صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مودودی:

صادرات تنها راه نجات کشور از تحریم‌هاست

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران‌ افزایش صادرات در اوضاع کنونی را تنها راه نجات کشور از تحریم‌ها برشمرد.
کد خبر : 328657

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از شاتا، سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران‌، جنگ نوین آمریکا در عرصه اقتصادی را جنگ مالی و دیجیتالی عنوان کرد و گفت: آمریکا چه در کنترل مسیر کشتی‌ها به‌وسیله جی‌پی‌اس چه در مورد تبادلات مالی از طریق سوئیفت و چه از دلار به‌عنوان پایه پولی تجارت دنیا، بحران‌هایی را ایجاد کرده که همگی تجارت ایران را هدف قرار داده است. آمریکا می‌خواهد از یک‌سو مصارف ارزی ایران را باهدف تشویق واردات کالاهای لوکس و غیرضروری افزایش دهد و از سوی دیگر با ایجاد محدودیت در صادرات، کاهش درآمد ارزی ایران را رقم بزند.


محمدرضا مودودی افزود: کاهش ارزش پول ملی، گرچه محدودیت‌هایی را موجب شده اما درعین‌حال، بر جذابیت صادرات ایران افزوده و این خود نقطه‌ضعف سیاست‌ها و برنامه‌‌های آمریکا است. گرچه ممنوعیت صادرات کالاهایی که ارز دولتی به آن‌ها تعلق می‌گیرد کاملاً منطقی است.


به گفته سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران صادرات باید مراقب بود که ضوابط غیرضروری باعث تضعیف صادرات غیرنفتی کشور نشود، چراکه صادرات در اوضاع کنونی تنها راه نجات کشور از تحریم‌ها است و باید به بخش خصوصی اعتماد کرد تا خود محصول صادراتی‌اش را معرفی کرده و سهم خود را در بازارهای منطقه و به‌خصوص در کشورهایی که مشکلات حمل‌ونقل کمتری وجود دارد، مدیریت کنند.


مودودی نکته حائز اهمیت در شرایط موجود را سرمایه‌گذاری روی برند ایران دانست و گفت: در نظر گرفتن کیفیت کالای صادراتی، خط بطلانی بر تلاش‌های آمریکا در راستای تخریب چهره ایران در عرصه بین‌المللی است ما باید حس اعتماد و حمایت افکار عمومی جهان از ایران و کالای ایرانی را تقویت کنیم.


وی تصریح کرد: این موضوع در قالب توسعه برند ملی توسط سازمان توسعه تجارت ایران دنبال می‌شود. بنابراین، با ساماندهی فرآیند صادرات و مدیریت صحیح با کمک بخش خصوصی برنامه‌های ترویجی را به‌گونه‌ای هدفمند دنبال کنیم که با کمترین میزان هزینه، بیشترین بهره را از حوزه‌های مختلف صادرات و بازارهای پیرامونی ببریم.


 مودودی، مشارکت قدرتمند بخش خصوصی در برنامه‌ریزی‌ها، تصمیم‌گیری‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و اجرای آن را از مهم‌ترین ابزارها در برابر تحریم عنوان کرد و اذعان داشت که نقش ویژه ظرفیت بخش خصوصی در استفاده از فرصت‌ها و یافتن راه‌هایی برای فلج کردن تحریم نیاز امروز اقتصاد کشور است.


انتهای پیام/4094/


انتهای پیام/

ارسال نظر