صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۲۸ - ۰۵ آذر ۱۳۹۷
معاون صنایع‌دستی یزد:

زیلوی میبد جهانی شد

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی استان یزد گفت: شهر میبد به‌عنوان شهر جهانی زیلو از سوی شورای جهانی صنایع‌دستی انتخاب‌شد.
کد خبر : 329019

محمدرضا دهقان مهرجردی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره میراث فرهنگی و صنایع‌دستی استان یزد در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در خصوص انتخاب شهر میبد به‌عنوان مرکز جهانی  زیلو گفت: میبد از دیرباز از شهرهای فعال در حوزه صنایع‌دستی زیلو، سفال و سرامیک و دست‌یافته‌های مختلف است.


وی در ادامه افزود: این دست‌بافته‌ها در بیشتر خانه‌ها در یزد و شهرهای دیگر ایران به‌عنوان زیرانداز استفاده می‌شود. یکی از این دست‌بافته‌های زیلوست که مساجد و حسینه‌های زیادی توسط زیلوی میبد مفروش شده‌اند.


دهقان در ادامه تصریح کرد: این زیلوها در گذشته تجارت خوبی را برای میبد همراه داشته، اما در چند سال گذشته به دلیل ورود دستگاه‌های موکت و فرش ماشینی این صنایع‌دستی کم رونق شده و تعداد بافندگان آن‌که یک زمان چندین هزار نفر بود به ده نفر رسید.


معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره میراث فرهنگی و صنایع‌دستی استان یزد با اشاره به اینکه مسئولان شهر برای رونق این هنر همت کرده‌اند ادامه داد: با حمایتی که از شهر و استان صورت گرفت این صنعت مورد توجه قرارگرفته است.


وی در ادامه افزود: کارگاه‌هایی که سال‌ها قبل از رونق افتاده بود دوباره احیا شد و دستگاه‌ها و سرمایه مورد نیاز برای احیای این هنر در اختیار مردم شهر قرار گرفت. به‌نحوی‌که حتی دوره‌های آموزشی نیز برای مردم برگزار  و برخی از بافندگان که سال‌ها کار را رها کرده بودند دوباره به احیای هنر زیلو پرداختند و هنری که خطر نابودی آن می‌رفت در میبد پویا و فعال شد.


دهقان با اشاره به اینکه در ماه گذشته ارزیابان صنایع‌دستی جهان از هنر زیلو در میبد بازدید کردند گفت: آن‌ها پس از بازدید از این پتانسیل‌ها که شاهکار هنر زیلو کاری بود تعجب کردند و بر ظرفیت این شهر برای ثبت جهانی‌شدن زیلو صحه گذاشتند. در حال حاضر میبد به‌عنوان شهر جهانی زیلو از سوی شورای جهانی صنایع‌دستی انتخاب‌شده است.


انتهای پیام/4087


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان 0 نظر
قادری علی
17:33 - 1397/09/05
درود بر تلاشگران در عرصه صنایع دستی یزد
سودابه ثمری
16:35 - 1397/09/05
زیلو به عنوان یکی از صنایع دستی پر طرفدار میتونه بازار گردشگری را به سمت مناطقی ببره که این مصنوعات را تولید میکنه
کریم نوری
16:26 - 1397/09/05
زنده باد
زیلو میتونه با خواصی داره مانند ضد حساسیت بودن و خنک بودن در بازارهای چهانی خود نمایی کنه