صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۹ - ۲۹ آذر ۱۳۹۷
معاون آموزشی وزیر علوم:

حذف تدریجی آزمون سراسری آغاز شده است

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: از سال آینده فرایند پذیرش دانشجو ازطریق سوابق تحصیلی از فرایند برگزاری آزمون تحصیلی ازطریق فرایند برگزاری آزمون سراسری جدا می‌شود.
کد خبر : 345867

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، مجتبی شریعتی‌نیاسر که برای شرکت در نشست معاونان آموزشی دانشگاه‌های منطقه سه کشور به ارومیه سفر کرده است، در نشستی خبری در دانشگاه ارومیه با بیان اینکه آزمون سراسری به‌صورت متمرکز و در سطح ملی باید حذف شود و نظام تست‌زنی نمی‌تواند لزوماً استعدادیاب خوبی برای کشور باشد، اظهار کرد: تا سال گذشته ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها از طریق سوابق تحصیلی بود از سال آینده رشته‌های مشمول در این طرح را از آزمون سراسری جدا خواهیم کرد و تا پایان دی ماه با اعلام لیست رشته‌های بدون آزمون، داوطلبان می‌توانند با انتخاب رشته‌های بدون آزمون و قبولی در آنها به تحصیل ادامه دهند.


وی با بیان اینکه از سال آینده برگزاری آزمون سراسری صرفاً برای رشته‌های با آزمون خواهد بود، عنوان کرد: این رشته‌ها شامل ۱۵ درصد از ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های کشور است.


شریعتی‌نیاسر تصریح کرد: با وجود جدا بودن فرایندهای گزینش دانشجو برای رشته‌های باآزمون و بدون‌آزمون، هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای داوطلبان که بخواهند توان خود را برای رشته‌های پرمخاطب با آزمون هم محک بزنند وجود ندارد.


وی با اشاره به اینکه در اثر رشد بی‌رویه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در کشور در حال حاضر بسیار بیشتر از نیاز جامعه و بازار کار، دانش‌آموخته در جامعه تزریق می‌شود، افزود: هم‌اکنون در مقطع دکتری بیش از چهار برابر نیاز جامعه دکتری تربیت می‌کنیم.


وی با تأکید بر اینکه دستگاه آموزش عالی مسئول افزایش توان کارآفرینی و اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان خود است، تصریح کرد: در این راستا امسال طرح جامع مهارت‌افزایی را تنظیم کرده‌ایم و آیین‌نامه آن نیز از هفته گذشته به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.


معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: در قالب این طرح در چهار محور فعال‌سازی دروس کاربردی و علمی با تعامل مراکز صنعتی ذی‌ربط، ارائه چهار الی ۱۰ واحد آموزشی کمک‌مهارتی در حوزه دروس مرتبط با رشته‌ها، برگزاری کارگاه‌های عمومی مهارتی با ارائه گواهی معتبر، رصد دانش‌آموختگان و خروجی‌های دانشگاه‌ها و ارزیابی عملکرد خروجی‌ها از طریق تقویت و ایجاد انجمن دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها اقدامات لازم به عمل خواهد آمد.


وی با اشاره به اینکه برای سال آتی اجرای این طرح به‌عنوان یکی از پارامترهای سطح‌بندی دانشگاه‌ها مطرح خواهد بود، افزود: دانشگاه‌هایی که طرح جامع مهارت‌آموزی را به نحو احسن اجرایی کنند از مشوق‌های مالی و علمی نیز بهره‌مند خواهد بود.


کیفی‌سازی سیاست اصلی وزارت علوم است


شریعتی‌نیاسر کیفی‌سازی دانشگاه‌ها را یکی از سیاست‌های اصلی وزارت علوم برشمرد و افزود: از ابتدای انقلاب تا آغاز دهه نود همواره به‌صورت فزاینده‌ای بر رشد کمی دانشگاه‌ها تمرکز شده بود که از آغاز دولت دهم در راستای مهار رشد کمی و ارتقا کیفی دانشگاه‌ها گام برداشته‌شده است.


باید در سیاست بومی‌گزینی دانشجویان بازنگری شود


معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص اجرای طرح بومی‌گزینی دانشجویان در دانشگاه‌ها نیز اظهار کرد: سیاست بومی‌گزینی دانشجویان به شکل فعلی طرح درستی نیست و برای استان‌های مرزی طرح مطلوبی محسوب نمی‌شود لذا باید در شیوه اجرایی آن بازنگری شود.


شریعتی یکی از مصادیق رشد بی‌رویه آموزش عالی در کشور را ایجاد بی‌حساب و منطق مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی و مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی در دهه ۸۰ برشمرد و اظهار کرد: در راستای مهار این رویه و تشدید نظارت بر این مراکز، از حدود هزار و 400 مرکز جامع علمی کاربردی در سطح کشور ۴۰۰ مرکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی و ۴۵ مؤسسه آموزش عالی تاکنون لغو مجوز و یا منحل شده و یا ظرفیت پذیرش آنها صفر شده است.


معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه براساس مصوبه شورای عالی اداری در سال ۹۶، دستگاه‌های اجرایی حق پذیرش دانشجو در مراکز علمی-کاربردی وابسته به خود را ندارند، خاطرنشان کرد: مؤسسات غیرانتفاعی نیز در صورتی که مطابق با استانداردها به ارائه خدمات بپردازند به دانشگاه ارتقاء درجه می‌یابند و نیز مؤسساتی که از استانداردها فاصله داشته باشند منحل یا لغو مجوز می‌شوند یا ظرفیت پذیرش آنها صفر خواهد شد.


وی در خصوص وضعیت دانشجویان مؤسساتی که لغو مجوز یا منحل می‌شوند نیز تأکید کرد: دانشجویانی که در مراکز غیرانتفاعی و علمی-کاربردی در حال تحصیل هستند اگر مجوز مرکز در حال تحصیلشان لغو یا ظرفیت پذیرش آنها صفر شود، به مراکز و مؤسسات استاندارد منتقل خواهند شد و جای نگرانی برای این افراد نیست.


مدارک MBA و DBA ارائه‌شده در مراکز آموزش عالی اعتبار دانشگاهی ندارد


وی در خصوص اعتبار مدارک MBA و DBA ارائه‌شده توسط مؤسسات مختلف نیز تصریح کرد: در حال حاضر دوره‌های این چنینی که دانشگاه‌ها و یا مؤسسات آموزش عالی برگزار می‌کنند هیچ‌گونه اعتبار و ارزش استخدامی، ادامه تحصیل و اعتبار مشابه مدارک دانشگاهی را ندارد و صرفاً جنبه دانش‌افزایی دارد.


انتهای پیام/4021/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر