پایش یک دیدهبان ملی است
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مجید فرجفائد- تغییر و تحولات دانشگاه آزاد اسلامی که از یک سال اخیر شتاب بیشتری به خود گرفته است، این بار با ورود به حوزههای کارآمد علمی، فناوری از طریق هدفمند کردن تحقیقات، عمق راهبردی پیدا کرده است.
رهبر معظم انقلاب نیز سالها پیش با تأکید بر لزوم ارتقای کیفیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، خواستار تداوم حاکمیت فضای دینی و انقلابی بر محیط دانشگاه آزاد اسلامی شدهاند که در دوران مدیریت جدید این دانشگاه، توجه به مطالبات رهبری بیش از پیش در متن کار مدیران قرار گرفته است.
سامانه «پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکهای»، که اینروزها با نام اختصاری «پایش» از سوی رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان قلب تغییرات تحقیقاتی و فناوری این دانشگاه خوانده میشود، 6 آذر ماه سال جاری رونمایی و افتتاح شد.
پایش؛ حلقه مفقوده ارتباط جامعه و صنعت
طرح پایش بهمنظور حل مسائل راهبردی، پیچیده و بینرشتهای کشور، مدیریت و راهبری اثربخش تحقیقات و پایاننامهها و مدیریت یکپارچه پژوهشهای تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی اجرا می شود.
پایش در گام نخست فعالیت خود را با 9 برنامه علمی در 9 واحد دانشگاهی شروع کرده است و در نظر دارد در گامهای بعدی برنامههای علمی را به 40 برنامه افزایش داده و واحدهای دانشگاهی تأثیرگذار با این طرح در ذیل واحدهای استانی مشارکت کنند.
این طرح با هدف ایجاد انسجام در تحقیقات، ایجاد محوریت موضوعی در واحدهای دانشگاهی، استفاده حداکثری از پتانسیلهای واحدهای دانشگاهی و با تأکید بر مسئلهمحوری دانشگاه در زیستبوم شهری با مشارکت صنایع، نهادهای اجتماعی و خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی شروع به احصای نظام موضوعات علمی کرده است.
تاکنون 5 هزار و 369 عنوان موضوع تحقیقاتی از مجموع 9 برنامه علمی در قالب 944 برنامه پژوهشی احصا شده است که با افزایش برنامههای علمی به چشمانداز تعیینشده، موضوعات تحقیقاتی دامنه گستردهتری پیدا خواهد کرد.
دانشگاه آزاد اسلامی با سهم 38 درصدی از کل نظام آموزش عالی کشور، بزرگترین شبکه دانشگاهی ایران بهحساب میآید که تحولات بنیادی این دانشگاه میتواند در تحولات نظام آموزش عالی کشور نقش بسزایی داشته باشد.
مهمترین ویژگی پایش، حرکت دانشگاه بهسمت مسئلهگرایی و رفع نیازهای جامعه و صنعت است، چراکه موضوعات احصاءشده از 9 برنامه علمی حاضر، برگرفته از چالشها و معضلات کنونی کشور بوده و پایش درصدد یافتن پاسخ به این چالشها متمرکز است.
پایش و اشتغالزایی
پایش نهتنها تحولات پژوهشی آموزش عالی را دستخوش تغییرات قرار میدهد، بلکه با توجه به نیازها و پتانسیلهای منطقهای در نقاط مختلف کشور، فضای اشتغال و مهارت را نیز تقویت و بهبود خواهد داد.
استفاده از نقاط عطف منطقهای که مورد غفلت قرار گرفته شده، با تعاریف جدیدی همچون اقتصاد دانشبنیان و فعال کردن شبکههای اشتغالزایی در مناطق کمبرخوردار از دیگر ویژگیهای پایش در حوزه اشتغال است.
انطباق واحدهای درسی دورههای تحصیلات تکمیلی دانشجویان دانشگاه آزاد با طرح پایش از دیگر تصمیمات معاون پژوهش و فناوری دانشگاه است که در راستای شعار «دانشگاه مسئلهمحور» در حال بررسی است.
میتوان پایش را بهعنوان یک دیدهبان ملی با بستری شبکهای در سطح ملی متشکل از نخبگان، محققان و پژوهشگران در عرصههای مختلف علم و فناوری تعریف کرد که چالشهای کشور را با تمرکز علمی نیم میلیون نفری پاسخ میگوید.
بهنظر میرسد دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک زیر نظام بزرگ در آموزش عالی، پیشگام تحول و عبور از مدل نسل اول دانشگاه به نسل مسئلهمحور و کارآفرین شده است؛ که این تحول میتواند پویایی کل نظام آموزش عالی را در بر داشته باشد.
اتصال دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاهها به جامعه و صنعت یکی از آرزوهای دیرین نخبگان دانشگاهی بود تا پایاننامهها از قفسههای خاکآلود کتابخانهها به دست مدیران صنایع برسد، شاید بتوان گفت پایش همان ریل ارتباطی بین پایاننامهها و صاحبان صنایع است.
انتهای پیام/4116/4007/پ
انتهای پیام/