صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۳۸ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۴

وزیر اقتصاد راهی وین شد

وزیر اقتصاد کشورمان برای شرکت در جلسه سالانه صندوق اوپک و برای توسعه روابط بین‌المللی شب گذشته به وین پایتخت اتریش سفر کرد.
کد خبر : 32641

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا و به نقل از شادا، علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان به‌ همراه محمد خزاعی رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران راهی وین شدند تا در نشست سالانه صندوق اوپک شرکت کنند.


قرار است در این نشست صورت‌های مالی صندوق اوپک، انتخاب حسابرسان مستقل، گزارش وضعیت صندوق مشترک برای تجارت،حسابداری منابع مالی صندوق اوپک، انتخاب رئیس و نایب‌رئیس شورای وزیران بررسی شود.


این صندوق برای تصمیم‌گیری‌های راهبردی و اجرایی خود دارای دو رکن اصلی است؛ نخست اجلاس وزرای کشورهای عضو است که هر سال یک بار برگزار می‌شود و علاوه بر وظیفه بررسی عملکرد صندوق، راهبردهای درازمدت آن را نیز تعیین می‌کند. همچنین رکن دوم تصمیم‌گیری صندوق، نشستهای هیأت مدیره است که 4بار در سال تشکیل می‌شود.


هیأت مدیره علاوه بر بررسی وضعیت و عملکرد مالی صندوق و نظارت بر عملیات اجرایی آن، وظیفه بررسی و تصویب پرونده‌هایی که قرار است به نفع کشورهای در حال توسعه تأمین مالی شود را نیز برعهده دارد.


این گزارش می‌افزاید: هدف از تاسیس صندوق فوق کمک به رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای درحال توسعه (به جز کشورهای عضو صندوق) از طریق اعطای کمک‌های بلاعوض و وام‌های ترجیحی است و درحال حاضر تعداد 121 کشور در حال توسعه از قاره‌های آفریقا، اروپا، آمریکای لاتین،کشورهای کارائیب و خاورمیانه از تسهیلات صندوق اوپک برای توسعه بین‌المللی بهره‌مند می‌شوند.


اجلاس سران سازمان کشورهای صادرکننده نفت( اوپک) برای اولین بار در سال 1975 میلادی در کشور الجزایر برگزار شد و پیشنهاد تاسیس صندوقی به عنوان مجرایی برای اهدای کمک‌های توسعه‌ای سازمان اوپک به کشورهای درحال توسعه و کشورهای عقب‌مانده، توسط وزرای اقتصاد کشورهای عضو مطرح شد و این صندوق رسما فعالیت خود را در سال 1976 میلادی با مشارکت 13کشور عضو و با سرمایه‌ای بالغ بر 800 میلیون دلار به صورت وقف آغاز کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر