صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۰۷ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۴

دانشجویان چگونه از رتبه‌بندی دانشگاه‌ها استفاده می‌کنند؟

موسسه «کیو اس» در گزارشی، تاثیر رتبه‌بندی‌های دانشگاه‌ها بر تصمیم‌گیری دانشجویان برای انتخاب رشته و دانشگاه را بررسی کرده است.
کد خبر : 32860

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گزارش جدید موسسه کیو اس (Quacquarelli Symonds) تحت عنوان (QS World University)، انگیزه‌ای که پشت استفاده دانشجویان از رتبه‌بندی دانشگاه‌ها قرار دارد را بررسی و عنوان می‌کند که این رتبه‌بندی‌ها چه تاثیری بر تصمیم‌گیری دانشجویان دارند و چشم‌اندازهای تحصیلی که این رتبه‌بندی‌ها برای دانشجویان ترسیم کرده، چگونه هستند.


طبق پیمایشی که در سال 2014 انجام شد، 70% دانشجویان گفتند که این رتبه‌بندی‌ها تاثیر بسزایی در فرآیند تصمیم‌گیری آن‌ها دارد و تنها 2% عنوان کرده بودند که به رتبه‌بندی مراجعه نمی‌کنند.


در مطالعه اخیر بر روی صد شبکه دانشگاهی (سایت‌هایی که اطلاعاتی در خصوص رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در اختیار دانشجویان قرار می‌دادند) مشخص شد که این سایت‌ها در مقایسه با وب‌سایت‌های رسمی دانشگاه‌ها، مرجع اصلی‌تر کسب اطلاعات برای دانشجویان هستند و دانشجویان در مرحله بعد به وب‌سایت دانشگاه‌ها مراجعه می‌کنند.


مسئله‌ای که مطرح است، چرایی و چگونگی استفاده از این رتبه‌بندی‌هاست.


اینکه افراد در چه سطحی این جدول‌ها و نمودارها را بررسی می‌کنند و این رتبه‌بندی‌های چگونه بر فرآیند تصمیم‌گیری








رتبه‌بندی دانشگاه‌ها تا حد زیادی به تصور دانشجویان از آینده شغلی آنها مرتبط است

دانشجویان تاثیر می‌گذارد.


رتبه‌بندی‌های دانشگاهی مرتبط با آینده شغلی


با بررسی‌های انجام شده مشاهده شد که رتبه‌بندی دانشگاه‌ها با چشم‌اندازهای دانشجویان درباره آینده شغلی به شدت مرتبط است. سوالاتی درباره اینکه این رتبه‌بندی‌ها چگونه در تصمیم‌گیری نهایی دانشجویان نقش دارد، یا اینکه دانشجویان چطور از این رتبه‌بندی‌ها استفاده می‌کنند مطرح شد که در ذیل به آن‌ها اشاره می‌شود.


یکی از این موارد مهمی که در این مطالعه روی آن تمرکز شده، این است که رتبه‌بندی تا حد زیادی به تصور دانشجویان از آینده شغلی آنها مرتبط است. دانشجویان معتقدند شهرت دانشگاه به طور مستقیم با کیفیت فرصت‌های شغلی آن‌ها مرتبط است، این امر مخصوصا برای دانشجویان خارجی نکته کلیدی‌تری است.


تمایل به استفاده از رتبه بندی‌های جهانی


مسئله‌ دیگر تفاوت در میزان تمایل افراد به رتبه‌بندی‌های جهانی در مقایسه با رتبه‌بندی‌های منطقه‌ای است. طبق پیمایش انجام شده، 77% از پاسخگویان گفتند که رتبه‌بندی‌های جهانی را به رتبه‌بندی‌های منطقه‌ای ترجیح می‌دهند. همچنین رتبه‌بندی بر اساس رشته برای آنها مهم‌تر از رتبه‌بندی بر اساس دانشگاه بود.








مشخص شد که دانشجویان نیز بیشتر به رتبه‌بندی تخصصی که فعالیتهای دانشگاهی را با هم مقایسه میکند، تمایل دارند

طبق «گروه پژوهی» (Focus group discussions) که بین دانشجویان صورت گرفت، مشخص شد که دانشجویان نیز بیشتر به رتبه‌بندی تخصصی که فعالیت‌های دانشگاهی را با هم مقایسه می‌کند، تمایل دارند. این رتبه‌بندی‌های تخصصی صرفاً مختص به رشته نیست، بلکه در مواردی عناوین درسی را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد. به عنوان مثال عنوان می‌گوید که کدام رشته یا عنوان درسی، در کدام دانشگاه بهتر ارائه می‌شود.


رتبه‌بندی ایده‌آل از نظر دانشجویان رتبه‌بندی است که دانشگاه‌ها را از لحاظ فرصت‌های شغلی و کیفیت تدریس مقایسه کند. اما اولویت اکثر این دانشجویان ارائه اطلاعاتی درباره فرصت‌های شغلی بود. از بین گویه‌های تعیین شده، دانشجویان به گویه‌های شهرت استخدام و میزان استخدام وزن بیشتری را اختصاص دادند.


نتیجه‌ جالب این بود که کیفیت تدریس در اکثر موارد به عنوان اولویت دوم دانشجویان مطرح شد که شامل رضایت دانشجویان از تدریس و تنوع ملیتی کلاس‌ها بود.



انتهای پیام/

ارسال نظر