صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۴۵ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۴

عراقچی: باید توافق هسته‌ای را جشن گرفت/ من تمام‌قد از توافق دفاع می‌کنم

معاون وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که مذاکرات برای دستیابی به توافق هسته‌ای بر اساس بی‌اعتمادی میان طرفین بود.
کد خبر : 32345

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، معاون وزیر امور خارجه ایران در نشست بررسی توافق هسته‌ای که به دعوت دیپلماسی ایرانی برگزار شد، درباره مسئله تحریم‌ها گفت: درباره بحث تحریم‌ها ایران تعهداتی را بر عهده گرفته است که باید انجام شود. اصل مذاکرات در ابتدا بر اساس بی اعتمادی بوده است، نه آنان به ما اعتماد داشتند و نه ما به آنان.


سید عباس عراقچی در ادامه تصریح کرد: در بحث تحریم‌ها آنان می‌گفتند که شما باید اولین گام را بردارید، ما هم در مقابل می‌گفتیم که به شما اعتماد نداریم و شما باید اولین گام را بردارید، این اختلاف منجر به این شد که برداشتن گام‌های نخست به طور همزمان انجام شود.


عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه همزمانی این گام‌های نخست چطور محقق می‌شود، اظهار داشت: جواب فرمول برجام این بود که یک مرحله تصویب توافق در ایران توسط شورای عالی امنیت ملی یا مجلس شورای اسلامی و در آمریکا توسط کنگره انجام شود. پس از آن در روز توافق آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌ها را لغو و یا متوقف می‌کنند، به طوری که اتحادیه اروپا تحریم‌ها را به طور کامل لغو و آمریکا تحریم‌های خود را متوقف می‌کند و این تصمیمات در روز توافق اتخاذ می‌شود، اما اجرا نمی‌شود تا آغاز مرحله اجرا. وقتی به مرحله اجرا برسیم، قانون اجرایی و تحریم‌ها به طور کامل لغو می‌شود.








ایران را به عنوان کشوری علیه صلح و امنیت بین المللی تلقی می‌کردند و حس ایران‌هراسی را در منطقه به وجود آورده بودند. اما اکنون با توافق هسته‌ای وین این فضای امنیتی برطرف شد.

وی در ادامه افزود: یک فرمول حقوقی وجود نداشت تا بتواند زمینه را برای این همزمانی که ما روی آن تاکید داشتیم فراهم کند. نکته دیگر اینکه برخی شرکت‌های اروپایی از جمله شرکتی در بلژیک تحت تاثیر جو روانی تحریم‌ها به طور خودکار لیست سیاهی را از افراد ایرانی تهیه و آنان را تحریم کرده بودند، اما وقتی ما از تحریم‌ها خارج شویم، این افراد نیز از لیست سیاه خارج می‌شوند و فضای روانی برطرف می‌شود. توافق یک توافق متوازن است، چرا که هر دو طرف به خواسته‌های خود رسیده‌اند.


عراقچی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا وزن خواسته‌های دو طرف یکی بود، اظهار داشت: خواسته غرب این بود که ایران به سمت سلاح هسته‌ای نرود. در حالی که بر اساس فتوای مقام معظم رهبری تلاش برای دستیابی به بمب هسته‌ای حرام است. غرب گفته است که اگر بعد از 10 سال ایران بتواند به سلاح اتمی دست یابد، ما بتوانیم یک سال وقفه بین ایران و دستیابی به بمب اتمی ایجاد کنیم. این خواسته آنان بود که برای رسیدن به آن محدودیت‌ها را علیه ما اعمال کردند.


وی خاطرنشان کرد: خواسته ایران نیز نخست خارج شدن از فضای امنیتی بود. در این دوران علیه ایران شش قطعنامه در شورای امنیت مبتنی بر فصل هفت و ماده 41 تصویب شده بود. مسئله‌ای که ایجاد شده بود این بود که ایران را به عنوان کشوری علیه صلح و امنیت بین المللی تلقی می‌کردند و حس ایران‌هراسی را در منطقه به وجود آورده بودند. اما اکنون با توافق هسته‌ای وین این فضای امنیتی برطرف شد.


عراقچی ادامه داد: خواسته دوم ما این بود که برنامه هسته ای ایران به عنوان یک برنامه مشروع به رسمیت شناخته شود، و ما برنامه‌ای را آغاز کنیم که در عرصه بین‌المللی چشم‌انداز صنعتی و تجاری داشته باشد. در پاراگراف دوم برجام به همین مسئله اشاره شده است. سومین خواسته ایران نیز لغو تحریم‌ها بوده است. به این ترتیب ایران هم توانست حق غنی‌سازی را بگیرد و هم تحریم‌ها برداشته شد. این یکی از مهم‌ترین دستاوردهایی در این 12 سال بود و ما توانستیم حرف خود را به کرسی بنشانیم. در واقع شش قطعنامه شورای امنیت علیه ایران با یک قطعنامه به طور کامل برداشته شد.


وی در پایان سخنان خود با بیان این سوال که توافق وین چه دستاوردی داشت، گفت: آیا حق غنی‌سازی به رسمیت شناخته نشد، آیا کشورهای غربیی فعالیت در فردو و آب سنگین اراک را نپذیرفتند؟ دستیابی به این حقوق نشانه قدرت ماست و ایران قدرت ایستادگی و مقاومت در برابر خواست کشورهای مقابل را دارد. توافق وین متعلق به کارشناسان فنی ما و ملت ایران است که در این زمینه مقاومت و ایستادگی کردند. به نظر من باید توافق هسته‌ای را جشن گرفت و من تمام قد از این توافق دفاع می‌کنم.


انتهای پیام/

ارسال نظر