صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۰ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۴

مسکن‌مهر در حسرت تدبیر و امید

دبیر کل اتاق تعاون ایران با تاکید بر اینکه مسکن‌مهر و هرگونه مسکن اجتماعی در کشور هم به تدبیر و هم به امید نیازمند است، گفت: صحبت‌های مایوس‌کننده مدیران درباره مسکن مهر بدین معناست که آنها علاوه بر مایوس شدن از تدبیر خود، امید را نیز در این وادی سر بریده‌‌اند.
کد خبر : 33624

ماشاءالله عظیمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه عمده‌ترین علت کندی روند اجرای پروژه مسکن مهر نبودانسجام مستمر در حمایت از مسکن طبقات آسیب‌پذیر است، افزود: متاسفانه انسجام مستمری در حمایت از مسکن مهر و مسکن اقشار کم‌درآمد در کشور وجود ندارد و این امر با تغییر سیاست‌ها بالا و پایین می‌شود.


وی با بیان اینکه در صورت به اتمام رسیدن پروژه مسکن مهر اعتبار قابل توجهی به سیستم بانکی کشور باز می‌گردد، تصریح کرد: چرا باید شاخصه‌های یک بانک فعال در ارائه تسهیلات مسکن مهر آن‌قدر منفی شود که اداره آن بانک را همراه با ریسک کند؟ باید پروژه‌ها برای بازگشت اعتبارات سیستم بانکی با تدبیر به بهره‌برداری برسند.


عظیمی ادامه داد: گاهی حرف‌های مدیران درباره مسکن‌مهر بیش از حد ناامیدکننده است که این اظهارات موجب می‌شوند تا حتی اگر اعضا بخواهند پولی برای اتمام پروژه بیاوند، از اقدام خود واهمه داشته باشند. از طرفی اعضا با این اظهار نظرها به تعاونی‌ خود بی‌اعتماد می‌شوند.








اگر افراد برای تامین مسکن مورد نیاز خود در قالب یک تعاونی اقدام کنند، می‌توانند از تسهیلات تشویقی بانک‌ها بهره‌مند شوند

دبیر کل اتاق تعاون ایران درباره اظهارات قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر مبنی بر گرفتن پروژه‌های مسکن‌مهر از تعاونی‌ها در صورت تعیین تکلیف نشدن آنها تا پایان امسال اظهار کرد: به هیچ وجه نمی‌خواهم پاسخ کسی را بدهم اما فکر می‌کنم که شناخت برخی از شکل حقوقی تعاون ضعیف است. به طور مثال همکاران رسانه یک تعاونی مسکن تشکیل می‌دهند و سپس با پیمانکار مورد نظر خود قرارداد می‌بندند. این همیت اعضا چه ارتباطی با تصمیمات بیرونی دارد؟


وی اضافه کرد: اعضای تعاونی هر یک به مقداری پول گذاشته و در قالب تعاونی با سهام مساوی مجتمعی ساخته‌اند که در این صورت دو حالت وجود دارد. یا قیمت‌ها در مجتمع ساخته‌شده متفاوت است که باید کسری یا مازاد پرداخت‌ها تعیین تکلیف شوند یا در صورت برابر بودن سهم اعضا باید قرعه‌کشی صورت گیرد.


عظیمی بیان کرد: اگر افراد برای تامین مسکن مورد نیاز خود در قالب یک تعاونی اقدام کنند، می‌توانند از تسهیلات تشویقی بانک‌ها بهره‌مند شوند.


وی گفت: اگر کسی تعاونی را بشناسد نوع سوال کردن و پاسخ دادنش به دیگران تغییر می‌کند. آیا اعضای تعاونی مسکن که مبالغی را برای خانه‌دار شدن پرداخت کرده‌اند، خود بیل و کلنگ به دست گرفته‌اند یا اینکه از شهرداری پروانه دریافت و با مهندس ساختمان قرارداد منعقد کرده‌اند؟


دبیر کل اتاق تعاون تاکید کرد: این اظهارات کاملا بیهوده و از نبود شناخت درباره شرایط حقوقی تعاونی‌‌ها نشات می‌گیرد، با این حال ما نیز سازنده‌های قدری داریم که به علت ساخت و ساز برای خود اعضا میزان هزینه‌ها کاهش می‌یابد.


وی اظهار کرد: از طرفی برخی مشخصه‌های سازه مانند لوکس بودن آن در برخی پروژه‌ها با وضع مالی اعضای تعاونی متناسب است.


عظیمی با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی حل مشکل تامین مسکن مردم یکی از وظایف دولت است، عنوان کرد: شیوه‌های ساخت مسکن از سوی دولت در شمال کشور با جنوب آن کاملا متفاوت است و به طور مثال باید در مناطق دارای مشکل کمبود زمین به صورت بلند مرتبه‌سازی به این امر اقدام کند.


وی با تاکید بر اینکه دولت باید با بهره‌مندی از هر شیوه‌ای این معضل را حل و فصل کند، خاطر نشان کرد: قانون دست دولت را در انتخاب شیوه‌های این انجام وظیفه نبسته است بنابراین مسکن مردم باید در هر شرایطی و با هر شیوه‌ای در سیاست‌ها دیده شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر