صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۳۶ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۳
محسن هاشمی در همایش معاونان عمرانی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی:

یک میلیون و 700 هزار متر مربع محوطه مسقف در دست ساخت است / راهکار معاونت عمرانی برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تمام پروژه‌های عمرانی بالای 90 درصد رشد فیزیکی تا پایان سال 93 و پروژه‌های بالای 30 درصد تا پایان سال 94 به اتمام خواهد رسید.
کد خبر : 3371

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مهندس محسن هاشمی صبح امروز در همایش معاونان عمرانی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز در ساختمان فرهیختگان سازمان مرکزی برگزار شد، با تشریح فعالیت های دانشگاه در طول یک سال و نیم گذشته و سیاست ها و برنامه های طراحی و تدوین شده در این مدت گفت: در دوره مدیریت جدید، دانشگاه آزاد اسلامی در وضعیتی جدید و تازه قرار گرفت که این موضوع لزوم تغییر در برنامه های عمرانی دانشگاه را ضروری ساخت.


وی افزود: بر اساس برنامه پنج ساله دانشگاه فعالیت ها در راستای حضور بیش از 2 میلیون دانشجو در تمامی واحدها برنامه ریزی شده بود که این امر اجرای پروژه های عمرانی در دانشگاه در سالهای گذشته را موجب شده بود.


معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اجرای پروژه های عمرانی در سالهای گذشته از تناسب مناسبی برخوردار نبوده است، گفت: شرایط ایجاد شده در طول این سالها موجب شد در برخی از واحدها، ساخت و سازهایی بیش از ظرفیت انجام شده صورت گیرد و از طرفی در برخی از واحدها هیچ گونه امکاناتی برای ساخت و سازهای مورد نیاز در نظر گرفته نشود.


محسن هاشمی در تشریح مساحت کلی ساختمان ها در دانشگاه آزاد اسلامی افزود: هم اکنون در حدود 10 میلیون متر مربع ساختمان مسقف در سراسر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که این متراژ در کنار 35 میلیون متر مربع محوطه باز باید در نظر گرفته شود.


وی ادامه داد: حدود یک میلیون و 700 هزار متر مربع محوطه مسقف در دست ساخت داریم که با برنامه ریزی های انجام شده این محوطه ها به آمار کلی بناها و محوطه ها اضافه خواهد شد.


معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی در تشریح برخی دلایل توقف ساخت و سازها در دوره مدیریت گذشته، تاکید کرد: تورم لجام گسیخته آن روزها و اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها که تاثیر زیادی نیز به تدریج بر نرخ ارز گذاشت، سبب شد بسیاری از پیمانکاران در قراردادهای خود که قیمت های ثابتی نیز داشت تجدید نظر کنند و همین امر مسئولان وقت دانشگاه آزاد اسلامی را به توقف بسیاری از پروژه های عمرانی مجاب کرد.


معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: خوشبختانه مدیریت جدید به سرعت برای حل این مشکل که زیان فراوانی را برای دانشگاه به همراه داشت چاره اندیشی کرد که سرانجام بخشنامه تعدیل در مهرماه به تمامی واحدها ابلاغ شد.


وی با بیان اینکه بخشنامه تعدیل برای پروژه هایی با پیشرفت 50 درصد به بالا موثر و کارساز است، تصریح کرد: با ابلاغ این بخشنامه مشکل تمامی پروژه های بالای 50 درصد در تمامی واحدها برطرف شد و ما به زودی شاهد بهره برداری این پروژه ها خواهیم بود.


معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع پروژه هایی پایین تر از 50 درصد رشد اشاره کرد و گفت:از آنجایی که این پروژه ها دیگر با بخشنامه تعدیل قابل اجرا نبود ، برای برطرف کردن مشکل این پروژه ها با هماهنگی ریاست دانشگاه بخشنامه دوم ابلاغ شد که بر اساس آن پیمانکاران موظف شدند با استفاده از فهرست بهای سال 93 و با یک درصد مینوس، پروژه را اجرا کنند که تا به امروز نیز بر اساس گزارشات واصل شده بخش قابل توجهی از مشکلات برطرف شده است.


