صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۴۹ - ۱۱ آذر ۱۳۹۷
لاریجانی:

مدرس مجلس را جای مبارزه عقلانی می‌دانست

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به منش شهید مدرس گفت: مجلس جای مبارزه عقلانی است و جنجال، تهمت و تهدید رویه کسانی است که از منطق کافی برخوردار نیستند.
کد خبر : 330564

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، علی لاریجانی در سخنان پیش از دستور جلسه صحن علنی مجلس شورای اسلامی که به مناسبت سالروز مجلس بیان کرد گفت: در سده اخیر بیشتر قیام‌ها به رهبری روحانیت بوده، مانند نهضت تنباکو که به رهبری میرزای شیرازی صورت گرفت و یا قیام مشروطیت به رهبری علمای نجف و تهران و ... 


وی با بیان اینکه در هر یک از نهضت‌ها نکته‌ای قابل توجه است، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب به جوانان و دانشجویان توصیه فرمودند که با تاریخ آشنا شوید چرا که بسیاری از درس‌ها را می‌توان از تاریخ آموخت.


رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی معتقدند نظیر مدرس در صراحت لهجه و شجاعت و علم در سیاست دیده نشده است، گفت:  ما رجال متبحر سیاسی در کشور کم نداشتیم و نمونه آن امیرکبیر، جمال‌الدین اسدآبادی، ملک‌المتکلمین از نمونه‌های این رجالند اما مدرس جایگاه دیگری داشت.


وی با بیان اینکه قوه قضاوت مدرس در حد کمال و نهایت درستکاری و تقوا بود، تصریح کرد: در تفکر مدرس حضور افکار گوناگون عامل استحکام مجلس است و  معتقد بود مجلس جای انس نیست و تمام عقاید و مطالب باید در مجلس گفته و حلاجی شود.


لاریجانی تأکید کرد: مدرس بر این باور بود که مجلس جای عقاید مختلف است که باید ظرفیت آن را داشت لذا می گوید خودم صاحب خلیفه خلاف بودم. 


رئیس مجلس درباره مدرس گفت: مدرس می‌گوید خدا شاهد است در مخالفت‌های خود یک لفظ توهین آمیز در مقابل موافقان طرح‌ها نگفتم زیرا این یک اختلاف نظر سیاسی بود.


وی خاطرنشان کرد: مدرس یک تفکر راهبردی داشت و با مردم فریبی و ظاهرسازی مخالف بود چه در دوره رضاخان و چه قاجار.


لاریجانی در ادامه نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه خواستند مجسمه مدرس را در کارخانه‌ای نصب  کنند اما او گفت که مجسمه من باید در قلوب مردم باشد و لذا پیشوایان ما هرگونه تظاهر را منع کردند.


رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه مدرس بسیاری از فعالیت‌های عمرانی را پایه‌گذاری کرد، گفت: اندیشه انتقال آب شرب شهر اصفهان از منطقه کوهرنگ از ابتکارات شهید مدرس بود. 


وی با تصریح اینکه امام خمینی(ره) هم بر اصالت مجلس تأکید داشتند و می‌فرمودند که مجلس باید مسائل را طرح کند و رد و بدل انتقال افکار صحیح، بدون جار و جنجال صورت گیرد آنکه موافق است نظرش را بدون جار و جنجال بگوید و بعد هم رأی بگیرند و در مکتب امام مجلس جای مبارزات عقلانی است که نمایندگان متقاعد شوند و از سر تکلیف رأی دهند. جنجال و هیاهو و تهمت و تهدید، رویه کسانی است که کمبود منطق عقلانی را می‌خواهند با این رفتار جبران کنند.


لاریجانی نکته بعدی در تفکر سیاسی مدرس را اینگونه عنوان کرد که در عالم سیاست، اظهار‌نظرهای غیردقیق و اشتباه کم نیست مخصوصاً اگر افراد کمتر مراقب خویش باشند و  نسیان از رستاخیز آنان را به اشتباهاتی سوق داده و کدورت‌ها سرمایه‌های کشور را هدر می‌دهد.


رئیس مجلس خاطرنشان کرد: در شرایط امروز که آمریکا و ایادی آن علیه ایران صف‌آرایی کرده‌اند لازم است بیش از گذشته به منش مدرس توجه شود.


وی توجه به انسجام ملی را به‌عنوان نکته دیگر در تفکر مدرس عنوان کرد و گفت: مدرس به اتحاد و همگرایی در میان ملت ایران و جهان اسلام باور عمیق داشت.


لاریجانی با بیان اینکه باید به نحوه‌ای رفتار کنیم که دایم در فکر تقلیل نباشیم بلکه تکثیر کنیم و دسته دسته از خودمان جدا نکنیم، تصریح کرد: مدرس حزب‌بازی افراطی و باندبازی را عامل تفرقه می‌دانست و هشدارهایی را به برخی احزاب مانند حزب دموکرات داد.


رئیس مجلس  ضمن تاکید به اینکه برخی مشکلات در کشور ما ریشه صدساله دارد که مدرس نگران آن بود، خاطرنشان کرد: امروز هم ریشه یکی از مشکلات سیاسی کشور همان است که مدرس نگران آن بود و هنوز هم رفع نشده است.


لاریجانی با اشاره به تفکر راهبردی مدرس در سیاست خارجی گفت: مدرس نماد مبارزه با استبداد داخلی رضاخانی و استعمار و سلطه اجانب بود. او مؤسس تفکر مساعدت سیاست و دیانت بود. او می‌گفت من از هر دولتی که می‌خواهد در امور داخلی ما دخالت کند می‌ترسم. 


رئیس مجلس با اشاره به چند توصیه در سیاست خارجی مدرس اضافه کرد: چون در رابطه با دول خارجه از ناحیه ما زیانی نیست ما خواهان آنیم که همواره با کشورهای دنیا روابط حسنه داشته باشیم. مدرس پیشرفت پایدار ایران را در پرتو همبستگی جهان اسلام می‌دانست نه اینکه در قبال جهان اسلام بی‌تفاوت باشیم لذا در جریان مداخله انگلیس در امور عراق حکم صریحی داشت و نسبت به این دخالت‌ها اظهار تنفر می‌کرد.


لاریجانی با بیان اینکه مدرس صحنه سیاست بین‌المللی را صحنه قدرت طلبی و بی‌عدالتی می‌دانست، گفت: او سیاست خارجی را در حفظ منافع ایران دنبال می‌کرد.


انتهای پیام/4034/ن


انتهای پیام/

برچسب ها: علی لاریجانی
ارسال نظر