وقتی «میدون» میدان کسبوکار را هموار میکند
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- مریم اویسی، چند سالی از فراگیر شدن موج استارتآپ در کشور میگذرد. سالهایی که بیشتر از قبل وجود و کمک بخش خصوصی به اشتغال احساس میشود و شرکتهای ناامید از سوبسید دولتی، با بازاریابی در نهادهای خصوصی، پیشرفت شغلی خود را تضمین میکنند و حالا یک سال از روزی میگذرد که جمعی از پژوهشگران بسیجی، سایتی را راهاندازی کردند که میتوانست به کسبوکار جوانان دیگر رونق دهد.
«با میدون، به میدان بیایید!» این شعار سایتی است که بعد از سه سال پژوهش توانست با فعالیت چشمگیر، پای خود را به صدا وسیما نیز باز کند. حمید مظاهری، مدیر روابط عمومی سایت «میدون» در گفتگو با خبرگزاری آنا، چگونگی روند فعالیت این سایت را تشریح کرد.
مظاهری درباره شکلگیری سایت توضیح داد: میدون، پس از سه سال فعالیت پژوهشی توانست سایت از یک سال پیش در معرض دید عموم قرار گرفته است و خدمات ارائه میدهد. سامانه هدایت، آموزش و پشتیبانی کسبوکارهای کوچک در این سایت وجود دارد که فعالیتهایی در حوزه کسبوکارهای خرد انجام میشود.
وی گفت: بر این اساس، افراد را به سمت کسبوکارهایی هدایت میکنیم که احتمال موفقیت آنها بیشتر است. همچنین، مسیریابی شغلی در سایت وجود دارد که در آن شخصیت افراد با پاسخگویی به ۸۰ سؤال بررسی میشود و مشخص میشود که برای چه کسبوکاری مناسب هستند.
مظاهری اضافه کرد: در کنار آن، آمایش سرزمینی را داریم که با توجه به شخصیتشناسی، به منطقه محل زندگی فرد توجه میشود تا نوع کسبوکار پربازده برای فرد مشخص شود. در مجموع از طریق مشاوره عمومی به فرد اعلام میشود که بر اساس شرایط مناسب چه نوع کسبوکاری هستند. سپس فرد را به سمت دورههای آموزشی هدایت میکنیم که با توجه به میزان سرمایه و ریسکپذیری، کسبوکارها را انتخاب کند.
مدیر روابط عمومی سایت میدون با اشاره به دورههای آموزشی گفت: پس از انتخاب کسبوکار، مرحله گذراندن دوره آموزشی است در میدون علاوه بر آموزش مهارتهای فنی و تخصصی، مهارت بازاریابی، ریسک و مالی را نیز آموزش میدهیم. آموزشها بهصورت تحت وب و با انتشار ویدئو صورت میگیرد.
وی تصریح کرد: پس از آموزش، بهصورت تماس تلفنی رایگان ازنظر و تجربه مشاوران بهره میگیرد. برخی سؤالات عمومی و یا تخصصی درباره متون تدریس شده است و یا مسائلی درباره بازاریابی مطرح میشود. حتی برای فروش محصولات هم میتوانند از کمک مشاوران بازاریابی استفاده کنند.
مظاهری ادامه داد: حدود ۱۰ هزار نفر تاکنون از این سامانه استفاده کردند و عضو میدون شدند و ۳۵ هزار نفر تست شخصیتشناسی را انجام دادند. مشاورهها بهصورت هفتگی تا ۳۰۰ نفر انجام میشود و در صداوسیما نیز برنامههایی پیگیری میشود.
وی گفت: همچنین تسهیلات بانکی برای راهاندازی کسبوکارها را کنار گذاشتیم و معتقدیم باید برای چنین فعالیتهایی وجود و حمایت دولت را فراموش کنیم. به همین دلیل از مردم خواستهایم تا روی این کسبوکارها سرمایهگذاری کنند و به عبارتی جذب سرمایههای مردمی را برای کسبوکار مردمی داریم. بهاینترتیب که در سایت قسمت نیازمندیها برای افرادی است که محصول دارند ولی سرمایه اولیه ندارند؛ ثبتنام میکنند و ما پس از بررسی این افراد را به سرمایهگذاران مردمی معرفی میکنیم.
مظاهری درباره اعلام نیازمندی کسبوکارها در برنامه تلویزیونی توضیح داد: از بین افرادی که در نیازمندی ثبتنام میکنند بهصورت هفتگی چهار نفر را در برنامه تلویزیونی پایش کسبوکار روزهای سهشنبه و دو نفر را در شبکه ایرانکالا دعوت میکنیم تا ایده و محصول خود را معرفی کنند و بتوانند سرمایهگذار جذب کنند. بهعنوانمثال یکی از افراد به سرمایهای دو میلیاردی نیاز داشت که پس از پخش برنامه این سرمایهگذار پیدا شد. بقیه افرادی که در سایت ثبتنام کردند نیز میتوانند از اطلاعرسانی در سایت بهرهمند شوند.
انتهای پیام/4085/پ
انتهای پیام/