نقش مدیریت در تعالی و بهرهوری سازمان
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا, در این مجال کوتاه، مقاله «نقش مدیریت در تعالی و بهرهوری سازمان» که توسط کامران نظری, مصطفی امامی, رجب اکبرزاده و محسن نظری نگارش شده مورد بررسی قرار گرفت.
امروزه اغلب سازمانها با استقرار سیستمهای بهبود و توسعه کیفیت بهویژه سیستمهای کیفیت فراگیر درصدد هستند تا ضمن شناسایی نقاط قوت و ضعف خود طرحهای بهبود لازم را در جهت رسیدن به وضع مطلوب تعریف کرده و به مرحله اجرا در آوردند از جمله آنها میتوان به مدل تعالی سازمانی بنیاد کیفیت اروپا مدل بالدریج و دمینگ اشاره کرد.
هر کدام از این مدلها در قالب یک سری شاخصهای کلی اقدام به خود ارزیابی در سازمانها کرده و تنها بخش کوچکی از شاخصهای خود را به آموزش و بهسازی منابع تخصیص میدهند و جنبه مجهول و مبهم مساله در اینجا است که مدل تعالی سازمانی در معیار و نتایج آن دارای نقطه ضعف اساسی است زیرا در معرفی زیر معیارهای آنها دچار کلیگویی است.
این مساله سبب میشود مدیران منابع انسانی به هنگام ارزیابی برنامهریزی و مدیریت کارکنان دچار ابهام و سردرگمی شوند برای مثال در توسعه ارتقای شغلی از مدیران منابع انسانی سوال میکند که وضعیت شغلی کارکنان چگونه توسعه مییابد و چگونه اقدام به بهسازی و بالندگی نیروی انسانی کرده؟ اما از پاسخ این سوال که یک مدیر براساس چه شاخصهایی باید خشنودی کارکنان را در ارتباط با فرایند توسعه ارتقای شغلی و آموزش و بهسازی آنها مورد ارزیابی قرار دهد, ناتوان است.
انتهای پیام/4102
انتهای پیام/