موجود در سایت باشگاه ایدهپردازان مسجدی استفاده کنند، گفت: ایدهپردازان میتوانند از راهنمای ثبت ایده به صورت متن استفاده کنند.
وی افزود: ایدهپردازان برای ارسال فیلم و یا عکس به فراخوان، به بخش پیوست ایده در درون فرم ثبت ایده مراجعه کنند. لذا شرکتکنندگان از ارسال سی دی و یا دیویدی به دبیرخانه خودداری کنند.
نظری تأکید کرد: در این فراخوان فقط سایت باشگاه ایدهپردازان مسجدی مرجع ارتباط دبیرخانه فراخوان با کاربران خواهد بود. شرکتکنندگان برای ارسال فیلم میتوانند از دو درگاه آپارات و یا گوگل درایو اقدام کنند.
وی ادامه داد: کانالی را به اسم خود و یا مسجدشان در آپارات طراحی، فیلمهای خود را در آن آپلود و لینک آن را ارسال کنند تا به داوری گذاشته شود.
وی افزود: جوایزی که برای این دوره از فراخوان در نظر گرفته شده است پیش از آنکه ارزش مادی داشته باشد ارزش معنوی دارد. کمکهزینه چشمگیر سفر به عتبات عالیات و سفر به مشهد مقدس برای ایدههای برگزیده در نظر گرفته شده است.
وی همچنین این نوید را به عنوان دبیر ششمین فراخوان ایدههای مسجدی داد که اگر ایدهای در سطحی بالایی باشد، مرکز رسیدگی به امور مساجد از آن حمایت خواهد کرد.
انتهای پیام/4072/4090/
انتهای پیام/