صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۰:۰۳ - ۱۰ آذر ۱۳۹۷
لاریجانی در شبکه یک:

قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در اجرا با مشکلاتی مواجه است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون منبع به‌کارگیری بازنشستگان در اجرا با مشکلاتی مواجه است که باید حل شود، گفت: قیمت بنزین امسال گران نمی‌شود.
کد خبر : 330482

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، علی لاریجانی امشب و در سالروز شهادت آیت‌الله سیدحسن مدرس با حضور در شبکه اول سیما درباره تأکید امام بر شخصیت مدرس و اهمیت مجلس اظهار کرد: مدرس شخصیت بی‌نظیری در تاریخ، نه تنها برای مجلس بلکه برای همه سیاستمداران ایران شخصیتی منحصر به فرد بود.


ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله مدرس


وی با بیان اینکه مدرس اسلام شناسی با افکار راهبردی برای آینده ایران بود، تصریح کرد: ما از این عناصر زیاد نداریم که هم فقیه و اسلام‌شناس باشد و هم فرد صالح و اهل معنا باشد. بسیاری از شخصیت‌های بزرگ اسلام مانند میرزای شیرازی درباره مدرس حرف‌های بلندی دارند. وی در عبارتی می‌گوید: مدرس پاکی اجدادش را داشت. مرحوم نخودکی هم از مدرس به شب‌زنده‌داری و مراقبت یاد می‌کند.


رئیس مجلس درباره شخصیت مدرس گفت: امام درباره مدرس می‌فرمایند علت تأثیرگذاری مدرس در سیاست ایران این است که هوای نفس نداشت و آزاده بود. 


وی با بیان اینکه مدرس در مسائل سیاست داخلی صاحب‌فکر بلند بود، گفت: در سیاست خارجی و توسعه ایران دارای افکار روشنی بود و اینگونه افکار بسیار نادر هستند، حتی مخالفان مدرس به روشنفکری مدرس اذعان داشتند. مستشار آمریکایی که برای طراحی در وزارت خزانه‌داری آن زمان کار می‌کرد خاطره‌ای دارد که می‌گوید روزی برای ارائه گزارش خدمت مدرس رفتم و آخر کار او گفت کارهای بزرگ را به من بگویید تا کمکتان کنم، لذا مدرس برای آینده ایران فکر می‌کرد و وارد کارهای خُرد نمی‌شد.


لاریجانی با بیان اینکه مدرس 100 سال پیش مطرح می‌کند که ما باید کارخانه هواپیماسازی داشته باشیم یا راجع به کارخانه ذوب آهن در مجلس سخنرانی می‌کند و می‌گوید باید در ایران داشته باشیم.


وی با بیان اینکه مدرس معتقد بود ما برای آینده ایران باید یک نوع وفاق ملی را دنبال کنیم، تصریح کرد: از حزب بازی و باندبازی تنفر داشت. البته با حزب مخالف نبود اما معتقد بود که باید جمع خودمان را زیاد کنیم و در مسائل ریز نباید افتراق داشته باشیم و مسائل جناحی ما را از وحدت جدا می‌کند.


لاریجانی تصریح کرد: در سیاست خارجی توازن عدم را مطرح کرد که معادل آن صحبت نه شرقی و نه غربی امام است. 


قوانین مطروحه در مجلس دهم


رئیس مجلس در پاسخ به سؤالی درباره قوانین مطروحه در مجلس شورای اسلامی در دوره دهم بیان کرد: کارهای مجلس در چند شاخه دسته‌بندی می‌شود که برخی از آن قانون‌گذاری است و برخی از آن حل مشکلات کشور است که برخی از این مشکلات مزمن و مربوط به همین یکی دو سال هم نیست. مثلاً بحران آب که موضوعی مهم است. یا مشکل ریزگردها که در داخل و خارج از کشور مشکلاتی را ایجاد کرده است. 


وی در این راستا به مشکل دریاچه‌ها و تالاب‌ها به‌عنوان مثال هم اشاره کرد و گفت: مسئله بانک‌ها را  پنج سال پیش مرکز پژوهش‌های مجلس مشکلات آن را گوشزد کرد که یک مورد آن  مؤسسه کاسپین بود که وقت زیادی از مجلس و دولت گرفت.


لاریجانی با تأکید بر اینکه اخیراً مسئله ارز مشکلاتی را برای کشور به‌وجود آورد گفت: جلسات غیرعلنی زیادی با حضور دولتی‌ها برگزار کردیم که چگونه باید این معضلات حل شود و واقعیت هم این است که برخی از این مشکلات به دلیل بار مالی باید با توافق قوا حل و فصل شود. پس بخش دیگری از وقت مجلس به رسیدگی به چالش‌های مزمن و مهم می‌گذرد.


رئیس مجلس بخش دیگری از فعالیت‌های مجلس و نمایندگان را در نظارت خلاصه و بیان کرد: بخشی از این نظارت را دیوان محاسبات انجام می‌دهد که پرونده‌های زیادی را بررسی کرده که  حدود دوهزار و 700 پرونده رسیدگی کرد و درباره بیش از هزار پرونده رأی صادر کرده است که به دنبال آن منابع زیادی به خزانه بازگشته است.


وی با اشاره به اینکه برخی از نظارت‌ها در کمیسیون‌های مجلس صورت می‌گیرد، بیان کرد: این نظارت‌ها یا در قالب تحقیق و تحفص است و یا به صورت ماده 234 که استنکاف از قانون به حساب می‌آید.


لاریجانی با بیان اینکه ما قوانین مهمی را در مجلس تصویب کردیم که با مشکلات مردم در رابطه بود، گفت: قانون اشتغال پایدار روستائیان با امکاناتی از توسعه صندوق ملی و بانک‌ها تصویب شد برای اینکه مهاجرت را کاهش دهیم و فرزندان روستایی بتوانند شغل داشته باشند که این مسئله  به آرامی جلو می‌رود ولی قانون بسیار مهمی است.


وی اضافه کرد: قانون نظام جامع آموزش تربیت فنی‌وحرفه‌ای از قوانین دیگری است که به تصویب رسیده است، بیان کرد: آموزش مسائل فنی و حرفه‌ای موضوع مهمی در کشور است. هرم نیروی انسانی در ایران را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که هرم نامتوازنی است به جای اینکه تعداد افرادی که حرفه بلدند و تکنسین هستند زیاد باشد موضوع عکس شده و مهندسان ما بیشتر هستند و این نابسامانی ایجاد کرده و این قانون می‌تواند فعالیت‌های فنی و حرفه‌ای را در کشور گسترش دهد.


لاریجانی به قانون مدیریت مصرف سوخت اشاره کرد و گفت: این قانون به نحوی می‌تواند سوخت را ساماندهی کند. ما همچنین قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه را هم داشتیم.


قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان


رئیس مجلس به قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان هم اشاره کرد و با بیان اینکه این قانون سروصدای زیادی در کشور داشت اضافه کرد: منطقی پشت این قانون بود و در اجرا هم با مشکلات مواجه است که باید حل شود. 


وی گفت: قانون برنامه توسعه ششم که بسیار مهم است و افق پنج سال آینده را مشخص می‌کند در مجلس تصویب شد. همچنین قانون صدور چک و قانون حقوق کودکان و نوجوانان که برای صیانت از کودکان و نوجوانان تصویب شد. قانون کاهش محکومیت‌های اعدام که با دلایلی در مجلس تصویب شد هم از فعالیت‌های نمایندگان مجلس در دوره دهم است.


لاریجانی با اشاره به تصویب قانون حمایت از معلولان گفت: این قانون برای عزیزان معلول قانونی پایه ای است که مشخص می‌کند در بخش‌های مختلف چه حمایت‌هایی باید از عزیزان معلول صورت گیرد.


رئیس مجلس درباره قانون بودجه هم بیان کرد: در آستانه تصویب قانون بودجه سال آینده هستیم.


قانون ثبت اختراعات و طرح‌های صنعتی هم از قوانینی بود که رئیس مجلس به‌عنوان کارنامه دوره دهم از آن نام برد  و تصریح کرد: قانون حفاظت و احیا و مدیریت تالاب‌ها که معضل بزرگی برای امروز کشور است را تصویب کردیم. همچنین قانون حفاظت از خاک و هوای پاک از قوانین مهم برای آینده ایران بود که تصویب شد.


وی تأکید کرد: قانون وزارت میراث فرهنگی هم جزء قوانینی بود که اخیراً در مجلس به تصویب رسید. دو قانون استاندارد و صندوق مکانیزه فروش، ارزش افزوده، قانون بانک‌ها هم در دستور تصویب قرار دارند. 


لاریجانی با اشاره به قانون تجارت گفت: این قانون سه دوره در مجلس شورای اسلامی بوده و موارد آن زیاد است که ما آن را به‌صورت اصل 85 در کمیسیون تصویب کرده بودیم و شورای نگهبان به آن ایراد گرفته بود که این قانون بار دیگر به صحن بازگشته است و کارهای نهایی آن در حال انجام است.


رئیس مجلس از قانون سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی هم نام برد که از قوانین مهمی است که کارهای آن در کمیسیون حقوقی مجلس پیگیری می‌شود تا به صحن بیاید. همچنین لایحه مربوط به محیط‌بانان از این سنخ قوانین است که برخی تصویب شده و برخی هم در دستور کار مجلس قرار دارد.


وی در پاسخ به اینکه چرا تصویب برخی قوانین در مجلس زمان‌بر است و چقدر مجلس بر حسن اجرای قوانین تصویب شده نظارت می‌کند تصریح کرد: قوانین وقتی تصویب می‌شود تمام مجریان موظف به اجرای آن هستند. ما به این منظور معاونت نظارت مجلس را  ایجاد کردیم که پیگیری می‌کند قانون کجا اجرا می‌شود و در چه بخش‌هایی تعلل دارد.


لاریجانی با بیان اینکه معاونت نظارت گزارش‌های خود را به کمیسیون ارائه می‌دهد، تصریح کرد: کمیسیون‌ها از وزرای دولت دعوت و موارد را به آنان گوشزد و موضوع را پیگیری می‌کنند.


وی گفت: برخی مانند قانون برنامه مقدار زیادی آیین‌نامه باید بنویسند که معاونت نظارت آماده کرده و برای کمیسیون‌ها  برای پیگیری فرستاده است.


سیاستهای اصل 44 به‌درستی اجرا نشد


رئیس مجلس درباره اینکه چرا ما چند سال است در قانون خصوصی‌سازی عقب هستیم و مقاومت‌هایی در اجرای قانون صورت می‌گیرد، گفت: کمیسیون ویژه گزارشی مبنی بر اینکه کجاها در اجرای سیاست‌های خصوصی‌سازی تعلل بوده را تهیه کرده و به مجلس ارائه داد و در صحن قرائت شد معلوم بود نقص در کدام حوزه است.


لاریجانی با بیان اینکه ما هم قبول داریم که سیاست‌های اصل 44 و قوانین مربوط به آن به‌درستی اجرا نشد، تصریح کرد: این قانون در هیچکدام از دولت‌ها به‌درستی اجرا نشد و اهدافی که برای آن ترسیم شده بود پیگیری نشد که امیدواریم با پیگیری‌های کمیسیون ویژه این موضوع حل شود. البته منکر برخی مداخله‌ها هم نیستیم، اما قانون باید اجرا شود.


وی با ذکر مثالی درباره ناوگان حمل‌ونقل ریلی گفت: در این قضیه نقائصی وجود داشت که کمیسیون عمران نظارت کرد و گزارش آن در مجلس خوانده شد و بر اساس آن پیگیری‌ها صورت می‌گیرد و یا درباره مؤسسه‌های اعتباری مانند کاسپین، کمیسیون اقتصاد گزارش داد و چقدر وقت گرفت بعد از گزارش  مسئله شد و اینکار ساده‌ای نبود.


رئیس مجلس خاطرنشان کرد: ما در باره ازدواج آسان قانون داریم ولی اجرا نشد و کمیسیون فرهنگی مطابق ماده 234 به مجلس گزارش داد  و برای رسیدگی به قوه قضائیه رفت.


وی با بیان اینکه کمیسیون انرژی مجلس درباره سند ملی راهبرد انرژی اشکالاتی دید و مطابق ماده 234 گزارش داد و در صحن خوانده شد. می‌خواهم بگویم این کار سیستمی دارد و هر کمیسیونی وقتی می‌بیند از قانون استنکاف شده مطابق ماده 234 پیگیری می‌شود که نمونه دیگر آن منطقه آزاد ماکو بود که اشکالاتی داشت و گزارشی در مورد آن مطرح شد.


لاریجانی به تحقیق و تفحص‌ها هم اشاره کرد و گفت: در صندوق ذخیره فرهنگیان که مشکلاتی دیده شد و تحقیق  و تفحص خوبی صورت گرفت و گزارش آن خوانده شد که به قوه قضائیه رفت.


وی درباره عملکرد مجلس و انتقادهای مطرح شده در این باره گفت: نمایندگان یک چهره بیرونی دارند و یک وضع درونی آنهاست که چگونه کار می‌کنند. شرایط ایران سخت است و نمایندگان بیشترین ارتباط را با مردم دارند، وقتی یک نماینده‌ای سه هفته در تهران کار می‌کند و بعد از صحن مجلس به حوزه انتخابیه می‌روند و با مردم در ارتباط هستند مقدار زیادی از وقت آنان گرفته می‌شود برای آبادانی مناطق انتخابیه‌شان چون متأسفانه ما مجلس محلی نداریم، لذا مسئولیت‌های ملی و محلی هر دو روی دوش نمایندگان است.


رئیس مجلس تأکید کرد: اینکه اختلاف نظر سیاسی در مجلس وجود دارد، چیز عجیبی نیست مجلس جای همین است. حسن مجلس است که آرای سیاسی مختلف در آن وجود داشته باشد چرا که نمایندگان برآیند مردم هستند و مردم هم آرای سیاسی مختلف دارند؛ اما اینکه ما در مجلس برای مسائل مهم وفاق ایجاد کنیم موضوعی اساسی است.


وی با بیان اینکه نمایندگان باید نسبت به مسائل مطرح شده قانع شوند، تصریح کرد: این موضوع خواه لایحه دولت باشد یا جای دیگر، باید آنقدر قدرت عقلانی در آن مسئله وجود داشته باشد تا نمایندگان را قانع کند. 


به عملکرد برخی وزارتخانه ‌ها منتقدیم


رئیس مجلس در پاسخ به این سؤال که گاهی مجلس با دولت همراهی می‌کند و گاه چوب لای چرخ دولت می‌گذارد؛ این رفتار دوگانه ناشی از چیست، تصریح کرد: ما چوب لای چرخ دولت نمی‌گذاریم البته به عملکرد برخی وزارتخانه‌ها منتقدیم و این به معنای چوب لای چرخ گذاشتن نیست. در بعضی جاها هم به دلیل اینکه منافع ملی مطرح می‌شود بله با دولت همراهی می‌کنیم؛  مثلا در سیاست‌های اصل 44 کشور اگر بخواهد توسعه پیدا کند، باید اداره آن توسط مردم باشد. یا در برخی مسائلی که امنیت ملی در آن مطرح است  وفاق داریم؛ هر چند ممکن است در مورد همین مسئله هم در مجلس اختلاف نظر باشد. نکته مهم این است که در شرایط امروز که با رفتار ناهنجار آمریکا علیه ملت مواجهیم عقل حکم می‌کند همه قوا با هم کار کنند. چرا که دشمنی داریم که مرتباً به منافع ملت تعرض می‌کند و قصد دارد هزینه ما را از نظر اقتصادی بالا ببرد، باید مسائل خرد را کنار بگذاریم و روی مسائل معیشتی تمرکز کنیم.


