صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۳:۵۰ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۴

نامه ۲۹ دانشمند آمریکایی به اوباما درباره توافق هسته‌ای

۲۹ دانشمند آمریکایی در نامه‌ای به رئیس جمهور این کشور حمایت خود از توافق هسته‌ای ایران را اعلام کردند.
کد خبر : 32220

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، این 29 دانشمند که به نوشته نیویورک تایمز برندگان جایز نوبل، افراد بازنشسته دخیل در تولید تسلیحات هسته‌ای و مشاوران علمی اسبق کاخ سفید هستند در این نامه به تمجید توافق ایران پرداخته و آن را نوآورانه و دقیق ارزیابی کردند.


اولین امضای این نامه متعلق است به ریچارد گراوین که اولین طراح بمب‌های هیدورژنی بوده است و سال‌ها به دولت واشنگتن در زمینه کنترل تسلیحات مشاوره داده است و وی یکی از معدود بازماندگان فیزیکدان طراح اولین بمب اتم است.


همچنین زیگفراید هاکر یکی دیگر از امضا کننده‌گان نامه در حمایت از اوباما است که طی سال‌های 1986 تا 1997 رئیس انبار تسلیحاتی آمریکا در لوس آلاموس نیومکزیکو بوده است.


براساس گزارش واحد مرکزی خبر، نیویورک تایمز با اشاره به اینکه برخی دیگر از اسامی که نامشان در نامه به رئیس جمهور در حمایت از توافق آمده جز کسانی هستند که اطلاعات طبقه بندی شده مهمی درباره سلاح‌های اتمی در اختیار دارند و به خوبی این نوع از تسلیحات را می‌ناسند، می‌نویسد: امضا کنندگان این نامه‌ها سال‌ها به عنوان مشاور به دولت و کنگره در زمینه تسلیحاتی مشورت می‌داده‌اند و در نامه خود برجام را نوآورانه و دقیق توصیف کرده‌اند.


این نامه با اشاره به اینکه محدودیت های اعمال شده بر ایران براساس برجام در زمینه تسلیحاتی از چارچوب‌های پیشین منع تسلیحات دقیق‌تر است.


براساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز، این نامه گامی رو به جلو در زمینه ایجاد صلح و امنیت در خاورمیانه است که می‌تواند راهنمایی برای توافقات در زمینه منع تسلیحات در آینده باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر