صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
همراه با نمایشگاه پژوهش/43

معرفی 10 محصول جدید دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد

واحد مستقل نجف‌آباد دانشگاه آزاد اسلامی برای نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار از 10 محصول جدید رونمایی کرد.
کد خبر : 347706

به گزارش خبرنگار علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن‌بازار از سوم تا ششم دی‌ماه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. واحد نجف‌آباد نیز یکی از غرفه‌های حاضر در این نمایشگاه بود که دستاوردها، اختراعات و محصولات دانشجویان  خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده بود.


مصطفی صالحی مسئول امور پژوهشی و دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد درباره محصولات ارائه‌شده در نمایشگاه گفت:  واحد نجف‌آباد ۱۰ محصول جدید به نمایشگاه امسال آورده است. واحد نجف‌آباد بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی رتبه جامع مستقل را دارد و به صورت مستقل در نمایشگاه شرکت می‌کند. این امر نشان از توانمندی بالای این دانشگاه در عرضه و ارائه محصولات فناورانه دارد. ربات تعاملی خودمختار برای استفاده در درمان بیماری اوتیسم، دومینوی استاندارد، برش‌دهنده الکتریکی برای استفاده دانش آموزان دبستانی، گرمکن و خودشوی سرویس بهداشتی فرنگی، آتل حرارتی الکترونیک، تردمیل هیدروتراپی، دوچرخه الکتریکی، دارویار (دستگاه هشداردهنده زمان مصرف دارو)، البسه خنک‌کننده و گرم‌کننده و آموزش واقعیت مجازی سه‌بعدی از محصولات جدیدی است که در نمایشگاه  امسال عرضه شده است.


وی  درباره حمایت‌های دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: در سال‌های اخیر سطح حمایت‌ها بسیار خوب شده و آرام آرام در حال حرکت به سوی تبدیل علم به عمل و تبدیل واحدهای دانشگاه آزاد به دانشگاه‌ کارآفرین است. البته گفتنی است که دانشگاه‌ها و سرمایه‌گذارها در اعتماد به دانشجویان دچار تردید می‌شوند.  برای حل این مشکل باید ساز و کار جدی در پیش گرفته شود. البته یکی از دلایلی که باعث به وجود آمدن این مشکلات می‌شود، واردات بی‌رویه از کشورهایی است که قیمت تمام شده کالا در آنها کمتر است. این امر باعث می‌شود سرمایه‌گذارها به سمت واردات بروند.


صالحی درباره وظایف دانشگاه در برابر دانشجویان اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید بستر مناسب برای ارتباط سرمایه‌گذاران و صنعتگران با دانشگاه و دانشجویان را ایجاد کنند. دانشگاه‌ها می‌توانند با استفاده از اعتبار علمی خود حلقه اتصال بین تولیدکنندگان محصول و صنایع باشند؛ برای تحقق این امر می‌توانند  فن‌بازارهای فصلی در دانشگاه‌ها ایجاد کنند. دانشگاه‌ها همچنین موظف هستند تا زمینه مناسب برای جذب دانشجویان خلاق در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مانند دکتری پژوهش‌محور را ایجاد کنند. یکی دیگر از وظایف دانشگاه برقراری ارتباط با صنایع دفاعی و نظامی برای ارائه ایده‌های دانشجویان است که می‌تواند به صورت پروژه‌های کسر خدمت عمل کند.‌


مسئول امور پژوهشی و دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد درباره ارتباط میان محصولات ارائه‌شده و چالش‌های منطقه‌ای گفت: به‌نوعی 100 درصد این اختراعات و محصولات الهام‌گرفته از چالش‌هایی هستند که دانشجویان با آنها روبه‌رو شده‌اند. برای مثال همین دارویاب یا  ربات تعاملی با بیماران اوتیسم یا آموزش سه‌بعدی راهی برای مبارزه با چالش‌ها و مشکلات هستند. حال سؤال اینجاست که چند درصد این محصولات توانسته‌اند به هدف برسند و مشکل را برطرف کنند. شاید 30 تا 40 درصد از این محصولات بتوانند مشکل موردنظر را برطرف کنند. وقتی این محصولات به فروش برسند و مردم سراغ آنها بیایند، یعنی چالش و مشکل موجود در جامعه را برطرف کرده‌اند.


وی افزود: بنابراین وقتی محصولی به مرحله فروش نمی‌رسد، یعنی به هدف و ایده‌آل مطلوب موردنظر  سازنده  نرسیده است. مخترعان با همت خودشان به هدف می‌رسند؛ البته حمایتی که از آنها می‌شود و نقدینگی که به محصولات اعتبار می‌بخشد، تأثیر بسزایی در این روند دارند. برای مثال گروهی یک دستگاه را با هزینه شخصی خودشان آماده و عرضه کرده‌اند. بعد از این باید حمایت شوند؛ باید سرمایه‌گذار داشته باشند تا محصول را به تولید انبوه برسانند.


صالحی ادامه داد: دانشجویان واحد نجف‌آباد دوچرخه الکتریکی ساخته‌اند که می‌تواند مشکل جامعه را در رفت و آمد، حمل‌ونقل و مصرف سوخت فسیلی حل کند؛ اما هزینه تولید یک دستگاه آن بالاست. وجود سرمایه‌گذار برای تولید این محصول الزامی است. ارتباط میان دانشگاه و صنعت حلقه گمشده‌ای است که همچنان باعث بروز مشکلات می‌شود. ارتباط صنعت و دانشگاه هنوز به‌طور کامل شکل نگرفته است، البته نسبت به قبل بهتر شده و روز به روز در حال بهبود  است.


وی درباره مشکلات دانشجویان نیز بیان کرد: بزرگ‌ترین مشکل حمایت نشدن است.  فرزندان ایران بسیار باهوش هستند. اگر به آنها فرصت داده شود و جلوی واردات گرفته شود، می‌توانند تمام مشکلات کشور را حل کنند. یک سری افراد هستند که از واردات سود می‌کنند و هر کاری می‌کنند تا جلوی تولید داخلی را بگیرند. سرمایه‌گذارها هم باید حمایت بیشتری از تولید داخل داشته باشند.  متأسفانه بیشترین سرمایه‌گذاری را در بازار سکه، دلار و واردات داریم. یکی از مشکلات اجتماعی ما در کشور این است که منفعت شخصی را به منفعت ملی ارجحیت می‌دهیم. اکثر سرمایه‌دارها هم نگاه کلان ندارند  و به‌سود فردی کوتاه‌مدت  فکر می‌کنند.


وی افزود: حمایت از دانشجویان، مخترعان و ایده‌پردازان بسیار مهم است.  دانشگاه و دولت باید از این افراد حمایت کنند. بنیاد ملی نخبگان  باید از تک‌تک غرفه‌های این نمایشگاه دیدن کند و ایده و طرح‌ها را ببیند. آنها باید به سراغ مخترع و ایده‌پرداز  بیایند. ارتباط و هماهنگی وجود ندارد و همه جزیره‌ای عمل می‌کنند. نخبگان مجبورند بجنگد تا خودشان را ثابت کنند. دانشگاه در حد خود از دانشجویان حمایت می‌کند؛ اما بودجه دانشگاه محدود است. ارگان‌های دیگر هم باید از مخترعان و ایده‌وپردازان حمایت کنند.


 صالحی درباره کسب درآمد دانشگاه‌ از محصولات و طرح‌های دانشجویان گفت:  تا زمانی که محصولات به مرحله سوددهی نرسند، دانشگاه سهمی نمی‌گیرد و تنها از دانشجویان حمایت می‌کند. برای مثال بحث ثبت اختراع و پتنت موضوع بسیار مهمی است؛ بنابراین دانشجویان را ترغیب می‌کنیم تا پایان‌نامه‌‌هایشان  را به  اختراع تبدیل کنند. سهم دانشگاه از طرح یا محصول دانشجو 50 درصد است؛ اما آن را به‌صورت پلکانی تعریف کرده است. بدین‌ترتیب اگر دانشجو اختراعش را به محصول تبدیل کرد و از فروش آن درآمد کسب کرد، سهم دانشگاه از سوددهی به صورت سال به سال گرفته می‌شود.


انتهای پیام/4021/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر