صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۶:۱۶ - ۲۷ آبان ۱۳۹۷
آنا گزارش می‌دهد؛

دانشگاه نسل سوم دانشگاه کارآفرین است

کارآمدی در دانشگاه‌های نسل سوم تنها با پرداخت به حوزه‌های تحقیق و پژوهش مسجل نشده، بلکه مأموریت این دانشگاه‌ها در تربیت دانشجویان کارآفرین تکمیل می‌شود.
کد خبر : 326638

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاه‌های ایران در دوران گذار از نسل دوم به دانشگاه‌های نسل سوم با چالش‌های جدی روبه‌رو بوده و با مطرح‌شدن گفتمان‌های «درس‌ومشقی» در جلسات مدیران دانشگاهی، ناخودآگاه ذهن را به سمت موضوع انشای دوران دبستان سوق می‌دهد.


کارآمدی در دانشگاه‌های نسل سوم تنها با پرداخت به حوزه‌های تحقیق و پژوهش مسجل نمی‌شود، بلکه مأموریت این دانشگاه‌ها در گسترش فرهنگ و تربیت دانشجویان کارآفرین تکمیل می‌شود. برنامه‌ریزی‌های آموزشی و نیازمحور بودن تحقیقات در چنین دانشگاه‌هایی در راستای راه‌اندازی کسب‌وکارهای دانشگاه و باتربیت دانشجویان‌ کارآفرین قرار دارد.


ظهور مفاهیمی چون اقتصاد علم و اشتغال علم از اوایل دهه 70 میلادی در دانشگاه‌های جهان، پارادایم‌های جدیدی را در بین استادان حوزه «فنّاوری دانش» به وجود آورد که بعد از چندی، آموزش را یک نوع کسب‌وکار و دانشگاه را یک واحد تولیدی تعریف کردند. بروز تعاریف مذکور در دانشگاه‌های نسل سوم برآیند تفکرات اقتصاد علم تلقی می‌شود.


دانشگاه‌های نسل سوم با تئوری «اقتصاد علم در شهر علم»، نیازهای برنامه درسی را از جامعه و صنعت گرفته و با هدف تأمین نیازهای حوزه «اقتصاد اجتماع» از نقطه صفر جامعه تا اهداف کلان در حال خدمت‌رسانی واقعی به جامعه است. تولید ثروت در مراکز دانشگاهی از حوزه مبانی فساد خارج‌شده و در مفاهیم جدید جزو اقدامات توسعه‌ای جامعه به شمار می‌رود. 


از ویژگی‌های دانشگاه‌های نسل سوم، ایجاد مؤسسات و ارگان‌های ثروت آفرین در حوزه‌های خدمات تخصصی و تولیدات استراتژیک دانش‌بنیان است که این مرحله را شروع دوران انحصار علمی دانشگاه‌ها در حوزه‌های های‌تک می‌توان نامید. به این شکل که مراکز علمی و دانشگاهی بعد از ورود به ارائه و تولید محصولات استراتژیک تبدیل به قطب‌های تعیین‌کننده قدرت و ثروت می‌شوند.


از منظری دیگر امروزه با گسترش بازار سرمایه در اقتصاد جهانی و ارتباط این بازار با توسعه عرضی کشورها، برندینگ علم اطلاعات و فنّاوری به‌عنوان شتابگر سرمایه‌ای بر روی شاخص‌های اقتصادی تا حدّ قابل‌توجهی مؤثر واقع می‌شود، این امر همانا مبین مفهوم «تجارت علم» بوده که نشان می‌دهد چگونه می‌توان با حفظ و صیانت منابع زیرساختی یک کشور، ثروت آفرینی کرد.


با گریزی بر الگوی حرکت کسب‌وکارهای دانش‌بنیان که اساس مفهوم دانشگاه‌های نسل سوم است، می‌توان چنین برداشت کرد که سیر تکامل این کسب‌وکارها با رویکرد به مهارت‌محوری نقش گرفته و در کنار جریان‌سازی بین‌المللی خود نیز وارد کارگاه‌های عملیاتی شده‌اند که این موضوع ارتباط و تأثیر بسزایی در تصویرسازی تجاری دارد.


انتهای پیام/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر