صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۰۸ - ۰۴ دی ۱۳۹۷
با آتش‌سوزی دبستان اسوه حسنه؛

4 دانش‌آموز پرپر شدند تا 5 هزار بخاری جدید به زاهدانی‌ها برسد

5 هزار بخاری استاندارد در حالی به زاهدان رسید که اگر حادثه آتش‌سوزی مدرسه اسوه و پرپر شدن 4 کودک معصوم نبود مشخص نبود کی قرار است به وضعیت آنان رسیدگی شود.
کد خبر : 347114

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- ملیحه محمودخواه؛ سوختن و جان‌باختن چهار دانش‌آموز معصوم در یکی از مدارس زاهدان دل‌های زیادی را به درد آورد. اما این سوختن‌ها و تلخی‌ها انگار بنا ندارد تمام شود و دیگر گوش‌ها به شنیدن این اخبار تلخ عادت کرده‌اند.


نبود ایمنی لازم در برخی از کلاس‌ها سبب شده است که خطر هرلحظه در کمین بچه‌ها باشد زیرا هنوز به گفته مسئولان آموزش‌وپرورش بیش از 83 هزار کلاس در کشور وجود دارد که فاقد وسایل گرمایشی استاندارد است و هرلحظه بیم آن می‌رود که دوباره داغی بر دل پدر و مادر دانش‌آموزان در گوشه‌ای از یک روستا و یا شهر بنشیند.


جمع‌آوری بخاری نفتی مدارس دولتی از وظایف سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور است و اختصاص اعتبارات و بودجه تنها برای نوسازی سیستم گرمایشی مدارس دولتی است لذا آموزش‌وپرورش نمی‌تواند اعتبارات دولتی را در مدارس غیردولتی هزینه کند. اما مدارس غیردولتی پیش از شروع فعالیت‌های آموزشی خود، باید مجوزهای لازم را برای استاندارد بودن وسایل گرمایشی کسب کرده تا بتوانند فعالیت کنند.


با وجود بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و تذکر برای مراقبت در استفاده از بخاری نفتی، این بار شاهد وقوع حادثه در یک مدرسه غیردولتی بودیم. این مدارس غیردولتی باید برای دریافت مجوز فعالیت، تأییدیه نوسازی را دریافت کنند که به لحاظ استحکام مدرسه و سیستم گرمایشی و سرمایشی بررسی می‌شوند. اما موضوع دیگری که در این میان وجود دارد این است که در بسیاری از مناطق استان سیستان و بلوچستان شرایط به‌گونه‌ای است که امکان استفاده از بخاری گازی وجود ندارد و ناگزیر از استفاده بخاری نفتی هستند.


5 هزار بخاری از 8 هزار و 300 بخاری مورد نیاز سیستان تأمین شد


علی مرادی مدیر روابط عمومی آموزش‌وپرورش استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش‌وپرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا می‌گوید: امروز بیش از 5 هزار بخاری استاندارد از 8 هزار و 500 بخاری موردنیاز مدارس سیستان و بلوچستان از تهران بارگیری شده و طی چند روز آینده در مدارس سیستان و بلوچستان نصب و راه‌اندازی می‌شود این بخاری‌ها از بخاری‌های نفتی استانداردتر است و با کوچک‌ترین آسیبی بلافاصله خاموش می‌شود.


وی با اشاره به اینکه این بخاری‌ها از محل اعتبارات آموزش‌وپرورش تأمین‌شده است، ادامه می‌دهد: در کل کشور ۸۳ هزار کلاس درس داریم که گرمای آن با وسایل استاندارد تأمین نمی‌شود و سهم استان سیستان و بلوچستان که ۱۱ درصد از مساحت کل کشور را تشکیل می‌دهد 8 هزار و 500 کلاس درس است که قرار است تمامی این کلاس‌ها مجهز به سیستم گرمایشی استاندارد شوند.


مرادی معتقد است وضعیت کلاس‌ها در سیستان و بلوچستان به‌گونه‌ای نیست که بتوانیم در همه آن‌ها از بخاری یا شوفاژ استفاده کنیم به همین دلیل آموزش‌وپرورش با توافقنامه‌ای که با سازمان هلال‌احمر انجام داده است قرار است در سه بعد بخاری‌ها را در کلاس‌ها نصب و راه‌اندازی کنند.


وی می‌گوید: برای مدارس یک تا سه کلاسه از بخاری‌های تابشی استفاده می‌شود. مدارسی هم که بالای ۱۲ کلاس دارند به موتورخانه مرکزی مجهز می‌شوند اما در مدارسی که بین ۴ تا ۱۱ کلاس دارند از بخاری‌های استانداردشده استفاده می‌شود.


به گفته این مقام مسئول، این یک مُسَکن کوتاه‌مدت است و برای حل این مشکل تا دو سال آینده باید همه مدارس استان به‌صورت استاندارد به وسایل گرمایشی مجهز شوند.


85 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز مدارس سیستان نیاز است


مدیر روابط عمومی آموزش‌وپرورش استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه بیش از ۸۵ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز مدارس این منطقه محروم نیاز است، ادامه می‌دهد: تأمین این اعتبار نیاز به همراهی سایر سازمان‌ها دارد. به همین منظور با توافقنامه‌ای که با هلال‌احمر امضا کردیم قرار شد یک‌سوم این هزینه توسط استانداری، یک‌سوم آموزش‌وپرورش از محل اعتبارات آموزش‌وپرورش و یک‌سوم آن را هلال‌احمر تأمین کند تا بتوانیم مدارس استان را استانداردسازی کنیم.


بحث آموزش مربیان و معلمان در زمان وقوع خطر موضوعی است که در مدارس به آن نگاه نشده است و بسیاری از آن‌ها نمی‌دانند وقتی با حادثه‌ای در مدرسه روبه‌رو شدند باید چه واکنشی از خود نشان دهند. در حادثه مدرسه اسوه حسنه زاهدان معلم قطعاً واکنش صحیح با این حادثه را نمی‌دانسته است که اگر از پیش آموزش‌دیده بود قطعاً می‌توانست برخورد بهتری در زمان حادثه از خود نشان می‌داد.


مدیران مدارس آموزش بحران می‌بینند


وی از ایجاد توافق‌نامه بین آتش‌نشانی و هلال‌احمر با سازمان آموزش‌وپرورش خبر داده و می‌افزاید: بر اساس این توافق، مدیران مدارس معاونان و سرایداران تمامی مدارس استان باید در دوره‌های آموزشی مدیریت بحران که توسط سازمان آتش‌نشانی و هلال‌احمر برگزار می‌شود شرکت کنند البته این کلاس‌ها شروع‌شده و همه مدیران موظف به شرکت در این کلاس‌ها هستند و سی‌دی آموزشی نیز تهیه و در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. این کلاس‌ها برای این است که مدیران بدانند که در مواقعی که حادثه در مدرسه رخ می‌دهد چطور آن را مدیریت کنند تا از میزان خسارت‌ها بکاهد؛ مثلاً در بسیاری از کلاس‌ها کپسول آتش‌نشانی وجود دارد اما خیلی‌ها حتی طرز استفاده از آن را بلد نیستند.


مرادی به تخلفی که مسئولان این مدرسه مرتکب شده بودند اشاره کرد و می‌گوید: وقتی‌که مدرسه‌ای تأسیس می‌شود استاندارد و استحکام بنای آن باید توسط سازمان نوسازی مدارس بررسی و اعلام شود.


مدرسه اسوه حسنه که پیش‌ازاین به نام پیش‌دبستانی غنچه‌های رحمت بود مرکز پیش‌دبستانی بود. پس از مدتی مدیر مدرسه پیشنهاد داد که در کنار مرکز پیش‌دبستانی دبستان را نیز راه‌اندازی کند و پایه اول ایجاد کند در حالی که پیش‌ازاین تنها ۴ کلاس پیش‌دبستانی در این مرکز وجود داشت و این موضوع یک تخلف است ازاین‌جهت که دبستان نمی‌تواند ضمیمه پیش‌دبستانی باشد بلکه پیش‌دبستانی باید ضمیمه مدرسه باشد.


تخلف مسئولان مدرسه اسوه حسنه


این مقام مسئول ادامه می‌دهد:‌ در اردیبهشت امسال مسئولان این مدرسه پیشنهاد ایجاد مدرسه را مطرح کردند و تا شهریورماه مراحل آن طی شد و استحکام بنایی که مدرسه در آن بناشده بود مورد بررسی قرار گرفت. سازمان نوسازی مدارس نیز پس از بررسی مدرسه اعلام کرد که آنجا ظرفیت حضور بیش از ۹۱ دانش‌آموز دارد و به همین دلیل مدرسه از مهر امسال در کنار مرکز پیش‌دبستانی تشکیل شد. اما از آبان ماه صاحب‌ ملکی که مدرسه در آن قرار داشت اعلام کرد که قرارداد مدرسه تمام‌شده و باید از آن نقل‌مکان کنند.


ماجرا اینجاست که سازمان نوسازی مدارس قبل از آنکه به مدرسه جدید نقل‌مکان کنند باید شرایط آن را می‌سنجیدند؛ البته اداره استاندارد استحکام بنا را تأیید کرده بود اما هنوز نوسازی برای بررسی بنا به این مدرسه نیامده بود.


وی با اشاره به اینکه ۱۷ آبان ماه این مدرسه جابجا شد؛ درحالی‌که هنوز مجوزهای لازم از سوی مراکز متولی تأیید نشده بود، ادامه می‌دهد: انتقال این مدرسه و عدم رعایت استانداردهای لازم سبب شد که این اتفاق تلخ رقم بخورد.


مسئول روابط عمومی آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در همان روزهای اول مدیر و مربی بازداشت شدند، تصریح می‌کند: این پرونده در دادسرا باز است و تخلفات آن‌ها مبنی بر استفاده از بخاری غیراستاندارد، جابه‌جایی بدون مجوز و جداسازی اتاق و درست کردن خروجی ۴۲ سانتی برای بیرون رفتن دانش آموزان از تخلفات است که باید به آن پاسخ دهند.


مرادی با اشاره به اینکه مدیر منطقه ۲ آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان در همان روز اول استعفا داد بیان می‌کند: این اتفاق نشان می‌دهد مسئولان آموزش‌وپرورش استان جسارت قبول اشتباه را دارند.


به فکر سیستان باشید


این مقام مسئول با تأکید بر اینکه استان سیستان و بلوچستان بسیار محروم است و این حادثه شاید بتواند توجه نهادهای متولی را به این منطقه جلب کند خاطرنشان می‌کند:‌ این حادثه تلخ دل مردم استان را به درد آورد اما شاید پاکی و معصومیت این بچه‌ها سبب شوند که امکانات مدارس این منطقه افزایش و دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.


چراغی که زندگی بچه‌ها را خاموش کرد


مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس غیردولتی هم می‌گوید: مدرسه اسوه حسنه در زاهدان یک ماه پیش جابه‌جاشده بود البته مکاتبه‌ای با سازمان نوسازی انجام شد اما نوسازی هنوز برای بررسی شرایط مدرسه اقدام نکرده بود و این مدرسه در محل جدید فعالیتش را بدون مجوز ادامه می‌داد و به همین دلیل سازمان نوسازی مدارس، ارزیابی عملکرد آموزش‌وپرورش منطقه و اداره مدارس غیردولتی منطقه بر نظارت‌ها کوتاهی و بی‌توجهی داشته‌اند و باید همه آن‌ها در مورد این حادثه جوابگو باشند.


رئیس سازمان نوسازی مدارس با اشاره به اینکه این حادثه در زمان زنگ تفریح رخ‌ داده و مدیر مدرسه در اداره آموزش‌وپرورش حضور داشته است، ادامه می‌دهد: شرایط استان سیستان و بلوچستان به‌گونه‌ای است که بیشتر کلاس‌ها با چراغ والور گرم می‌شوند و این موضع سبب نگرانی مسئولان آموزش‌وپرورش این استان شده است.


زینی‌وند ادامه می‌دهد: از این به بعد در صدور مجوز مدارس غیردولتی قطعاً سخت‌گیرانه‌تر عمل خواهیم کرد و در این مدرسه هم مسئولان منطقه بی‌شک کوتاهی داشتند.


انتهای پیام/4087/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر