صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۵۸ - ۱۰ آبان ۱۳۹۷
گزارشی از کمپین مردمی؛

همه خادم الرضاییم

خدمت به زائر و عضویت در طرح «همه خادم الرضاییم» هیچ محدودیت و شرایطی ندارد. با هر گروه سنی و با هر توانایی می‌توان در این طرح شرکت کرد.
کد خبر : 322348

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا؛ اهتزاز سبزی پرچم میان آبی آسمان، جهت بادی شرقی را نشان می‌دهد. سرخی یا علی بن موسی‌الرضا (علیه‌السلام)، زمزمه لب‌های خیل عظیمی است که پشت سر علمدار حرکت می‌کنند. در میان جمعیتی که کوله‌بار شاه‌راه عشق را از روزها و ماه‌ها قبل بسته‌اند هم کودک دیده می‌شود و هم کهن‌سال. تعدادی مرد در ابتدای صف قرار دارند و تعدادی مرد در انتهای آن. در میانه صف، زنان قدم‌هایشان را با سرقدم هماهنگ کرده‌اند. خورشید فلک، به انتهای جاده چسبیده و شعاع آن، بر فرش آبی آسمان می‌نشیند. سایه‌ها بلندند. به بلندی همت جاده نوردان. ایستگاه و بخار سماورها از دور پیداست و بوی اسپند هوا را پرکرده است.


خادمیاری خانوادگی


خادمیاران در ایستگاه‌ها با توجه به توانی که دارند، از خدمت‌رسانی به زائران دریغ نمی‌کنند و به فراخور هر گروه سنی برنامه‌ای را تدارک می‌بینند. فایل‌های صوتی و تصویری با محتوای مذهبی و فرهنگی و ... در ایستگاه‌ها پخش می‌شود و موجب تجدید قوای زائران می‌گردد.


آقای محب‌پور یکی از «خادمیاران رضوی» است که هر ساله به همراه خانواده به استقبال زائرین آقا می‌روند. درباره عشقی که به خدمت دارد می‌گوید: وقتی مردم بدانند که قرار است برای کسانی خدمت کنند که فرسنگ‌ها راه را به عشق امامشان پیاده آمده‌اند از دل و جان مایه می‌گذارند. این حرکت، دارای برکاتی در زندگی تک‌تک کسانی است که به‌عنوان خادمیاری ثبت‌نام کرده و حداقل زمان ممکن را به این امر اختصاص می‌دهند؛ مزیت و حسنی که در خادمیاری وجود دارد، فقط خدمت است. نوع و میزان آن را هر شخص با توجه به فرمی که پرکرده است خودش تعیین می‌کند و برنامه‌ریزی و زمان‌بندی آن با عزیزانی است که طرح را مدیریت می‌کنند.


همسر آقای محبی‌پور در تکمیل صحبت‌های همسرش می‌گوید: من خانه‌دار هستم. یک دختر و یک پسر دارم که دانشجو هستند. وقتی همسرم به عنوان خادمیار ثبت‌نام کرد، ما هم مشتاق شدیم خدمتی را برای زائرین آقا انجام دهیم. پسرم دریکی از ایستگاه‌ها مستقر می‌شود و دخترم هم از طرف دانشگاهش در بیمارستان امام رضا (علیه‌السلام) خادمیار است.


با خدمت برای امام رضا (ع) به خودم کمک کنم


نرگس حریربافان از فعالین فرهنگی در تشکل‌های مردم نهاد است. هرروز راه بلند طرقبه تا مشهد را طی می‌کند تا در قالب اپراتور تلفنی، مشتاقان خدمت را به این عرصه با شکوه خدمت رسانی دعوت کند. خانمی 50 ساله، متأهل و دارای یک فرزند دختر. می‌گوید: با معرفت کامل نسبت به رسم خدمت گزاری، به کانون «خادمیاران رضوی» پیوسته‌ام، تا تجربه‌هایی که در دوره فعالیت فرهنگیم پیدا کردم را در جهت ترویج سبک زندگی رضوی به جامعه ارائه دهم.


این فعال فرهنگی می‌افزاید: خدمات عام المنفعه را دوست دارم و احساس می‌کنم می‌توانم با خدمت برای امام رضا (علیه‌السلام) به خودم کمک کنم. مهرماه پیامکی را برای پیوستن به کمپین خادمیاران فرستادم و با من تماس گرفتند و این شد که اکنون در خدمت خادمان زائرین آقا هستم.


حریربافان با بیان اینکه تجربه کار در محیط خدمت به امام رضا (علیه‌السلام) را از اطرافیان و نزدیکانم کسب کرده‌ام، تصریح می‌کند: من برای خدمت آمدم، خدمتی که به عنوان یک خانم مسلمان ایرانی به آن افتخار می‌کنم، این خادمی آمیخته است با جان و دلم، زیرا اینجا فرصت خدمت به خلق خدا و زائرین آستان قدس امام رضا (علیه‌السلام) مهیاست.


او با بیان اینکه وجود مضجع منور امام هشتم (علیه‌السلام) ) یک نعمت برای ما مجاوران شهر بهشت است، ادامه می‌دهد: امام رضا (علیه‌السلام) عامل برکت برای محبینشان هستند و شخصاً بارها و بارها برکت حضور حضرت ثامن الحجج (علیه‌السلام) را در طول زندگی‌ام دیده‌ام.


وصف حس و حال خادمی در قالب کلمات نمی‌گنجد


از او درباره انگیزه و حس و حالش از حضور در جمع خادمیاران می‌پرسم، کمی تأمل می‌کند و پاسخ می‌دهد: وصف حال این خدمت، بین من و خدا و امام رضا (علیه‌السلام) است که نمی‌توانم بگویم، چون حس و حال درونی در عرصه خدمت به این امام مهربان را هر کسی با معیار ذهنی خودش می‌سنجد.


حریربافان می‌افزاید: در این زمانه با وجود اینکه دنیای ارتباطات است، اما ارزش‌های اخلاقی کمرنگ و فاصله بین آدم‌ها زیاد شده است. اینکه بتوانی سبک زندگی رضوی و لذت خدمت به امام رضا (علیه‌السلام) را با زبانی جهانی به تمام دنیا برسانی، هنر این خدمت عاشقانه است.


وقتی از تجربه حضور این مدتش می‌پرسم، می‌گوید: وقتی زنگ می‌زنم و متقاضیان خدمت را برای خادمیاری در ایام دهه آخر صفر، دعوت می‌کنم، اکثراً به محض اینکه نام امام رضا (علیه‌السلام) را می‌شنوند، حالشان منقلب می‌شود و اظهار اشتیاق می‌کنند. خیلی‌ها از راه‌های دور تقاضای خادمی داده‌اند و حاضرند سختی و دوری راه را برای خدمت به جان بخرند و بیایند.


این بانوی خادم تصریح می‌کند: باید با نشان دادن این نوع کار کردن در عرصه خدمت به زائرین آقا، سبک زندگی رضوی را به آنهائی که حتی اعتقادی به اسلام و ائمه اطهار (علیه‌السلام) ) ندارند معرفی کرد. هرچند کار سختی است، زیرا هنوز جای سبک زندگی رضوی در میان مردم خالیست، اما با درست خدمت کردن براساس اصول انسانی، می‌توان به این هدف متعالی رسید. از طرفی جامعه تشنه معارفی است که از راه دریافت‌ها و مشاهدات به آن دست پیدا کند.


عشق به ائمه مرا در این مسیر قرار داد


خانم تولایی در بخش اپراتوری خادمیاران رضوی پاسخگوی افرادی است که دوست دارند به زائران پیاده خدمت کنند، 50 سال سن دارد، اهل مشهد و خانه‌دار است. از او درباره علت حضورش به‌عنوان خادمیار رضوی سؤال می‌کنم، می‌گوید: «خدمت به زائران امام رضا (علیه‌السلام) افتخاری است که نصیب هر فردی نمی‌شود و بسیار خوشحالم که اکنون در اینجا مشغول فعالیت هستم.»


این خادم افتخاری می‌افزاید: «من در اکثر سال‌ها آشپز کاروان کربلا هستم و معتقدم امام حسین (علیه‌السلام) زندگی من و فرزندانم را بیمه کردند و هر چه دارم از ایشان است.»


او در ادامه با بیان اینکه خدمت کردن به زائر امام رضا (علیه‌السلام) از آرزوهای من بوده است، می‌گوید: «سال گذشته پیامکی برای خدمت به زائران دریافت کردم اما نمی‌دانستم چگونه و از چه طریقی می‌توانم خدمت کنم و امسال که با من تماس گرفتند خیلی خوشحال شدم. به همین خاطر در دبیرخانه خادمیاران رضوی به‌عنوان اپراتور تلفنی مستقر شدم تا حلقه وصلی باشم بین آستان قدس و کسانی که دوست دارند در این فضا خدمت کنند.»


او که چهار فرزند دختر دارد عاقبت بخیری فرزندانش و تمام جوانان را از زائران پیاده امام رضا (علیه‌السلام) می‌خواهد و می‌گوید: «امام رضا (علیه‌السلام) امام مهربانی‌هاست و نسبت به زائرانش عنایت ویژه‌ای دارد، حال اگر زائران امام رضا (ع) پیاده قدم در مسیر زیارتش بردارند قطعاً هر چه بخواهند به آن‌ها عنایت می‌کند.»


آرزو دارد در حرم علی بن موسی‌الرضا (علیه‌السلام) به زائران خدمت‌رسانی کند، اما تاکنون وجود برخی قوانین در جذب خدام مانع از حضورش در میان خادمین بارگاه شده است، اما اکنون که فرصت خدمت برای زائرین آقا نصیبش شده، شوقی وصف‌ناپذیر دارد.


فرصت خدمت


خدمت به زائر و عضویت در طرح «همه خادم الرضاییم» هیچ محدودیت و شرایطی ندارد. با هر گروه سنی و با هر توانایی می‌توان در این طرح شرکت کرد. می‌توان یک ایستگاه را پشتیبانی کرد و ملزومات آن را فراهم نمود و یا می‌توان تنها قطعه نانی به دست زائری داد و یا عرقی را از پیشانی خسته از راه رسیده‌ای زدود. دل اگر خلوص داشته باشد مقدار خدمت فرقی ندارد. همه آنچه به دست زائر رسانیده‌ایم به محضر علی بن موسی‌الرضا (علیه‌السلام) ارائه می‌شود و او امام کریمی است که کوچک‌ها و کم‌های ما را بزرگ می‌دارد. ثبت‌نام و مشارکت در طرح مردمی «همه خادم الرضائیم» بسیار ساده است، فقط کافی است عدد 8 را به سامانه پیامکی 1000888080 ارسال کنید تا خادم یاران با شما تماس بگیرند و شرایط حضور و مشارکت شما را در طرح مردمی خدمت به زائران حضرت رضا (علیه‌السلام) تسهیل کنند.


 موکب که برپا شد


همه که بیایند، دست‌های یاری که زیاد بشود، همه چیز مهیا خواهد بود برای شروع لحظه‌های عاشقی. هیچ سنگلاخی در افق جاده «همکاری و خدمت» دیده نمی‌شود. داربست‌ها بسته می‌شود، سقف و فرش و بخاری و دیگ و پایه، بدون وقفه آماده می‌شود. قل‌قل سماورها سمفونی موزونی را به راه می‌اندازد. خادمان قبله هشتم چشم‌انتظار دسته‌هایی می‌شوند که بیرق‌های رنگی‌شان مزین به نام امام رئوف و شاه خراسان شده است.


انتهای پیام/4071


انتهای پیام/

ارسال نظر