صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۱۹ - ۰۲ آبان ۱۳۹۷
یک کارشناس تشریح کرد؛

میزان توانایی اروپا در مقابل تحریم‌های ثانویه

تحریم‌های ثانویه آمریکا از 13 آبان کلید می‌خورد در مقابل اروپا مکانیسمی برای کم‌اثر کردن این تحریم‌ها طراحی کرده است که باید راستی آزمایی شود.
کد خبر : 320575

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، مهدی محمدی درباره اظهارات محمدجواد ظریف در مجلس در خصوص تعهدات اروپایی‌ها برای تأمین منافع ایران در برجام گفت: درباره جزئیات مکانیسمی که اروپا قرار است در جریان مذاکرات با ایران و پس از تحریم‌های 13 آبان کلید بزند، اطلاعات دقیقی در دست نیست و جزئیات قابل‌توجهی از آن منتشر نشده است. اما علی‌الاصول اگر این مکانیسم بخواهد فعال شده و همزمان با این فعالیت مؤثر واقع شود، یک نیاز ضروری و مبرم دارد و آن نیاز اصلی و اساسی هم چیزی نیست جز اینکه مکانیسم اروپایی بتواند از بازیگران حقیقی و حقوقی عرصه اقتصاد و مبادله با ایران و از منافع آن‌ها صیانت کند که البته تا جایی که ما اطلاع داریم و اخبار مرتبط با این موضوع را مرور کرده‌ایم، به این نتیجه رسیده‌ایم که مکانیسم اروپایی چنین توانی ندارد. البته اینکه این توان در مکانیسم یادشده موجود نیست، از اظهارات مقامات غربی و درگیر در مذاکرات با ایران نیز برمی‌آید.


وی ادامه داد: خب در اینجا باید گفت اگر مکانیسم اروپایی برای مبادلات مالی با ایران چنین توانی نداشته باشد و نتواند از طرف‌های مبادله با ایران صیانت کند و همچنین هویت ذی‌نفعان معامله با ایران را پنهان نگه دارد، مکانیسم ناکارآمدی خواهد بود، لذا در این مسیر باید منتظر بمانیم تا اطلاعات و جزئیات بیشتر و دقیق‌تری منتشر شود که بتوان به نتیجه‌گیری‌های متقن و دقیق رسید.


محمدی با اشاره به خبر انتقال پول به ایران پس از اجرایی شدن مکانیسم اروپایی در بعد از 13 آبان تأکید کرد: «انتقال پول به ایران امروز مسئله اصلی ما نیست، چراکه موضوع اصلی مسئله پرداخت‌های ایران است؛ یعنی ما بتوانیم کالاهایی بخریم و بفروشیم و پول‌های آن‌ها را از طریق منابع خود در اروپا تسویه کنیم. حالا اینکه این مکانیسم موفق می‌شود یا خیر، بستگی به جزئیاتی دارد که منتشر می‌شود.


وی با اشاره به ایجاد صندوق مالی اروپایی یا همان چیزی که از آن تحت عنوان SPV یاد می‌کنند، توضیح داد: «در SPV هم قرار است پرداخت صورت بگیرد، اما با این تفاوت که پرداخت از طریق یک بانک مرکزی اروپایی انجام می‌شود و ما از طریق تهاتر نفت پول را تسویه می‌کنیم که البته خود دارای یک پیچیدگی است. اما خب در هر دوی این مواردی که بیان شد، سؤال اینجاست که اگر در هر حالتی انتقال پول انجام شد و پس از آن ایالات متحده مجموعه طرف قرارداد با ایران را تحریم کرد، آن موقع اتحادیه اروپا چه خواهد کرد و چگونه از آن مجموعه حمایت می‌کند؟ و باید گفت این مهم‌ترین سوالی است که پاسخی برای آن نیست.


این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه وارد کردن پول امروز به کشور مشکل اصلی و اساسی ما نیست و اولویت‌های مهم‌تری نسبت به آن در مسئله تجارت خارجی قرار دارد، گفت: مشکل اصلی این است که ما خریدهای خارجی داریم و می‌خواهیم از طریق بانکی این خرید را تسویه کنیم، SPV قرار بوده این امر را برای ما تسهیل کند که البته به نظر من نمی‌تواند این کار را انجام دهد، چنانکه اطلاعات فعلی ما هم موید این ناتوانی است. علت این مسئله هم این است که از طریق SPV پول به حساب هرکسی واریز شود، آن طرف از سوی آمریکا تحریم خواهد شد و اروپایی‌ها هم نه می‌توانند اطلاعات آن مجموعه را مخفی نگه دارند که تحریم نشود و نه به‌گونه‌ای تمامی منافع آن را تأمین کنند تا تحریم‌ها برای او بی‌اثر شود.


محمدی با بیان اینکه این وعده حل مشکلات با SPV و سازوکارهای مانند آن از سوی اروپا احتمالاً نمی‌تواند مشکل تحریم‌های ثانویه را حل کند، افزود: این‌گونه وعده دادن‌ها در داخل درخصوص اقدامات اروپایی‌ها نه‌تنها یادآور دوران برجام است، بلکه از آن هم فراتر رفته، به دلیل اینکه برجام دارای متنی بود که می‌شد برخی از وعده‌ها را انطباق داد و بررسی کرد، اما در مورد اقدامات اروپا هیچ متنی وجود ندارد. تنها برخی شنیده‌ها در دسترس است و اصلاً معلوم نیست با چه فرآیند، مکانیسم و تضمینی قرار است این اقدامات صورت پذیرد. علاوه‌ بر این باید این را هم اضافه کنم که از دیدگاه بنده اروپایی‌ها به دنبال حل مشکلات ایران نبوده و نیستند، بلکه تنها هدف آن‌ها نگه‌داشتن ایران در برجام، مؤثر کردن تحریم‌های آمریکا و البته گرفتن فرصت از ما برای مؤثر شدن تحریم‌های آمریکاست و از این‌رو اشتباه بزرگی است که ما بخواهیم این بازی را با اروپا ادامه دهیم و زمانی فراخواهد رسید که ببینیم این مکانیسم‌ها کارایی نخواهد داشت، ولی دیگر فرصتی برای حل مشکلات و جبران نیست.


منبع: روزنامه فرهیختگان


انتهای پیام/4028


انتهای پیام/

ارسال نظر