دومین سکوی فاز 13 پارس جنوبی نصب شد
به گزارش حوزه نفت و انرژی گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از شرکت ملی نفت ایران، مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی با اشاره به بارگیری و انتقال همزمان دو سازه دریایی این طرح اظهارکرد: پس از اعلام شرایط پایدار جوی، عملیات نصب دومین عرشه دریایی این فاز بلافاصله پس از نصب نخستین سکو در خلیجفارس از صبح امروز (26 آذر 97) آغاز شد و با موفقیت به پایان رسید.
پیام معتمد پیشبینی کرد با راهاندازی دو سکوی B و D تا پایان دیماه سال جاری، برداشت 1 میلیارد فوت مکعب (معادل 28 میلیون مترمکعب) گازترش در روز از میدان گازی پارس جنوبی در بلوک فاز 13 محقق شود.
وی با اشاره به انتقال گازترش استحصالشده از موقعیت مخزنی دو سکوی فاز 13، از طریق خط لوله 32 اینچی به پالایشگاه خشکی در فاصله بیست کیلومتری شهرستان کنگان گفت: پس از انجام عملیات فراورش محصولات مختلفی چون گاز شیرین، اتان، پروپان، میعانات گازی و محصول جانبی گوگرد از این پالایشگاه به دست میآید که نقش حائز اهمیتی را در اقتصاد کشور ایفا خواهد کرد.
فاز 13 پارس جنوبی متشکل از 38 حلقه چاه دریایی در بخش شمال غربی میدان مشترک پارس جنوبی واقعشده است که با بهرهبرداری از دو عرشه مورداشاره آن، نیمی از تعهدات توسعهای این طرح محقق خواهد شد.
معتمد در تشریح روند پیشرفت هر یک از بخشهای چهارگانه طرح توسعه فاز 13 گفت: خوشبختانه مراحل توسعه فاز 13 پارس جنوبی از روند مطلوبی برخوردار است، بهطوریکه در بخش ساخت تجهیزات دریایی به پیشرفت 89.5 درصد و در بخش احداث خطوط لوله زیردریایی به پیشرفت 94.8 درصد رسیده است.
این مقام مسئول در شرکت نفت و گاز پارس همچنین از پیشرفت 95 درصدی در توسعه بخش پالایشگاهی فاز 13 خبر داد و تأکید کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون سه ردیف شیرین سازی گاز پالایشگاه فاز 13 با دریافت گازترش فازهای ۶ الی۸ پارس جنوبی در مدار بهرهبرداری قرارگرفته و با تزریق گاز شیرین استحصالی از آن به خط سراسری، نیاز مصرفی بخشهای مختلف خانگی و صنعتی را تأمین میکند.
وی میزان پیشرفت بخش حفاری دریایی این طرح را نیز 89 درصد اعلام کرد و افزود: در مجموع، طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی به پیشرفت 92.55 درصد رسیده است.
پیام معتمد اظهار امیدواری کرد توسعه این فاز تا پیش از نیمه سال آینده به اتمام برسد.
وی با اشاره به پیشرفت قابلتوجه و بلوغ پیمانکاران داخلی در مسیر بومیسازی طرحهای توسعه پارس جنوبی گفت: به جرئت میتوان گفت که در بخش مهندسی و ساخت تماماً از نیروهای متخصص داخلی استفادهشده است، همچنین 65 درصد کالا و تجهیزات موردنیاز این طرح از طریق پیمانکاران ایرانی تأمین شده است که امید میرود با توانمندتر شدن متخصصین داخلی و افزایش سطح دانش بومی، در پروژههای آتی این رقم افزایش یابد.
انتهای پیام/4094/
انتهای پیام/