وی با بیان اینکه مدت‌هاست مجلس، مرکز پژوهش‌ها و دولت درباره سوخت بنزین بحث داریم، گفت: درگیری ذهنی ما در حال حاضر حل مشکلات کشور است و مشکل مهمی که وجود دارد این است که خودروسازان و قطعه سازان مشکل دارند. کمیسیون ویژه جلسه‌ای داشت؛ وزرا، بانک مرکزی هم بود، من هم شرکت کردم تا بررسی کنیم چگونه می‌شود این معضل را حل کرد، بخش زیادی از نیروی انسانی در خودروسازی‌ها و قطعه‌سازان مشغول کارند و این می‌تواند برای آنان مشکلاتی به‌وجودبیاورد. پس باید مشکل را حل کنیم.


لاریجانی تأکید کرد: بخشی عمده‌ای از مسائلی که اکنون در مجلس مطرح است قانون نیست حل مسائل است که نیاز دارد وقت گذاشته شود تا ببینیم گیر کار کجاست و با پیگیری مشکلات حل شود.


مرجع اصلی برای قانون‌گذاری مجلس است


رئیس مجلس شورای اسلامی درباره اینکه با توجه به وجود شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، شورای‌عالی فضای مجازی و اخیراً هم  تشکیل شورای نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام و بحث‌هایی که در مورد آن مطرح شد، احساس می‌شود بخشی از اختیارات مجلس کم شده و موازی‌کاری‌هایی صورت می‌کیرد، تصریح کرد: در قانون اساسی مرجع اصلی برای قانون‌گذاری مجلس است و هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند قانون‌گذاری داشته باشد. ما هم دومجلسی نیستیم و یک مجلس داریم. بنابراین اصل قانون‌گذاری در مجلس شورای اسلامی صورت می‌گیرد و این نص قانون اساسی است.


وی اضافه کرد: بقیه نهادهایی که نام بردید کار خودشان را خواهند کرد و مداخله‌ای در کار مجلس ندارد، برای مثال شورای‌عالی انقلاب فرهنگی سیاست‌های فرهنگی را دنبال و در حوزه فرهنگ و آموزش هماهنگی ایجاد می‌کند و اجازه قانون‌گذاری ندارد، یکبار در دولت قبل، قانون گذاری برای مسائل خانواده کرده بود که رهبری معظم انقلاب این مصوبه را بازگرداندند و فرمودند باید به مجلس برود و تصویب شود و من تأکیدهای مکرر ایشان را مشاهده کرده‌ام که نه شورای‌عالی امنیت ملی و نه جاهای دیگر قانون‌گذاری نکنند و حتی شورای عالی اقتصادی هم که در شرایط اضطرار به‌وجود آمد همانجا تأکید فرمودند جایی که باید قانونی عمل شود دو فوریتی در مجلس برود و سفارش می‌کنیم تا سریع‌تر هم بررسی کنند.


وی تصریح کرد: مجمع تشخیص مصلحت در این باره در قانون اساسی جایگاه دارد، اما نه در قانون‌گذاری، بلکه مرجعی است که اگر مجلس با شورای نگهبان اختلاف پیدا کرد، یک جایی باشد تا نظر نهایی دهد. که سران قوا در مجمع هستند و افراد دیگری که انتخاب شدند و میان نظر مجلس و شورای نگهبان نظر نهایی می‌دهند و کار را تمام می‌کنند.


لاریجانی اضافه کرد: بخش دیگری در مجمع مربوط به نظارت بر سیاست‌های کلی نظام است که وظیفه رهبری است که مجمع در آنجا وظیفه مشورتی دارد که نظرات خود را به رهبر معظم می‌دهند و ایشان در صورتی که پذیرفتند، ابلاغ می‌کنند. بنابراین در این وادی جایی برای اختلاف نظر با مجلس نیست و آنان نمی‌توانند قانون‌گذاری کنند.


رئیس مجلس با اشاره به اینکه موضوعی که اخیراً پیش آمد که در مجلس هم بازتاب داشت، کار هیأت نظارت بود، تأکید کرد: هیأت نظارت می‌تواند این‌گونه عمل کند که اگر در اجرای سیاست‌های کلی طرح و یا لایحه‌ای آمد که نسبت به آن نظری داشت، نظر خودش را به کمیسیون می‌دهد و کمیسیون هم آن را بررسی می‌کند و برخی از این بازتاب‌ها به آن دلیل بود که یکی دو مورد قبل از اینکه به کمیسیون برود به شورای نگهبان داده شد که البته در این موارد تفاوت نظرهایی هم هست که آیا شورای نگهبان خودش در سیاست‌های کلی باید به نتیجه برسد یا مجمع تشخیص مصلحت که این مباحثی میان خودشان است. در هر صورت هریک از این نهادها اگر سر جای خودش کار کند، ربطی به قانون‌گذاری ندارد.


لاریجانی درباره کارت سوخت و قیمت بنزین گفت: واقعی کردن قیمت بنزین در شرایط کنونی به مردم فشار وارد می‌کند. اما طرح‌هایی در حال پیگیری است. چند نکته در اینجا مطرح است یکی اینکه به دلیل قیمت پایین بنزین در ایران نسبت به کشورهای اطراف، با قاچاق بنزین و گازوئیل مواجهیم و این ضرری است که متوجه مردم است. کنترل مرزها هم به دلیل گستردگی کار ساده‌ای نیست. موضوع دیگر مصرف زیاد بنزین است که طبیعی نیست و نکته بعدی اینکه باید طوری در موضوع بنزین عمل کنیم که در شرایط خاص اقتصادی کشور روی مردم فشار نباشد و دونرخه شدن هم مفاسدی را به دنبال دارد، لذا برای اینکه چگونه این موضوع حل و فصل شود راه‌حلهایی مطرح است. الان چیزی که انجام می‌شود این است که مردم بنزین را از طریق کارت سوخت دریافت کنند. بعید می‌دانم قیمت‌ بنزین گران شود، البته این به تصمیم مجلس و لایحه دولت بستگی دارد. 


وی درباره اینکه چرا درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان تبصره‌های روشنتری ارائه نشد تا شبهه‌ای نداشته باشد، تصریح کرد: این قانون شبهه‌ای ندارد. در چند مورد که محل مناقشه بود دستگاه‌های ناظر یعنی دیوان محاسبات و سازمان بازرسی و هم معاونت قوانین مجلس یک نظر داشتند. قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، فلسفه‌ای داشت که افرادی که طبق ضوابط استخدامی 25 یا 30 سال خدمت کرده بودند، بازنشست شوند و جا برای دیگران باز شود. قبل از این استثنائاتی برای مقام‌ها در رده‌های مختلف بود که این لغو شد، لذا ممکن است عده‌ای اصرار به ماندن داشته باشند اما قانون مبهم نیست، آقایان اصرار دارند.


لاریجانی با بیان اینکه رویکرد این قانون که جامعه هم آن را پسندید این بود که هوای تازه‌ای در بخش اجرایی و دیوانی کشور به‌وجود بیاید، گفت: ممکن است قانونی اینچنینی در ابتدای اجرا لرزه‌هایی داشته باشد لذا باید مقاومت‌ها را از بین برد.


وی تأکید کرد: اگر افراد نسبت به قانون سؤالی دارند می‌توانند از معاونت قوانین مجلس بپرسند و یا اینکه از مجلس تفسیر بخواهند ما تاکنون با این مسئله که کسی تفسیر بخواهد مواجه نبوده‌ایم.


رئیس مجلس شورای اسلامی درباره گرانی قیمت‌ها تصریح کرد: اصل موضوع که شرایط غیرمتعادل در بازار به‌وجود آمده درست است که به خاطر جهش‌های ارزی بود. مقدار زیادی از وقت ما در کنترل قیمت ارز صرف شده است و تصمیماتی گرفته شد در جلسه سران قوا که 15 مورد بود که بخشی از آن مربوط به ورود بانک مرکزی بود و بخشی مربوط به برخورد با دلال‌های ارزی؛  قسمتی هم روانی بود که مجموعه اینها مورد بررسی قرار گرفت.