وی تاکید کرد:البته به دلیل مرسوم نبودن فهرست بها در دانشگاه در طول سالیان گذشته برخی از واحدها از اجرای این بخشنامه خودداری کردند و این نگرانی به دلیل نداشتن شرکت های مشاور در اجرای این پروژه ها بوده است.


محسن هاشمی در ادامه با تاکید بر به کارگیری شرکت های مشاور برای اجرای پروژه های زیر 50 درصد، تاکید کرد: تمامی واحدهایی که پروژه های آن پایین تر از 50 درصد است باید از خدمات مشاور استفاده کنند و همچنین برای پروژه های جدید از طرح های غیر تیپ استفاده شود.


وی اظهار داشت: به صورت جدی به دنبال اجرای طرح های غیر تیپ در اجرای پروژه های جدید عمرانی در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم تا این پروژه ها به جامعه به عنوان سمبل معماری ایرانی و اسلامی عرضه شوند زیرا بعد از کیفیت علمی دانشگاه؛ ساختمان ها و به صورت کلی فیزیک دانشگاه بر متقاضیان بسیار تاثیر گذار و تعیین کننده است.


محسن هاشمی در ادامه با تاکید بر این موضوع که با ابلاغ این دو بخشنامه دیگر مشکلی برای اجرای پروژه های نیمه کاره دانشگاه وجود ندارد، گفت: بر این اساس باید به تدریج شاهد اتمام بخشی از پروژه های نیمه کاره واحدها تا پایان سال جاری و سال آینده باشیم.


ثبت اطلاعات پروژه ها دز سامانه املاک و مستغلات


معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت دو سامانه املاک و مستغلات و کنترل پروژه اشاره کرد و گفت: این دو سامانه برای درج کامل اطلاعات ساختمان ها و املاک دانشگاه و پیشرفت فیزیکی تمام پروژه های عمرانی در مهرماه سال جاری افتتاح شد و ما خواستار توجه به آن و پر کردن دقیق اطلاعات مورد نیاز از سوی تمامی واحدها هستیم.


وی به موضوع تعمیر و نگهداری ساختمان ها نیز اشاره کرد و گفت: هم اکنون که توسعه کمی دانشگاه آزاد اسلامی به سطوح قابل قبولی رسیده است و مانند سالهای گذشته گستردگی ندارد بحث تعمیر و نگهداری ساختمان های دانشگاه باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.


محسن هاشمی ادامه داد: نگهداری، تعمیر، بهینه سازی ساختمان های قدیمی در بسیاری موارد به ویژه انرژی بسیار مهم و حساس است و باید مورد توجه قرار گیرد.


وی در انتهای صحبت های خود به بحث ایجاد پارک های علم و فناوری اشاره کرد و تاکید کرد: در تمامی استان ها ساخت شهرک های فناوری آزاد(شفا) و پارک های علم و فن آوری در حال پیگیری است و مراکز استان ها باید این موضوع را به صورت جدی مورد توجه قرار دهند.


معاون عمرانی دانشگاه آزاد تصریح کرد: خوشبختانه در تمامی استان ها مشکل زمین برای ایجاد پارک های علم و فن آوری وجود ندارد و واحدها باید در مسیر طراحی این پارک و به تدریج احداث آن با کمک مشاور گام بردارند.


وی به ایجاد دو پارک علم و فناوری در دو منطقه پردیس و گرم دره اشاره کرد و گفت: این دو محل برای احداث پارک علم و فنآوری در نظر گرفته شده است که اقدامات مقدماتی برای اجرای این پروژه در حال انجام است.


مهندس هاشمی همچنین به موضوع استفاده بهینه از امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی تمامی واحدها اشاره کرد و گفت: تمامی واحدها اطلاعات خود را در زمینه امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی به سازمان مرکزی ارسال کنند تا بتوان برنامه ریزی دقیقی با همکاری معاونت پژوهش برای استفاده بهینه از این امکانات تدوین کنیم.


وی در پایان تاکید کرد: پروژه های بالای 90 درصد تا آخر سال و پروژه های بالای 30 درصد تا آخر سال 94 به اتمام خواهد رسید و این نوید بخش اجرایی شدن بخش قابل توجهی از پروژه های عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر