40 هزار میلیارد تومان یارانه کشور نصیب قاچاقچیان سوخت میشود
محمد حسننژاد در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، درباره بازگشت کارت سوخت به چرخه فروش بنزین، پس از 6 سال از سوی دولت اظهار کرد: متأسفانه دولت تدبیر و امید پس از 6 سال متوجه شده سیاستهای دولت قبل درست بوده و به سمت آن بازگشته است.
وی اضافه کرد: سیاست بهکارگیری کارت سوخت مربوط به قانون هدفمند کردن یارانهها بود که دولت یازدهم با انگ پوپولیستی بودن، روند آن را حذف کرد و اکنون به این نتیجه رسیدند که کار مفیدی بوده و باید بازگردد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: دولت در حال حاضر سالانه 320 هزار میلیارد تومان یارانه سوخت پرداخت میکند که این امر در مواجهه با بودجه کل کشور قابل توجه است.
حسننژاد با اشاره به اینکه از 320 هزار میلیارد تومان یارانهای که به حاملهای انرژی پرداخت میشود، بیش از 40 هزار میلیارد تومانش نصیب قاچاقچیان سوخت میشود گفت: این بدین معناست که یعنی پول ملی که باید در جیب مردم باشد، به قاچاقچیان سوخت و سرمایهدارانی که چند ماشین دارند تعلق میگیرد.
وی بابیان اینکه اگر میخواهیم مملکت را آباد کنیم، چارهای جز ساماندهی وضعیت حاملهای انرژی نداریم، تصریح کرد: دو کشور ایران و ترکیه هر کدام 80 میلیون جمعیت دارند، اما در ایران روزانه 80 میلیون لیتر بنزین مصرف میشود، در صورتی که در ترکیه روزانه هشت میلیون لیتر بنزین میسوزانند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: اگر فردی پنج ماشین داشته باشد، بهطور میانگین ماهیانه 200 لیتر مصرف بنزین دارد و در هر لیتر بنزین 10 هزار تومان یارانه دولت به این فرد تعلق میگیرد و این به غیر از 45 هزار تومانی است که به صورت یارانه نقدی دریافت میکند. اینها در حالی است که خانواده بیبضاعتی که اصلا خودرو ندارد، فقط همان 45 هزار تومان یارانه را هر ماه دریافت میکند که این اصلاً انصاف نیست.
حسننژاد با تأکید براینکه قیمت حاملهای انرژی در ایران باید طبق نُرم جهانی محاسبه شود، گفت: اگر برای هر ایرانی 10 لیتر سرانه مصرف بنزین ماهیانه در نظر بگیریم، به یک خانواده پنج نفره 50 لیتر بنزین تعلق میگیرد که اگر ماشین داشت میتواند آن را مصرف کند و اگر هم وسیله نقلیهای نداشت میتواند معادل نرخ جاری در بازار، پول سهمیه بنزینش را از دولت دریافت کند. با این روش هم میتوان 45 هزارتومان یارانه نقدی را حذف کرد و هم خانوارهایی که ماشین ندارند به جای 45 هزار تومان، پول بیشتری دریافت میکنند و هزینه دولت هم حدود 200 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا مییابد و میتواند حقوق کارمندانش را افزایش دهد و یا طی یک سال، تمام ناوگان عمومی را ترمیم و بازسازی کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه 200 هزار میلیارد تومان مبلغی معادل چهار برابر بودجه عمرانی کل کشور است، گفت: برای رسیدن به این شرایط باید قدری از مرض پوپولیستی و عوامفریبی خارج شویم و یکبار هم شده کار را درست انجام دهیم.
حسننژاد با تأکید بر اینکه بهکارگیری مجدد کارت سوخت باید آغازی برای رسمیسازی قیمت بنزین باشد، خاطرنشان کرد: در کشور ترکیه به سوخت مالیات تعلق میگیرد که در کشور ما چنین نیست و ما باید هر قیمتی که بنزین را میخریم آن را به مردم بفروشیم.
وی درباره افزایش قیمت حاملهای انرژی گفت: چارهای غیر از این نداریم و باید قیمتها را به نُرم جهانی نزدیک کنیم.
انتهای پیام/4071/4034
انتهای پیام/