صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۷ - ۲۱ آبان ۱۳۹۷
آنا گزارش می‌دهد:

جایگاه شورای صنفی در پازل دانشگاه

شورای صنفی-دانشجویی می‌تواند نقش مهمی را در زندگی دانشجویی ایفا کند چرا که مستقیماً با امور رفاهی و معیشتی دانشجویان در دانشگاه سر و کار دارد.
کد خبر : 324991

به گزارش خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، زندگی دانشجویی به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود و قطعاً یکی از عمده‌ترین مباحثی که دانشجو در مدت زندگی خود در دانشگاه با آن دست و پنجه نرم می‌کند؛ مسائل صنفی و رفاهی است. همین علت کافی است تا تشکیل شورای صنفی-دانشجویی در دستور کار قرار بگیرد و طی آن دانشجویان بتوانند تمرین خود سازی و مدیریت داشته و مسائل صنفی-رفاهی خود و سایر دانشجویان را پیگیری کنند.


در همین راستا دانشجو باید برای دست یافتن به رفاه نسبی، کرسی شورای صنفی-دانشجویی را در دانشگاه گرم نگه دارد چرا که این مسئله باعث می شود تا دانشگاهی پویا و توانمند به وجود بیاید.


با توجه به مصوبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص وظایف و اهداف شورای صنفی-دانشجویی دانشگاه‌های کشور، این شورا به منظور ایجاد بستر همکاری دانشجویان در امور مرتبط با دانشجو در محدوده فضای دانشگاه و حفظ حریم دانشجویی تشکیل می‌شود.


امور رفاهی دانشجویان از جمله تغذیه، خوابگاه و سکونت، خدمات تربیت‌بدنی و مهمتر اینکه نحوه ارائه خدمات کمک آموزشی مرتبط با دانشجو از وظایف شورای صنفی دانشگاه‌ها است. شورای صنفی نباید وارد فعالیت‌ها و موضع‌گیری‌های سیاسی شود چرا که آن را از هدف اصلی‌ دور کرده و موجب انحرافش می‌شود.


شورای صنفی با هدف بهبود وضعیت رفاهی و مناسب سازی فضای تحصیل و سکونت و ایجاد همدلی بین دانشجویان  و مسئولان با تقویت هرچه بهتر فضای همکاری و تعامل اقدام می‌کند. تعاون ،کار جمعی و مشارکت بین دانشجویان جزو اهداف شورای صنفی بوده و ایجاد بستر مهارت‌افزایی و توانمندی‌های دانشجویان نیز از همین اهداف است. با نگاهی به مفاد آیین‌نامه شورای صنفی به راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که شورای مذکور می‌تواند به بازویی تبدیل شود تا در مسیری منطقی به مطالبه مشکلات و مسائل زندگی دانشجویان در دانشگاه بپردازد.


این شورا بایستی با پرنگ کردن نقش مشورتی دانشجویان در مراحل برنامه‌ریزی و اجرای هر چه بهتر برنامه‌های مرتبط با این امور و بهره‌مندی دانشگاه از ظرفیت‌های خلاق و ایده‌های دانشجویان در بهبود ارائه خدمات به دانشجویان اقدام کرده و فرهنگ پیگیری حل مشکلات با تعامل قانونی و همچنین آگاهی دانشجویان به حقوق و تکالیف خود را در بدنه دانشگاه نهادینه سازد.


لازم به ذکر است که بر اساس آیین‌نامه شورای صنفی، دانشگاه‌ها نیز در قبال فعالیت دانشجویان در شورای مذکور مؤظف هستند تا در تمامی واحدها و دانشکدهها انتخابات آن را برگزار نمایند و در صورت اقدام خلاف آیین‌نامه با دانشگاه متخلف برخورد خواهد شد.


انتخابات شورای صنفی-دانشجویی در دانشگاه‌ها از ارزش ویژه‌ای برخوردار است چرا که اعضای این شورا با رأی مستقیم دانشجویان انتخاب شده و با شریط زندگی دانشجویی در ارتباط است.


بعضاً با وجود بیش از چندین هزار دانشجو در برخی از دانشگاه‌ها، جای خالی شورای صنفی به چشم می‌خورد که می‌توان دلایل بسیاری را برای آن برشمرد و البته در کنار این دلایل باید بررسی کرد که چرا در برخی دانشگاه‌ها از مسائل صنفی و دانشجویی غفلت می‌شود؟


انتهای پیام/4108/ 4107


 


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان 0 نظر
علی
15:52 - 1397/08/21
امسال مشکلات صنفی بیشتر شده