لاریجانی اضافه کرد: برخی از این قیمت‌ها مربوط به شرایط داخلی بود که تأثیر گذاشت. برخی از موارد گرانی‌ها مربوط به کالای اساسی نیست و از بخش‌های دیگر نشئت می‌گیرد. البته برخی بی‌انصافی‌ها هم هست که قبول داریم.


وی درباره قیمت‌گذاری خودرو خاطرنشان کرد: این موضوع تک عاملی نیست. مسئله خودرو در کشور ما انحصاری است و چند شرکت هستند که خودرو می‌سازند و قطعه سازی هم مسئله مهمی در کشور است که نیروی زیادی را مشغول بهکارکرده است. از سوی دیگر، بخشی از نقدینگی در داخل کشور به سمت اتومبیل رفت؛ به همین دلیل دلال‌بازی راه افتاده در این مورد و اینکه هجوم می‌آورند عادی نیست. 


رئیس مجلس گفت: دلال‌ها خودرو را از کمپانی ارزان می‌گیرند و در بازار آزاد می‌فروشند لذا باید این اشکال رفع شود و مسئله قطعه سازان هم این نیست که قطعه نمی سازند می‌گویند خودروساز باید پول ما را بدهد. از طرف دیگر خودروسازان هم در مواد اولیه دچار مشکلند که اینها بر قیمت خودرو تأثیر می‌گذارد.


لاریجانی درباره نقش مجلس در دیپلماسی پارلمانی اظهار کرد: این دیپلماسی در بسیاری از کشورها هست برخی فعالند و برخی نه. ایران دیپلماسی پارلمانی را قدری جدی‌تر گرفته است. کارکرد آن هم جدای دیپلماسی رسمی است و راه را برای دیپلماسی رسمی باز می‌کند.


وی با بیان اینکه در بین‌المجالس اسلامی و آسیایی فعال هستیم، گفت:  نمایندگان در گروه‌های دوستی با همتاهای خودشان دیدار می‌کنند و گاه موضوعاتی از آنان برای پیگیری در ایران مطرح می‌شود که کارها سریعتر انجام شود لذا دیپلماسی پارلمانی می‌تواند مکمل باشد.


رئیس مجلس اضافه کرد: ما در مجلس ایران و دومای روسیه به فرمتی رسیدیم که رؤسای دو مجلس هر شش ماه در روسیه و ایران پروژه‌ها را پیگیری و مشکلات آن‌ها را رفع کنیم. پیمان پولی هم از مواردی است که میان پارلمان‌ها پیگیری می‌شود که به نظرم یک نقطه قوت است.


لاریجانی درباره قوانین مربوط به شکستن قیمت در بازار مسکن تصریح کرد: حل مسئله مسکن با مالیات قابل حل نیست و کمیسیون اقتصادی روی این مسئله تمرکز دارد.


 وی با تأکید براینکه باید نقدینگی را به سوی چند کانال سوق دهیم، تصریح کرد: یکی طرح‌های عمرانی نیمه تمام است که مصوبه آن در مجلس تصویب شد. به نظرم بهترین جایی که می‌تواند ثروت مردم را حفظ کند مسکن است.


رئیس مجلس خاطرنشان کرد: اصل موضوع در مسکن مهر که در دولت قبل پیگیری شد این بود که زمین را از حالت سرمایه در بیاوریم تا خانه ارزان به دست مردم برسد. مورد دیگر بافت‌های فرسوده است که در قانون برنامه مطرح شد. رئیس جمهور هم بر این موضوع تأکید دارد. ما فضا را برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن فراهم خواهیم کرد؛ هم در بافت فرسوده و هم در حوزه انبوه سازان که می‌تواند نقدینگی موجود را جمع آوری کند.


انتهای پیام/4034/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر