صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۵۵ - ۱۷ آبان ۱۳۹۷
نکات آموزشی بازار سرمایه؛

سهامداران در صورت بروز تخلف چگونه شکایت کنند

یکی از مسائلي که سهامداران با ورود به بازار سهام با آن روبه‌رو می‌شوند، چگونگی طرح شکایات و پیگیری تخلفات در این بازار است.
کد خبر : 324026

به گزارش خبرنگار حوزه بورس گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، گروه پاسخگویی به شکایات سازمان بورس و اوراق بهادار یکی از بخش‌های مدیریت پیگیری امور تخلفات است که بنا به دستور هیأت‌مدیره سازمان در اسفندماه سال 1385 به‌منظور پاسخگویی و رسیدگی به شکایات عموم سهامداران و سرمایه‌گذاران تشکیل شد.


در حال حاضر سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای رسیدگی درست به شکایات سهامداران، سامانه مدیریت پیگیری امور تخلفات و رسیدگی به شکایات را تحت عنوان «سمتا» راه‌اندازی کرده است.


البته این پیگیری شکایات صرفاً در حوزه عدم یا تأخیر پرداخت سود شرکت‌های بورسی تعریف نمی‌شود بلکه هرگونه تخلف و شکایتی را که در حوزه کاری فعالان بازار سرمایه باشد، اعم از تخلفات کارگزاران، عدم دریافت حق تقدم و… پوشش می‌دهد و فعالان بازار سرمایه می‌توانند تمامی تخلفات را از طریق این سامانه پیگیری کنند.


البته قبل از هر اقدامی، فعالان بازار سرمایه باید توجه کنند که مستندات کافی جهت شکایات تهیه و تنظیم کنند.


سرمایه‌گذاران باید با اطلاع کامل از قوانین و روند کلی فعالیت در بازار سرمایه و همچنین رصد اطلاعات از مراجع معتبر از جمله سامانه کدال و آگهی‌های منتشره، اقدام به کسب اطلاعات و مستندات کنند. چون هنگامی‌که مستندات سهام‌داران کافی و شفاف نباشد، کارشناسان این سامانه اقدام به رد شکایت یا مختومه کردن آن می‌کنند.


با توجه به این موضوع، فعالان بازار سرمایه پس از داشتن مستندات کافی درباره تخلفات شرکت بورسی موردنظر، باید به‌صورت شفاف و دقیق شکایات خود را در سامانه «سمتا» ثبت کنند.


برای تحقق عینی این موضوع، سهام‌داران باید به وب‌سایت https://shekayat.seo.ir مراجعه و سپس در بخش طرح شکایات، ثبت شکایات اشخاص حقیقی را انتخاب کنند تا از این طریق به صفحه مورد نظر دسترسی پیدا کنند.


انتهای پیام/۴۰۸۳/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان 0 نظر
محمدرضامشهدی محمدی
22:18 - 1399/07/05
. سلام من 50روزه توسامانه سعدی سی درصددوموفروختم امادریغ ازیک ریال بخداگرفتارم مشکل دارم چراکسی نیس حق ماروبگیره هرجام که میریم جوابگونیستن عدالتتون کجاس توروبه جان عزیزتون مشکلموپیگیری کنید