صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۴۲ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۳
در راستای تحریم‌های آمریکا صورت گرفت؛

خودداری دانشگاه آمریکایی از پذیرش دانشجویان ایرانی

دانشگاهی در آمریکا اعلام کرده است که به دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در برخی رشته‌ها پذیرش نمی‌دهد.
کد خبر : 3198

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از «بی‌بی‌سی»، دانشگاه «ماساچوست» در «امهرست» ایالت ماساچوست، در اطلاعیه‌ای با عنوان «فرایند پذیرش دانشجویان ایرانی» اعلام کرد: به شهروندان ایرانی متقاضی تحصیل در رشته‌هایی در دانشکده مهندسی (شامل مهندسی شیمی، مهندسی برق و کامپیوتر، مهندسی مکانیک و صنایع) و دانشکده علوم (شامل فیزیک، شیمی، میکروبیولوژی و مهندسی و علوم پولیمر) پذیرش نخواهد داد. این تصمیم از اول ماه فوریه سال ٢٠١٥ به اجرا گذاشته شده است.


در این اطلاعیه آمده است: گرچه دانشگاه ماساچوست به فراهم آوردن فرصت تحصیل و تحقیق در زمینه‌های مختلف متعهد است اما خود را ناگزیر به اجرای قوانین و مقرراتی می‌داند که شامل تحریم ایران می‌شود، زیرا عمل نکردن به این قوانین، می‌تواند مجازات‌های کیفری و حقوقی را به دنبال داشته باشد، هزینه سنگینی را به دانشگاه تحمیل کند و امکانات آن در ارائه خدمات به دانشجویان را کاهش دهد.


این اطلاعیه با تاکید بر «قانون کاهش تهدید ایران و حقوق بشر سوریه مصوب اوت ٢٠١٢» خاطرنشان کرد: در ژوئیه سال ٢٠١٣، وزارت امنیت داخلی آمریکا در تفسیر اجرایی این قانون که با هدف افزایش تحریم اقتصادی جمهوری اسلامی تصویب شده بود، اعلام کرد که برای شهروندان ایرانی که با هدف تحصیل در موسسات آموزش عالی در رشته‌های نفت، گاز طبیعی، انرژی هسته‌ای، علوم هسته‌ای یا مهندسی هسته‌ای در صدد ورود به آمریکا هستند روادید صادر نخواهد شد. همچنین برای متقاضیان ایرانی تحصیل در بعضی رشته‌های غیر فنی، مانند مدیریت و علوم کامپیوتری نیز در صورتی که هدف دانشجو استفاده از مهارت‌های علمی خود در صنایع نفت، گاز طبیعی یا هسته‌ای باشد امکان دریافت روادید ورود وجود ندارند.


دانشگاه «ماساچوست» درباره ممنوعیت پذیرش شهروندان ایران بر اساس مصوبه تحریم ایران افزود: این محدودیت‌ها درباره دانشجویان ایرانی که پس از سال ٢٠١5 در صدد ثبت نام بر می‌آیند لازم الاجرا است. تا آنجا که به ثبت نام شوندگان پیش از این سال مربوط می‌شود، گرچه آنان از اصل «عدم عطف به ماسبق» برخوردارند ولی ممکن است اجرای این قانون به وسیله وزارت امورخارجه آمریکا بر وضعیت دانشجویانی هم تاثیر بگذارد که در صدد بازگشت به آمریکا از سفر خارج هستند یا موعد تمدید روادید آنان فرا رسیده است.


در اطلاعیه این دانشگاه آمده است: دانشجویان ایرانی هنگام ثبت نام در رشته‌های مجاز باید آگاهی خود از محتوای قانون سال ٢٠١٢ تایید کنند و به طور کتبی متعهد شوند که به این قانون عمل خواهند کرد.


دانشگاه «ماساچوست» با ابراز تاسف از دشواری‌هایی که اجرای این قانون برای دانشجویان ایرانی این دانشگاه ایجاد می‌کند و با تاکید بر اینکه محرومیت گروهی از دانشجویان از پذیرش، به طور مستقیم با ارزش‌ها و اصول سازمانی ما در تعارض است، می‌افزاید: دانشگاه ملزم به تبعیت از قوانین و انطباق رویه و روش‌های خود با آن‌ها است.


انتهای پیام/

ارسال نظر