پایاننامههای دانشجویی جهتگیری مطلوبی برای رفع مشکلات جامعه ندارند
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، از دانشگاه تهران، محمود نیلی احمدآبادی، خاطرنشان کرد: موضوع دانشگاه آموزش علم توسط عالم، به جوینده علم است و علم مرز نمیشناسد، عالم واقعی آن است که همواره در جستجوی علم باشد.
رئیس دانشگاه تهران افزود: دانشگاه یکی از مهمترین مراکزی است که این مهم را بر عهده دارد و جویندگان علم و عالمان را در کنار یکدیگر قرار میدهد و بهواسطه آموزش و پژوهش زمینه را برای درک ناشناختهها فراهم میآورد.
وی بابیان اینکه دانشگاه مرز ندارد خاطرنشان کرد: در ذات دانشگاه، نداشتن مرز قطعی است. حتی وقتی ما به دانشگاه جندیشاپور بهعنوان یک دانشگاه قدیمی نگاه میکنیم تمام اجزایی که ما از آن امروز نام میبریم در آن مشاهده میشود و نداشتن مرز باعث شد تا این دانشگاه در دنیا همواره در مسند یک دانشگاه قدیمی و معتبر بر جای بماند. ضمن اینکه ربع رشیدی در تبریز همچنین است؛ اما متأسفانه ما این پیوستگی در تاریخ را نداریم تا زمانی که دارالفنون و سپس دانشگاه تهران راهاندازی شد.
نیلی احمدآبادی تصریح کرد: آنچه درگذشته داشتیم با توانایی فراوان آن و تاریخ کهن نتوانستهایم آن را ادامه دهیم و کمی عقبافتادهایم؛ ضمن اینکه با جایگاه اصلی خود در دنیا و علایق و خواستههای خود فاصله پیداکردهایم. حضور دانشجویان ایرانی در خارج و مبادلات بینالمللی علوم و موضوعات مشترک دانشگاهی باید مدنظر آموزش عالی قرار گیرد.
وی حل مسائل کشور و کمک به توسعه را یکی از مهمترین وظایف دانشگاهها برشمرد و عنوان کرد: اگر محور تصمیمسازی و تصمیمگیری کشور توسعه با مشارکت دانشگاهها قرار گیرد، قطعاً این توسعه پایدار است و تعریف توسعه پایدار عدم اسراف منابع و امکان برخورداری نسلهای آینده از منابع موجود است.
رئیس دانشگاه تهران اظهار کرد: وقتی در کشورمان بیشترین مراکز صنعتی در اطراف کرج که باد فراوان در آنجا میوزد دایر میشود، یعنی اینکه آلودگی این مناطق به تهران میرسد و این معنایش عدم توسعه پایدار است و توسعه در ایران بهجای اینکه برمبنای توسعه پایدار قرار گیرد توسعه تک بعدی است.
نیلی احمدآبادی افزود: در حال حاضر یک مطالبه جدی برای حضور دانشگاهها در حل مسائل کشور ایجاد شده است، البته امیدوارم که حرف دانشگاهها شنیده شود. از طرف دیگر دانشگاهها هم به اندازه کافی تجهیز نشدهاند برای اینکه بتوانند پاسخهای دقیق و روشن ارائه دهند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پایاننامههای دانشجویی ازلحاظ کیفی خوب است، اما جهتگیری مطلوبی برای رفع مشکلات جامعه ندارند و دانشگاهها باید بتوانند با حرف علمی و مستندات راهحل ارائه دهند.
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه بزرگترین سرمایه دانشگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند، گفت: وجود ۹ هزار دانشجوی دکتری و ۲۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران سرمایه عظیمی است که اگر پایاننامههای آنها همراستا با رفع مشکلات کشور باشد تحول شگرفی را به همراه خواهد داشت.
نیلی احمدآبادی با عنوان اینکه نسبت پایاننامههایی که به نیازهای کشور پاسخ میدهند و آینده را نظر دارند در آموزش عالی بسیار پایین است، خاطرنشان کرد: لذا باید مکانیزگی برای برقراری ارتباط لازم بین دانشگاهها بهمنظور رفع مشکلات و نیازهای کشور فراهم شود به همین جهت از استادان، دانشجویان و مسئولان درخواست میشود تا در موضوعات
نگاه به کشور هم داشته باشند و سعی کنند با تعامل بهتر با دستگاهها و سازمانها این نیازها را بهتر پاسخ دهند.
وی با اشاره به اینکه آینده شغلی یکی از دغدغههای بزرگ دانشجویان محسوب میشود، تصریح کرد: باآنکه دانشگاه بهخودیخود برای افراد جذاب است، اما باید آینده شغلی بهتری برای جوانان ترسیم کرد ولی اگر موضوعات پایاننامهها مطلوب و بر اساس نیازهای کشور باشد پیدا کردن شغل بسیار راحتتر است. چراکه دستگاهها و سازمانها به دنبال دانشجویانی میگردند که راهحلهای اجرایی برای برونرفت از مشکلات دارند.
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به بحث کارآفرینی بهعنوان یکی از برنامههای دانشگاه گفت: کارآفرینی یعنی فرد، توانمندی برای تبدیل ایدههای خود به محصول داشته باشد و قابلیت استخدام شدن را برای خود فراهم آورد؛ اما مهمتر شیوههای کارآفرینی است و اینکه چگونه ذهن و خلاقیتها توانمندی طبیعی تبدیل یک ایده علمی را به محصول داشته باشد.
نیلی احمدآبادی گفت: دانشگاه تهران با ویژگیهای خاص خود و وجود دانشکدههای تخصصی در آن میتواند برای دانشجویان ایدههای برتر مطلوب قرار گیرد. ضمن اینکه پارکهای علم و فناوری هم کمکهای فراوانی را در این بخش ارائه میدهند. همچنین سازمان سرمایهگذاری توسعه در دانشگاه تهران وظیفه اقتصادی کردن ایدهها را دارد؛ ضمن اینکه این دانشگاه اولین دانشگاهی در کشور است که صندوق سرمایهگذاری در ایدههای دانشجویان را تأسیس کرده و میکوشد از محصول نهایی بهمنظور تجاری شدن آن به جهت ریسک فراوان آن حمایت کند.
وی بزرگترین ظرفیت دانشگاه تهران را جنبه علمی و پژوهشی آن توصیف کرد و افزود: ضمن اینکه اگر موضوع پایاننامههای دانشجویی بین دانشکدهای انتخاب شود بسیار عالی است و اگر دانشجویان به دنبال فراگیری دروس دیگر در دانشکدههای این دانشگاه هستند، حتماً باید آن را دنبال کنند.
به گفته رئیس دانشگاه تهران نوآوری در علم و دانش از کنار هم گذاشتن دانشها و تخصصهای متفاوت بهدقت میآید. امروز تحولات در حوزه علم و تکنولوژی بدون مشارکت چند رشته شدنی نیست.
دکتر نیلی احمدآبادی در پایان خاطرنشان کرد: شرط استفاده حداکثری از ظرفیتها و توانمندیها حضور تماموقت و استفاده توأمان از فکر و ذهن همراه با تحصیل است؛ لذا نباید دانشجو به صد جا فکر کند چراکه در آن صورت به حداقلهای تحصیل هم نخواهد رسید و البته دانشگاه نهایت نظارت خود را در برگزاری کلاسها و آزمونها خواهد داشت. ما به استادان، دانشآموختگان و دانشجویان خود مفتخریم که هرکجا حضور داشتند آبروی دانشگاه را حفظ کردند و از خود نشانی از علم و عالم بودن را نشان دادند.
دکتر یونس نوربخش، رئیس پردیس البرز دانشگاه تهران نیز در ابتدای این مراسم بابیان اینکه پردیس البرز از سال ۱۳۹۰ تشکیلشده است، گفت: هماکنون حدود دو هزار و ۶۶۵ دانشجو در مقاطع ارشد و دکترا در این پردیس تحصیل میکنند و تاکنون بیش از دو هزار و ۲۰۰ دانشجو از این پردیس فارغالتحصیل شدهاند.
به گفته وی ۱۰۵ رشته تحصیلی در پردیس البرز تدریس میشود که از این رشتهها ۶۵ رشته کارشناسی ارشد و ۴۰ رشته درزمینهٔ دکترا هستند.
رئیس پردیس البرز دانشگاه تهران با اشاره به اینکه فارغالتحصیلان این پردیس همانند فارغالتحصیلان دانشگاه تهران هستند، خاطرنشان کرد: یک امکان مهمی که پردیس البرز دارد این است که دانشجویان پردیس در کنار دانشجویان روزانه و فضای دانشگاه تهران درس میخوانند و از زمانی که این پردیس به تهران منتقل شد، با افزایش و کیفیت دانشجو مواجه شدهایم.
نوربخش امکان تهیه غذای سلف برای دانشجویان پردیس، افزایش امکانات کتابخانه، اقدامات صورت گرفته درزمینهٔ وام و همچنین تأمین امکانات ورزشی را ازجمله اقدامات انجامشده در پردیس البرز برشمرد.
وی با تأکید بر کیفیت آموزش تصریح کرد: این امر ممکن است در درازمدت با ریزش دانشجو مواجه شود اما بهطور حتم تجربیات خوبی را به همراه خواهد داشت. یکی از سیاستهای پردیس توسعه رشتههای میانرشتهای است. همچنین تلاش ما بر این است تا در جذب دانشجویان خارجی قویتر عمل کنیم و در ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه پردیس میتواند تجربیات خوبی را ارائه دهد.
در ادامه این مراسم دکتر شاهین حیدری، رئیس پردیس هنرهای زیبا با موضوع «هنر، معماری و دانشگاه» و محمدرضا زالی، رئیس دانشکده کارآفرینی با موضوع «کارآفرینی و دانشگاه» سخنرانی کردند. همچنین معاونان اجرایی، علمی و مشاور بینالملل پردیس البرز رهنمونها و سخنان خود را ارائه دادند.
در پایان این مراسم با حضور رئیس دانشگاه تهران از دانشجویان نمونه و ورزشکار پردیس البرز تقدیر به عمل آمد.
انتهای پیام /4087
انتهای پیام/