صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۴ - ۲۷ آذر ۱۳۹۷
برومند:

وظیفه دانشگاه تمرکز بر نیازهای جامعه است

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در شرایط فعلی که کشور را به‌صورت غیرقانونی تحریم می‌کنند، وظیفه ما تمرکز بر نیازهای جامعه است.
کد خبر : 345192

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مسعود برومند در نشست روز پژوهش و علوم انسانی که صبح امروز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: هفته پژوهش دلیلی است که دستاوردهای پژوهشگران در معرض نمایش قرار بگیرد. این هفته فرصت خوبی است تا درباره چالش‌ها صحبت کنیم. در شرایط فعلی که کشور را به‌صورت غیرقانونی تحریم می‌کنند و برای مردم ایران در هر نقطه از جهان مشکل ایجاد می‌کنند وظیفه ما تمرکز بر نیازهای جامعه است.


وی افزود: باید بستر و سامانه‌ای فراهم کنیم تا کسانی که نیاز دارند باکسانی که می‌توانند نیازهای علوم انسانی را حل کنند، رابطه ایجاد کنیم البته تشخیص اولویت‌ها و موضوعات، کیفیت و تخصص گرایی اهمیت ویژه‌ای دارد.


برومند در ادامه بیان کرد: متأسفانه جهت فکری در میان سیاستمداران و مدیران وجود دارد که فکر می‌کنند برای آینده کشور باید روی موضوعاتی مثل نانوفناوری، زیست‌فناوری، علوم شناختی، هوافضا و فناوری‌های اینچنینی تمرکز کنیم اما همه چیز در حل معادلات دیفرانسیل نمی‌گنجد و علوم انسانی در حل مشکلات بسیار زیادی اهمیت دارد.


وی تأکید کرد: باید ضمن تشخیص اولویت‌ها به کیفیت تخصص‌گرایی نیز بپردازیم و فراموش نکنیم با پیوست فناوری، فناوری به کشور وارد نمی‌شود و با پیوست فرهنگی نیز این اتفاق برای علوم انسانی رخ نمی‌دهد. به‌هیچ‌وجه اعتقاد ندارم که مسائل و چالش‌های بزرگ با نگاه فنی و مهندسی قابل حل است و در دنیا فعالیت‌های پژوهشی به‌سمت گروهی شدن پیش می‌رود. این اتفاق در حوزه فنی و مهندسی مدت زمان زیادی را می‌طلبد تا انجام شود اما مراکز پژوهشی و هسته‌های تحقیقاتی به‌خصوص در حوزه علوم انسانی می‌تواند سریع‌تر در روند گروهی شدن تحقیقات جلو برود.


معاون پژوهشی وزارت علوم اضافه کرد: بنا شده بود بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها هر سه ماه به حساب آنها واریز شود و 470 میلیارد تومان منابع مالی برای آن در نظر گرفته شده بود اما خزانه‌داری تاکنون 13 میلیارد تومان از این بودجه را پرداخت کرده و این مشکلی است که در حوزه پژوهشی وجود دارد.


انتهای پیام/4060/4085


انتهای پیام/

ارسال نظر